400. Avui cal felicitar
els empresaris i els sindicats per aquest compromís en favor del català a
l'atenció al públic. Avui calen més adhesions que mai. I el món de la nova
immigració ha vist clar que és millor apuntar-se al català. No els decebem. En
català, tots hi guanyem.
Jordi Roigé i Solé
Director General de Política
Lingüística (2003)
Les persones interessades cal que confirmin assistència a l'adreça
electrònica stgirona.cultura@gencat.cat o al
telèfon 972 94 23 97. L'aforament és
limitat.
Més informació: www.gencat.cat/llengua/exposicio
Pel que fa al resum de situació del mes de desembre, el percentatge global d'ús del català és del 62,90% (mitjà), un 0,05 percentual superior al del mes anterior (62,85%).
L'estudi analitza la presència del català a
Internet en 35 sectors, dels quals n'hi ha 10 que tenen un percentatge d'ús del
català inferior al 50%. N'hi ha 6 que tenen un percentatge del 30 al 50% (baix)
i 4 inferior al 30% (molt baix).
http://www.wiccac.cat/
Los modelos lingüísticos gráfico se dividen en cuatro
programas: enseñanza sólo en castellano (I), el castellano como lengua vehicular
y el idioma vernáculo como asignatura (II), la enseñanza bilingüe (III) y las
líneas en lengua propia (IV). En Galicia, por ley toda la educación es
bilingüe.
En el sistema educativo valenciano el modelo I no existe. El
16,2 % del alumnado, concentrado en las comarcas castellano-hablantes, estudia
en español y aprende valenciano como asignatura (II).
El 53,4 % de escolares está escolarizado en los Programas de Incorporación Progresiva (PIP), ahora Programa Plurilingüe de Enseñanza en Castellano (PPEC). En este modelo, en principio bilingüe (III), la idea era que el valenciano se impartiera como asignatura y que se incorporara progresivamente como lengua vehicular en otras materias. Sin embargo, tras 30 años de Lleí d´Ús, eso no ha sucedido y se ha quedado en simples líneas de castellano.
La implantación de la enseñanza en valenciano (IV), el Programa de Ensenyament en Valenciano (PEV) y el Programa de Inmersió Lingüística (PIL), ahora unificadas en el Programa Plurilingüe de Ensenyament en Valencià (PPEV), se reduce conforme se pasa de etapa y es testimonial (un 6,5 % del alumnado) en los centros de titularidad privada, sean concertados o no.
En la red pública valenciana la enseñanza en lengua propia decae del 52 % del alumnado en Infantil, al 48 % en Primaria, 44 % en ESO, y hasta un 24 % en Bachillerato, 19 % en Programas de Cualificación Profesional Inicial (PCPI) y sólo el 7 % en FP. La C. Valenciana presenta los peores resultados de España en escolarización en idioma vernáculo en Bachillerato y FP.
El tancament exprés de Catalunya Ràdio al País Valencià (com abans el de RTVV, o el de TV3) respon exactament a aquesta conjuntura, com també ho fa la delirant llei de símbols que s'ha empescat el govern de José Ramón Bauzá, i que no és altra cosa que un artifici jurídic que emet un munt de tinta de calamar per aconseguir un únic i obsessiu objectiu: l'eliminació de qualsevol senyera o drap quadribarrat (que de tota la vida s'havia exhibit en terres illenques sense cap mena de problema). No són fets episòdics ni aïllats: formen part d'una estratègia perfectament pensada que persegueix desarticular i afeblir la base d'una realitat nacional (la realitat catalana) que al PP li resulta insuportable. Que en algun moment hagi aparegut el president Rajoy a declarar que li sap molt de greu que s'acusi el seu partit d'atacar la llengua i la cultura catalanes només és un altre dels múltiples i al·lucinants exercicis de cinisme als quals ens tenen avesats els actuals governants de les Espanyes.
L'argument per al tancament de mitjans de comunicació perfectament homologables als seus equivalents ideològics de tants altres països occidentals és sempre el mateix: que no tenien la llicència d'emissió en regla, per una qüestió o per una altra. Segur que això és cert. Però perquè ells ho van voler així. Si TV3 o Catalunya Ràdio no tenien els papers prou arreglats al País Valencià, és perquè en les dues últimes dècades i mitja s'han succeït governs (tant valencians com espanyols, d'un color i de l'altre) que no tan sols no han normalitzat la situació d'aquests canals sinó que els han condemnat, ben a posta, a una anormalitat que ara passa una factura devastadora. Només calia tenir uns governants una mica més obtusos que els seus predecessors: sembla mentida, però fins i tot això era possible.
Si Rajoy tingués un mínim de consciència, de decència i d'autoritat, hauria de fer valdre el seu paper de presumpte líder per aturar aquesta mena de barbaritats contra la sempre suposada pluralitat cultural i lingüística d'Espanya. No farà res, per descomptat. El PP s'ha convertit en una màquina d'arrasar identitats, idees i diàlegs, amb l'excusa paupèrrima de conjurar la crisi i d'enaltir una cosa que en diuen la marca Espanya. Que facin el que vulguin, però no se'n sortiran. Quan ells ja només siguin un pèssim record, nosaltres continuarem aquí.
I, clar, anàrem a la cua de la llibreria a pel llibre del Mira i a demanar-li al Quico que ens el signara, on es “colà” l'Emèrit en demanar-li la dedicatòria, tot i que comprà el llibre prou darrere de mi. Jo vaig aprofitar per recordar-li que encara tinc l' encomienda amb distintiu blanc, perquè el roig s'atorgava als qui havien col·laborat amb la policia, en alguna intervenció amb risc de la pròpia vida, que no era el cas del programa “Policia i Escola”, que ell i el delegat del govern d'aleshores em varen enganxar a la solapa... Tot seguit em tocà a mi i vaig intentar recordar-li a Mira sense massa èxit, crec el treball que compartírem, en aquella “subcomissió tècnica” per delegació de la “comissió” pròpiament, que es trobava col·lapsada per la burrera dels de la UCD del moment, els anys vuitanta, en la introducció del valencià al nostre sistema educatiu. Ell Quico Mira portava la representació de l'Ice de la Universitat i s'exasperava front a les postures de la representant de la part secessionista una tal Laura, una xicona amable, que coixejava lleugerament i que argüia que era llicenciada en filologia i alguns altres que volien passar com a “neutrals”, com el cas del company Roca de la Inspecció Educativa i un catedràtic de l'IES de Manises. La resta, però, estàvem per la catalanitat del valencià i la necessitat d'acceptar una normativa comuna: els tres mestres de primària Alacant, Castelló i València i els altres dos professors d'institut de Castelló i d'Alacant. Jo vaig “maniobrar” crec que intel·ligentment aportant el programa de llengua castellana del MEC, per a l'EGB publicat a “Vida Escolar” i introduint-hi personatges literaris com Eiximenis, que “sonava” a valencià, perquè té un carrer a València i en fou conseller municipal, encara que català de Girona o afegint propostes culturals que incloïen les “nostres” celebracions: les falles a València, la Magdalena a Castelló o les fogueres a Alacant... I intentant calmar al Quico Mira, que volia abandonar la comissió.
Així quedà un programa presentable i es lligava al ministeri suposadament amb criteris científics al respecte el tema de la normativa. I prou “catalanista” quedà la proposta, quan el Mira no se n'anà i als de l' Acadèmia (¿) els faltà temps per queixar-se al delegat d'aleshores José Antonio Pèrez company meu d'oposicions a Inspecció, del programa que s'havia aprovat en la subcomissió, a iniciativa d'en Marc Adell, com li “denunciaven” al bo de Pérez-Franco, per telèfon i a sa casa, de manera que quan jo li portava la proposta ja n'estava assabentat 1. Total, Quico Mira em dedicà el llibre i passàrem tot seguit a la sala de baix on es feia la presentació. Val a dir que el “presentador” era de luxe l'antic rector de la Universitat, professor Ramon Lapiedra i ho féu tant bé que m'atreviria a afirmar que superà al propi Mira, que parlà a continuació: pausat, documentat, suggerent i, fins i tot, literàriament impecable en les cites, els comentaris i les reflexions afegides. Vaig felicitar-lo, desprès, i vaig aprofitar per fer-li memòria de la signatura del conveni amb la Societat Valenciana de Psicologia, quan ell era rector i que ens ha permès, tots aquests anys, gaudir del suport del servei de Publicacions de la UVEG. Quico parlà més que no del seu llibre, de l'època, del moment històric la postguerra que quedava retratada en les vivències d'aquell infant i adolescent, que vivia a l'antic camí reial de Madrid o a la més antiga Via Augusta i la foto del qual, empinat a un pal i amb la pata coixa apareix a la coberta del llibre. Justament, al col·loqui, vaig preguntar-li perquè ni Lapiedra ni ell havien parlat del “protagonista” del títol del llibre : “el tramvia...” Mira volgué esmenar-ho referint-se a què aquell vehicle era el punt o element d'enllaç de la ciutat i el seu barri... Jo no em vaig quedar convençut, però no era qüestió de polemitzar i haver-li dit que, atesa la foto de la portada i la presentació que es feia, el títol adient hauria sigut “Temps d'infantesa”, encara que això suposaria manllevar-me el d'un capítol de les meues memòries...
Com tampoc vaig voler afegir que jo també tenia algun record de tramvies “grocs”... El primer sent jo de pocs anys, quan de la ma de mon pare i alguna vegada també de ma mare venia de Castelló en el tren clar a València: no ho fèiem sovint, però sí de tant en tant, bé per visitar als oncles de Godella la tia Antonia era germana de la meua àvia Josepa o per motius de metges, atesa la meua delicada salut, a la consulta d'un pediatra famós que em visitava el Dr. Micó. El cas és que calia moure's per València en tramvia i, mira per a on, el vehicle que ens venia bé i esperàvem...era groc. I si fora només groc...és que era del tot desballestat i sorollós i a mi no m'agradava gens pujar-hi, així que em resistia i reclamava agafar-ne un altre més nou, de colors blavosos... que anava en direcció contrària, amb gran disgust dels meus pares que m'intentaven fer entrar en raó: “Marquitos, el nostre és este, que l'altre no ens porta a on anem...” Vull suposar que, finalment, pujaríem a aquell tramvia groc, lleig i atrotinat, amb gran pesar meu...
Uns quants anys més tard vaig “entrar en raó” i vaig pujar per pròpia voluntat a un altre tramvia groc no molt més modern que el de meua infantesa, en direcció al Port de València, amb altres companys d'estudis de Pedagogia, quan anàrem a visitar un institut a les afores el “Sorolla”, en les pràctiques del programa d'aquell curs que es deia “Escuela de Formación del Profesorado de Grado Medio” antecedent del CAP o màster de secundària actual i del què era director Dn. Ricardo Marín, de bon record i al que se li ha retut un homenatge, recentment. Del centre de la ciutat ens desplaçàvem cap al Port i enmig d'un descampat enorme ara justament el meu barri es trobava l'institut en qüestió, aleshores una construcció moderna que cridava l'atenció i era motiu de polèmica. Assistírem a algunes classes i, fins i tot, ens acompanyà un sr. inspector de batxillerat, la presència del qual semblava imposar al director i als professors, doncs entrava a les classes i es quedava amb nosaltres, els recentment llicenciats en Pedagogia, que fèiem les nostres pràctiques.
Tampoc vaig esmentar res d'això, clar, al col·loqui, però vaig “congeniar” amb algú de la primera filera i vaig haver d'escoltar les seues “aventures”, que no parava d'explicar, paral·leles a les de Quico Mira i que resultà ser el seu germà major. Vaig convidar-lo a escriure-les... i presentar-les en una propera ocasió, en forma de llibre com el Quico i em confessà que té tantes coses a dir que necessitaria una secretària i espavilada, per anar-les escrivint a la velocitat que ell les contava. Acabat l'acte vam anar desfilant i encara vaig acompanyar-los –als Mira- pel carrer San Ferran cap a la plaça de l'Ajuntament, on ens acomiadàrem. Tot un regal l'encontre literari i amigable, què aixoplugà el Centre Nou d'Octubre de l'Eliseu Climent. Sort en tenim, ni que siga de la iniciativa privada d'alguns, enmig del desert cultural institucional que patim a València.