388. Entre totes les
llengües, la que amb més perfecció deuen saber los minyons és la llengua de sa
pròpia pàtria.
Baldiri Reixac
Pedagog i capellà
En la tradició gramatical catalana la qüestió dels punts d'interrogació i
d'admiració pareix una qüestió absolutament secundària, de la qual parlen ben
pocs tractats. Així i tot, al llarg del segle XX es va anar mig imposant una
praxi molt peculiar, ja esmentada a l'article anterior, espècie d'arranjament
entre la proposta definitiva castellana (¿...?, ¡...!) i la més general (...?
...!): posar els dos punts quan la frase és llarga i només posar-ne un quan la
frase és curta, especialment en les frases interrogatives. Així ho explicava el
1962 Badia i Margarit, a la Gramática Catalana de l'editorial Gredos (II,
p. 133), i així ho recollien la majoria de gramàtiques i tractats de llengua
d'aquells anys i dels posteriors. Els anys 70, però, hi hagué com a mínim dos
estudiosos que es plantejaren la qüestió amb la intenció de posar-hi orde: Joan
Solà (malauradament desaparegut el 2010) i Josep Ruaix. Tots dos n'analitzaren
l'ús històric, hi reflexionaren i en proposaren una norma, diferent en cada cas,
però coincident en una cosa: la utililitat (almanco en alguns contexts
determinats) del punt d'interrogació inicial. És impossible en aquestes línies
resumir els arguments de cada un, per això em cenyiré a donar-ne la recomanació
final. De Solà: “Si no volem caure en l'anarquia de la casuística i hi volem
guanyar indiscutiblement en claredat, el millor que podem fer és usar els signes
d'interrogació i admiració al començament i al final de qualsevol fragment
interrogatiu o admiratiu. I que no es cregui ningú que això és un castellanisme.
Respon, senzillament, a les característiques internes del català...” De Ruaix:
“posar l'interrogant inicial només quan la frase interrogativa és d'entonació
complexa i no comença amb cap partícula interrogativa... recomanar per al català
l'ús exclusiu del signe d'admiració o exclamació al final de la frase o
expressió que volem marcar com a admirativa o exclamativa.” Com veim, tant un
com l'altre accepten el punt interrogant inicial, però el segon només de manera
restringida a unes estructures molt concretes. L'argumentació de Josep Ruaix per
a aquest ús és molt coherent, però topa amb un realitat: la impossibilitat per a
la gran majoria d'usuaris, no experts en gramàtica, de discernir quan han de
posar els dos signes o quan només n'han de posar un. Allò que Ruaix veu tan
clar, l'escrivent normal difícilment ho percep. En canvi, la norma de Solà és
claríssima: sempre s'han de posar els dos signes, i no cal fer anàlisis
gramaticals. En el punt d'admiració, però, les dues propostes són diferents.
Finalment, el 1995 la Secció Filològica de l'IEC es decidí a dir-hi la seva i va
aconsellar [sic] “amb finalitat simplificadora” només posar els punts finals,
tant d'interrogació com d'admiració, consell que ja anava precedit per la
recomanació de Badia, a la seva nova gramàtica de 1994, “d'abstenir-se d'usar
aquest signe” [¿]. ¿Què hem de fer, doncs, amb els punts d'interrogació i
d'admiració? Per a començar, fixem-nos que la Secció Filològica només
“aconsella”, no “imposa” normativament, l'ús exclusiu dels punts finals; per
tant, usar el punt inicial no va contra cap norma de l'IEC; just no fa cas d'un
consell. Jo crec que podem diferenciar el cas de les frases interrogatives de
les admiratives. Aquestes darreres solen ser introduïdes per qualque mot que
n'indica l'entonació exclamativa i, a més, solen ser relativament curtes. Per
tant, en aquestes frases l'ús del punt final és suficient, i ometent-lo a
l'inici feim la lectura menys carregada de signes. En el cas de les
interrogatives, però, crec que, per les raons ja indicades, la proposta de Ruaix
és complicada i, per això, inconvenient. En canvi, la proposta de Solà em pareix
la millor, la més clara i més fàcil, i per això la més convenient: posar sempre
els dos signes, independentment de la llargària, sempre subjectiva. En qualsevol
cas, podem tenir present que una obra tan important com la Gramàtica del
català contemporani (2002), fa servir sempre els signes d'interrogació i
d'admiració al començament i al final de la frase, per curta que sigui. És clar
que la va dirigir el malaguanyat mestre Joan Solà.
Les persones que hi vulguin participar han de ser majors de 16 anys i
seguidores del perfil Twitter @llenguacatalana. Han d'enregistrar un microvídeo
que duri entre 6 i 15 segons en què es mostri com algú o alguna cosa “regala” el
català. Es pot gravar amb el telèfon mòbil, amb una tauleta digital, una càmera
fotogràfica, etc.
El vídeo ha de tenir un component lingüístic correcte, tant és que sigui
oral o escrit. A continuació, s'ha de publicar a Vine, Instagram, Youtube, Vimeo
o qualsevol altra plataforma que permeti la publicació de vídeos de la durada
estipulada. Finalment, per participar en el concurs cal enllaçar-lo a Twitter
fent servir la crida @llenguacatalana i l'etiqueta
#elcatalàen6segons.
Els microvídeos poden estar fets amb qualsevol tècnica i poden tenir
qualsevol format compatible amb les plataformes usades per publicar-lo. Totes
les propostes han de ser originals i inèdites. El jurat del concurs valorarà
l'originalitat, la creativitat, la qualitat lingüística i audiovisual i la
capacitat de síntesi.
El tres millors vídeos tindran premi. El primer
classificat rebrà una càmera GoPro; el segon, un lector de llibres digitals, i
el tercer, una estada per a dues persones en un alberg de joventut de
El català, llengua
jove.
"Regala el català en
6 segons"
Font: Direcció General de
Política Lingüística