349. El meu país és aquell
on quan dius “Bon dia!”, et contesten “Bon
dia!”.
Josep Pla
Escriptor
(Publicat al diari Avui el 19 de desembre del 2006)
Cada cop som més els que pensem que el millor president de la Catalunya contemporània ha estat Enric Prat de la Riba. I és curiós perquè no ens identifiquem amb el seu llenguatge –s'anomenava regionalista– ni tampoc amb la seva ideologia –era conservador. Però reconeixem que governava amb visió de país, amb eficàcia, amb eficiència i sobretot sense cap sectarisme: triava sempre els millors en cada matèria (la tria de Pompeu Fabra és ben significativa).
Una de les tribunes de Prat de la Riba va ser l'Ateneu Barcelonès. El mateix fòrum on l'altre dia va tenir lloc una interessant conferència de Narcís Iglésias i Josep Grau sobre el llibre d'aquest La Lliga regionalista i la llengua catalana (1901-1924). Escoltant-los, vaig arribar a la conclusió que la política lingüística de la Lliga mereix un elogi clar pel fet que va aconseguir quatre coses que avui dia ja no valorem prou, de tan assumides com les tenim, però que són bàsiques.
1) Dignificació del català: al segle XIX, la vitalitat del català era molt gran, però el prestigi social que tenia era gairebé zero. La Lliga va ser decisiva en la dignificació de la nostra llengua.
2) Codificació del català: gràcies al suport incondicional de la Lliga a Pompeu Fabra i al fet de crear l'Institut d'Estudis Catalans, la nostra llengua va poder disposar d'ortografia, gramàtica i diccionari.
3) Llenguatge administratiu: per primer cop a la nostra història contemporània, una Administració sencera –la Mancomunitat– va funcionar en català.
4) Discurs públic: la Lliga va incorporar per primera vegada la normalització social del català al discurs polític.
Déu n'hi do, tot plegat!
Avui no canviaria ni una coma, d'aquest article meu del 2006.
Bauzá i companyia
David Paloma
El 16 d'octubre de 2007 Josep-Lluís Carod-Rovira va sortir al programa Tengo una pregunta para usted, de TVE. Una de les seves respostes va donar la volta a Espanya: jo em dic Josep-Lluís aquí i a la Xina Popular. Una veritat com una casa, mentre no se sigui Papa o membre de la reialesa, perquè llavors sí que els noms es tradueixen a la llengua d'arribada: el Papa Francesc es diu, depenent del lloc, Francisco, François, Francis o una llarga llista d'equivalències. Si s'és un ciutadà de peu, en canvi, cadascú té un nom de fonts (o de pila o de bateig) que pot mantenir inalterable vagi on vagi, també a la Xina Popular: si és Mariano no és Marià, i si és Artur no és Arturo. El nom pot ser compost, esclar. Per la raó d'abans, el fill dels ducs de Cambridge (Guillem i Caterina), es dirà d'una manera o altra segons la llengua d'arribada: en català sempre serà Jordi Alexandre Lluís. O simplement Jordi. Ni Jorge ni George.
Pel que fa als llinatges, el funcionament és semblant. Fixem-nos en Bauzá (José Ramón), per exemple, i en el que va publicar el 8 de maig de l'any passat el Diario de Mallorca: “El Consolat de Mar ha dado orden estricta a IB3 de que cuando pronuncien el apellido del president del Govern lo hagan con la fonética castellana, con la zeta en puro acento de la meseta”. Tanmateix, una cosa és com vols que t'anomenin i una altra, com s'hauria de dir el cognom en català. Al Principat alternen tres pronunciacions en els mitjans de comunicació: dir Bauzá amb la zeta castellana, dir-lo amb la zeta catalana (és a dir, amb essa sonora) i dir-lo com si s'escrivís amb una ce trencada (és a dir, amb essa sorda). Només aquesta última és la pronunciació correcta, en català, tant si escrivim Bauzà, Bausà, Baussà com Bauçà.
Agraeixo a Jaume Corbera i Elisabet Prim Bauzà els comentaris que m'han fet entorn d'aquesta qüestió. També recomano la lectura dels apunts lingüístics de Gabriel Bibiloni, que ja fa temps que s'hi va fixar amb gran encert.
Destacat
Hi ha cognoms catalans que mantenen unes grafies apartades de les normes ortogràfiques vigents. Trobem llinatges com Rosell, Rosich, Rusinés, Meseguer escrits amb una essa intervocàlica que diem amb essa sorda.
"No hi ha que fer-ho"
Vaig conèixer Max Cahner quan era un jove almogàver, amb qui penso que vaig coincidir alguna vegada a les classes, realment admirables, de Jordi Rubió als Estudis Universitaris Catalans. El recordo, després, quan en un pis de la plaça Universitat posava en marxa, en companyia d'Enric Lluch i de Jordi Carbonell, l'aventura de la Gran enciclopèdia catalana .
Penso que l'aportació que Max Cahner ha fet a la recuperació i modernització de la cultura catalana a través de la tasca realitzada per Edicions 62 i per Curial li ha fet guanyar un lloc important en la nostra història. Ell mai no va perdre l'estímul de seguir treballant pels mateixos objectius, com ho revela el fet que, quan es va veure apartat de les empreses editorials en què havia esmerçat, a més del seu esforç, la fortuna familiar, va emprendre encara una aventura intel·lectual tan notable com Literatura de la revolució i la contrarevolució, 1789-1849 , una obra a la qual em penso que no s'ha fet encara prou justícia.
Des de l'emoció i el sentiment de pèrdua d'un amic i mestre vull escriure aquestes ratlles en primer lloc com a persona i, en segon lloc, com a president de l'Opinió Catalana, entitat de la qual ell era president d'honor.
En Max Cahner i en Josep Benet han sigut per mi els meus màxims referents en la nostra dèria i il·lusió per la reconstrucció nacional de Catalunya, dels Països Catalans. Cahner, com ja explicaran de ben segur molts companys en els propers dies, tenia el país i l'Estat al cap, i per això ha sigut un dels homenots que van reconstruir les nostres estructures d'estat quant a llengua i cultura.
A mi, però, em toca una altra explicació, ara. Potser no tan coneguda ni explicada: la de Max Cahner com a forjador de patriotes. La seva insistència que havíem de respondre al nacionalisme espanyol amb un nacionalisme desacomplexat va fer sorgir una generació sencera d'intel·lectuals, universitaris i dirigents de la societat civil.
Aquesta generació, amb la seva participació primer en l'associació Club Ramon Muntaner al servei dels Països Catalans, després a les Jornades a la Fi del Segle XX i més tard a l'Opinió Catalana, va aconseguir que el pensament nacional amb voluntat d'estat i de construcció de Països Catalans s'imposés en un panorama intel·lectual i universitari que, des del principi de la Transició, havia tingut un marcat caràcter espanyolista i acomplexat amb l'Estat.
Faré una cosa injusta: donaré noms del seu llegat intel·lectual, del seu mestratge. I sé que em deixaré per esmentar desenes de persones en les quals Cahner va influir decisivament. Salvador Cardús, Joan B. Culla, Josep Gifreu, Isidor Marí, Pilar Rahola, Vicenç Villatoro, i els més joves Carles Campuzano, Carles Flamerich, Pere Martí, Josep Rull, Antoni Vives, Eduard Voltas i un llarg etcètera. I també tots aquells que continuaren la seva estela, com Muriel Casals, Fèlix Martí, Jordi Porta i els amics Miquel Esquirol i Jaume Rafart.
Avui en Max Cahner ens deixa, però allò que ell va llaurar sorgeix ara amb força, com cap de nosaltres hauria mai imaginat. Les arrels profundes que ell va plantar estan donant un gran fruit. La idea d'estructures d'estat i que la nació catalana és alguna cosa més que el Principat de Catalunya eren al seu pensament i a la seva lluita. Cahner també deixa arrels fortes que donaran els seus fruits al País Valencià -que ell tant estimava- i a les Illes Balears.
Max: la teva força, la teva tossuderia i la teva fermesa ens portaran al somni d'Ítaca, però també a la realitat d'un estat català en el marc d'Europa. Aquell dia, molts et tindrem en el record perquè tu ens vas ensenyar el camí.