320. Jo sóc optimista
respecte a la llengua i la cultura catalanes. Per sort, la cultura catalana és
un resultat de transmissió cultural; i valgui la redundància, perquè ho dic en
contraposició a allò racial o ètnic. Si jo m’hagués quedat a Catalunya, i m’hi
hagués casat, els meus fills parlarien català, serien catalans, i ningú no en
dubtaria. Com que Catalunya sempre ha estat un país molt obert -l’origen de
Mary Ann Newman
Coordinadora institucional de
l’Institut Ramon Llull
Mentre esperava rebre el correu mensual d'aquest diari que m'anuncia el dia de publicació del meu article, anava observant i analitzant l'actualitat en els diferents àmbits: el català a la Franja, la presentació de Neymar al Camp Nou i les seves primeres declaracions en català i la participació de Dyango en el concert independentista del 29 de juny. Notícies d'actualitat que tenen un denominador comú, la llengua, que es pot estirar com un cabdell de llana per veure'n el pensament, les idees, que tenen una evolució natural, al ritme del país. Vegem-ho:
Lapao. El 9 de maig les Corts d'Aragó van aprovar una llei que desprotegeix i ridiculitza el català de la Franja d'Aragó, i és que amb la nova legislació es fa desaparèixer la denominació historicocientífica de català per dir-ne Lapao (llengua aragonesa pròpia de l'Aragó oriental). Amb aquest acte polític de les Corts no es pretén altra cosa que fragmentar, dividir i folkloritzar tot allò que soni a català o nació catalana. Ens trobem, doncs, davant una acció política i una clara reacció catalana on llengua i pensament es donen la mà, però no caurem en provocacions tan absurdes i recuperarem el sentit comú.
Neymar. El 3 de juny més de 56.000 seguidors rebien el brasiler Neymar al Camp Nou, i el jugador responia amb uns tocs de pilota i també de català, conscient de la importància que té a Catalunya. El mateix jugador va declarar que se'n surt molt més bé en català que en castellà. Automàticament, Ernesto Sáenz de Buruaga, de la COPE, va dir: “Això només és futbol, i el llenguatge universal es diu gol.” Rere una pilota i uns jugadors hi ha un equip, i uns colors, i uns seguidors, i uns sentiments expressats amb el lema “Més que un club”. La decisió de Neymar de parlar en català i de voler aprendre'l l'hem de veure com un acte de normalitat que, evidentment, l'honora, igual que a Silvinho i d'altres que l'han volgut aprendre. Un xaval de 20 anys ho ha entès més de pressa que tot un Estat espanyol. És una llàstima que Messi, el millor jugador del món i parit a la Masia, no hi digui quatre frases, però esperem que l'adaptació tècnica del brasiler a la disciplina blaugrana li encomani l'entusiasme per l'ús del català. De moment, la primera pugna l'ha guanyat Neymar.
Dyango. El cantant català Dyango, que participarà en el Concert per la Llibertat, va reclamar el dimecres 5 de juny la independència de Catalunya durant el programa Más claro, agua, que s'emet a la cadena 13TV. L'entrevistadora li diu: “A mi em sembla preocupant que vostè participi en aquest concert per la llibertat de Catalunya.” I Dyango li contesta: “No crec que s'hagi de preocupar gaire. Espanya és una cosa, i ara que coneixem la realitat de Catalunya, ho veiem des d'un altre prisma.” Una mostra més que l'exportació de l'espanyolitat no ha d'estar renyida amb la defensa de la independència d'una nació com és Catalunya.
Aquestes tres notícies corroboren que llengua i pensament evolucionen constantment: les idees o els sentiments vers una cultura i un país no són elements estàtics que ens hagin de lligar per sempre a un estat que una majoria no vol. Tothom té la necessitat vital d'evolucionar i de canviar, perquè mai no és tard si el resultat d'aquest canvi és refermar la unitat de la llengua, lligar sentiments esportius i nacionals i, en definitiva, sumar persones a favor del dret a decidir. I és que “en som molts més dels que ells volen i diuen”.
ELISEU
CLIMENT
Promotor cultural i editor de 3 i 4
-Vós heu tocat –i toqueu–
moltes tecles. Com us definiu? Amb quina etiqueta us sentiu més
identificat?
-Potser, si he d'assajar una
definició, que siga com a editor. De fet, a primer curs de dret, ja feia la
revista Diàleg. Probablement, si m'haguera tocat viure en un país ja
normalitzat, m'haguera dedicat exclusivament a l'edició. M'agraden els llibres,
la comunicació escrita. I això he fet. Només que la situació del país m'ha empès
a la intervenció. Un poc com ens passa a tots, que hem d'implicar-nos a tirar
endavant, a revertebrar aquest país on ens ha tocat de viure. I això he mirat
sempre de fer. Per tant, potser, editor per vocació i, en la pràctica, una
espècie de polític de la cultura, és el que sóc. Perquè el país també demana
acció.
-Els somnis hi són perquè
esdevinguin realitats. Quin és el vostre?
-Aspire a viure en un país
normal. Més que de somnis, però, preferesc parlar de projectes. Podríem dir que
mire de col·laborar a tirar endavant una idea de redreçament nacional. I, per
fer-ho, hi ha molts i diversos projectes: fer arribar TV3 al País Valencià, i
defensar-la; la formació de mestres en català perquè les nostres escoles no
quedaren desemparades, facilitar la relació entre l'empresariat de l'Arc
Mediterrani... Projectes, que sempre he mirat de tirar endavant al
costat de molta altra gent.
-Què implica, segons el
vostre parer, ser valencià?
-Deixa'm que cite Joan
Fuster: “Ser valencians és la nostra manera de ser
catalans.”
-Precisament sou un dels
marmessors de Joan Fuster. Com l’explicaríeu a les noves
generacions?
-D'entrada, els diria que el
llegesquen. Si no el coneixien, hi descobriran un intel·lectual amè i profund,
divertit, punyent, desacomplexat. Descobrir Joan Fuster és tota una experiència.
Ell va ser un intel·lectual de primer ordre. I un activista, també. Es va
dedicar en cos i ànima al redreçament d'aquest país. Era un gran racional i,
tanmateix, no s'estava de reconèixer aquesta seua passió. Sense ebullicions
patrioteres, diguem-ne, però passió.
-Com el
recordeu?
-El recorde, per exemple,
caminant pel claustre de la vella universitat de València i oferint, als joves
amatents que aleshores érem, lliçons que ja mai no hem oblidat, parlant i
preguntant sobre Sartre, sobre Montaigne, sobre el Tirant. Després hi afegia
algun dard irònic, pràcticament un aforisme, i pràcticament aconseguia que
recordares la lliçó. O t'incitava a nous raonaments. Ara pense en aquell que
diu: “Què és la metafísica? L'art d'agafar la vaca pels collons”.
-Què va representar la
publicació de Nosaltres, els
valencians, l’any 1962?
-De fet, ell va ser la clau
perquè els valencians férem una descoberta
pregona: ens va mostrar, amb claredat absoluta, d'on venim i qui som, ens
va treure del reducte folclòric i provincià dins del qual ens tenien reclosos i
ens va oferir un camí de modernitat i de possibilitats obertes. Joan Fuster ens
va desvelar, sense subterfugis, l'arrel catalana del fet valencià. Hi ha un
abans i un després de Joan Fuster, en aquest país. Ell va arreplegar les idees
que ja havien començat a germinar abans de la desfeta del 1939, els va donar
forma, les va connectar amb la resta del país i amb el món, i ens les va oferir
ordenades, entenedores. Ens va fer entrar en la
modernitat.
-Quina vigència té, en els
nostres dies, el pensament i l’obra de l’escriptor de
Sueca?
Joan Fuster continua
plenament vigent. I és d'allò més vàlid per als joves d'avui. Mira, a la darrera
manifestació del Vint-i-cinc d'Abril (2012), la que anualment convoca Acció
Cultural del País Valencià per commemorar la pèrdua de les llibertats a Almansa,
el 1707, vàrem constatar aquesta vigència: havíem decidit cedir el protagonisme
als estudiants i vàrem reunir les diverses associacions, d'universitat i
d'ensenyament mitjà. Nosaltres els parlàvem de primavera valenciana i de coses
per l'estil. Els joves ens varen dir que sí, però que el lema de la manifestació
el triaven ells. Va ser tota una lliçó: varen escollir una frase de Joan Fuster,
per a homenatjar-lo. I no una frase qualsevol: “o ens recobrem en la nostra
unitat, o serem destruïts com a poble.”
-Manuel Sanchis Guarner,
Enric Valor, Vicent Andrés Estellés, Vicent Ventura, Josep Lluís Bausset... són
altres figures del valencianisme històric. ¿Té relleu, tota aquesta
generació?
-I Salvador Espriu, Francesc
de Borja Moll, Joan Coromines, Maria Aurèlia Capmany... No, no tenen relleu.
Aquesta mena de persones s'acaben en aquelles generacions. Van ser fruit del seu
temps, del tremp d'aquell temps. Ara és diferent. Ells van complir la funció de
ser institucions quan no n'hi havia; varen assumir la grandesa i la varen
exercir amb humilitat. Ens ho varen salvar tot. Són el nostre
exemple.
-Catalunya mira prou el País
Valencià? El Principat, com hauria d’actuar per a fer conjuminable la
complicitat amb la no-ingerència?
-Prou? On posem la línia? El
fet és que Espanya intervé sense complexos al País Valencià. De fa molts i molts
i molts anys. I amb molts i molts i molts i molts diners. El Principat s'hauria
de treure de sobre aquesta idea de la “ingerència”: parlem la mateixa llengua,
el que passe amb el català a Alacant o a Eivissa és incumbència de tots. De
tots. Cal, per tant, intervenir-hi, òbviament. Des del coneixement, això sí.
Mira: al segle XV, el país va aguantar gràcies a València, que aleshores era
puixant en tots els sentits. Ara el paper de motor toca als catalans de fer-lo.
Perquè la Renaixença va funcionar, i ací ens va quedar tallada, pel que siga: el
cas és que al Principat hi ha més potència, i això comporta també una
responsabilitat. S'ha de trencar el vell esquema de “Ebre enllà” (una expressió
que deixa de banda una part de l'autonomia catalana, a més a més). Pel seu bé,
també: perquè la força de la nostra comunitat cultural i econòmica és positiva
per a tots, ens fa més grans de cara al món. És clar que cal intervenir-hi; però
d'una manera sensata i ordenada; tanmateix desacomplexadament.
-Què diríeu a les persones
que no entenen que la Generalitat de Catalunya doni subvencions a Acció Cultural
del País Valencià i a altres entitats semblants?
-Que no entenc la seua
sorpresa. ¿que no ho saben que la Generalitat valenciana no tan sols no
col·labora en res de res amb Acció Cultural, sinó que ens persegueix amb una
obstinació digna de millor causa? Saben quants recursos es destinen al castellà?
Quants milions té l'Instituto Cervantes per al castellà, una llengua que,
d'altra banda, compta amb estructures estatals a favor seu? La llengua és la
mateixa, la cultura, també: o ens salvem tots junts o tindrem, tots, un futur
molt difícil.
-Té vigència, avui, el
concepte de Països Catalans?
-És clar que té vigència,
per què no l'hauria de tenir? No és un terme de fa quatre dies, aquest. Se'l va
inventar un valencià, Benvingut Oliver, al segle XIX. Va escriure aquella magna
Historia del Derecho en Cataluña, Mallorca y Valencia i hi va dir que, si
la repoblació valenciana va ser feta per catalans, si la llengua és catalana, si
el dret és català, resulta que som països catalans; així en minúscula, ho va
dir. Després, el temps hi va posar les majúscules i ja està. Ara, si a algú li
molesta i se'n vol inventar un altre, avant, que ho prove. Però algun nom els
hem de posar, a aquest conjunt de territoris. Al capdavall, sempre he pensat
que, més que no pas disputar per un nom, cal que treballem perquè tot el que
representa eixe nom siga una realitat. I, de fet, si bé ho mirem, vivim un dels
moments de més articulació dels Països Catalans: hi ha la Xarxa Vives
d'Universitats, les relacions econòmiques que es refan amb normalitat, el món de
la cultura que transita també amb normalitat (i per sobre de les traves
administratives) per tot l'àmbit lingüístic (pense ara en l'eclosió de grups i
cantants valencians, per exemple, que actuen a tot el país, des de Carles Santos
a Feliu Ventura, d'Obrint Pas a Miquel Gil o Arthur Caravan, etcètera). Aquesta
és la realitat. I tot això acabarà aflorant algun dia en alguna cosa més potent.
Potser sí que tinc un somni: és aquest.
-Quines han de ser les
relacions entre els diferents territoris que els conformen aquests
Països?
-Normals i totals. De fet,
en molts aspectes, ja ho són. En l'àmbit cívic, social, cultural i econòmic, ho
són. Perquè les coses cauen pel seu propi pes i sempre troben vies d'expressió.
Únicament cal que l'àmbit polític no hi pose traves. I que es normalitze també.
És positiu per a tots.
-Hi ha persones a qui, tot i
apostar de manera decidida per la unitat cultural i lingüística, costa de veure la corresponent
articulació política...
-Bé, és una qüestió antiga,
aquesta. I també en això hem anat avançant. No oblidem que fa anys, i encara que
avui ens semble una barbaritat, fins i tot es qüestionava la unitat cultural i
lingüística. I, al capdavall, l'articulació política sempre arriba després. Avui
és inqüestionable la unitat en el camp cultural, llengua inclosa, també la
complementarietat en el camp econòmic, on s'ha demostrat que tenim una
estructura interrelacionada, que ens permet ser un element potent en el terreny
de joc europeu. Tot arribarà, pense. Més que no pas posar-nos a discutir per
això, però, trobe que és més productiu per a tothom treballar-hi en positiu. I
tot arriba, quan hi ha condicions perquè així siga. Si bé ho mirem, a més a més,
fins i tot els partits polítics tenen més relació interterritorial que anys
enrere, ja siga establint relacions fraternals i de col·laboració entre ells, ja
siga estenent-se més enllà dels límits autonòmics. Cadascú troba les seues
fórmules. Tota pedra fa paret.
-Us hem llegit que
“segurament la via econòmica pot resoldre gran part dels problemes que tenim
encallats. (...) No podem oblidar-nos de l’economia; després ve la resta: la
política, la cultura”. L’Institut Ignasi Villalonga d’Economia i Empresa deu
treballar en aquest sentit.
-És clar. Ja fa uns anys que
hi dediquem esforços, i la veritat és que els resultats són molt i molt
positius. Fixem-nos què ha passat en el cas del Corredor Mediterrani: el món
econòmic ha esmicolat tots els fantasmes. En aquest sentit, ha mostrat un
pragmatisme digne de prendre en consideració des de molts altres àmbits: els
empresaris, els agents econòmics de diversa índole, s’han adonat que és millor
per a tots la col·laboració que no pas els enfrontaments. “L'anticatalanisme ens
ha fet perdre molts diners”, és una constatació que cada vegada es pronuncia
més, al País Valencià. De fet, des que l'Institut Ignasi Villalonga va començar
a treballar, ara fa més de dotze
anys, hem comprovat com, no tan sols no hi ha hagut cap problema, sinó
que ha estat un èxit espectacular. Hem fet jornades amb tots els representants
empresarials, acadèmics, del País Valencià, Catalunya, les Illes Balears,
Andorra, la Catalunya Nord... Això, fa un quant temps, semblava impossible. I,
en canvi, ho hem fet amb tota normalitat, al Palau de Congressos de València. I
en català. Amb overbooking d'empresaris. La via econòmica desencalla
molts partits presos, efectivament.
-La crisi econòmica, com pot
afectar la relació entre els diferents països de parla
catalana?
-De vegades, d'un gran mal
en pot venir un gran bé. Vull dir que la crisi ens força a tots al pragmatisme,
a trobar la millor manera no només de sobreviure sinó de tirar endavant. Els
ports de València i de Barcelona creixen en competència col·laborativa, el
teixit de petites i mitjanes empreses que defineix l'estructura econòmica de tot
l'EURAM (l'Euroregió de l'Arc Mediterrani que ens configura, de fet, el país)
necessita vertebració (ferroviària, per exemple: és bàsic, això): no és temps de
jugar a les divisions de politiqueria, ara.
-Es diu que hi ha corrents
de canvi molt importants, en nivells diferents, al País Valencià. Ho creieu
així?
-Sí. Canvis importants. De
tot tipus. En el còmput negatiu, podem esmentar el fet que s’haja perdut tota
l'estructura financera. Tota. Bancaixa, CAM i Banc de València. I això és
gravíssim. O que, a la vegada, amb l'AVE, ens hagen posat a una hora i mitja de
Madrid, amb totes les facilitats del món i més que se n’inventaran, mentre
continuen entorpint la connexió ferroviària entre Tarragona i Castelló, aquests
cent quilòmetres que falten per a facilitar el flux del corredor mediterrani. De
tota manera, al mateix temps, la crisi ha generat, per necessitat directa, un
acostament real entre els actors econòmics de l’Arc Mediterrani, i un creixement
del descontentament general pel desinterès, o la desídia, o l’abandó, per part
de Madrid (mentre creix el dèficit fiscal, que en això, tal com demostren tots els estudis, també som una unitat:
unitat a pagar i unitat a no rebre)...
-I a nivell
polític?
-Pense que hi ha un moviment
interessant cap a una major racionalització. Malgrat tots els malgrats, sembla
que no és el mateix Fabra que Camps. Ja ho veurem. El cas és que a l'espai polític hi ha un avenç destacat,
un tarannà nacional cada volta més normalitzat. Cada vegada hi ha més electors
que voten en clau de país. En fi, que hi passen moltes coses, al País Valencià,
que tot es mou i que qui vulga simplificar el mapa pintant-lo tot de blau tindrà
una imatge molt allunyada de la realitat.
-Impressiona enormement la
capacitat dinamitzadora que té la societat civil: Escola Valenciana, Xarxa de
Casals Jaume I, societats coral, l’Associació Cívica per la Llengua, El Tempir,
InfoMigjorn...
-És cert. Des d'Acció
Cultural constatem que a tot el País Valencià hi ha cada vegada més
efervescència cívica. I la llista és tan llarga que no acabaríem. No ens deixem
les bandes de música, fins i tot, que també es varen mobilitzar per defensar
TV3, per exemple. O els sindicats. Tenim un país viu, i el cor que el fa bategar
són, precisament, totes aquestes entitats, les persones que sempre hi ha hagut
disposades a unir-se i tirar el país endavant. Des del seu poble, des de la seua
comarca, des d'un centre excursionista o una entitat de recuperació de la
memòria, una colla de dolçainers i tabaleters o el llarguíssim etcètera de
possibilitats que trobarem tot al llarg i ample del país. Això ens ha salvat.
-“A València, malgrat tot,
la llengua mai ha estat tan bé com ara”; “El català gaudeix d’excel·lent salut.
I, també, a València! Quan anava a col·legi em prohibien parlar-lo, i ara, és la
llengua del camp del València CF o el Corte Inglés. El català és la llengua
vehicular escollida per 200.000
escolars valencians. Gaudeix de bona salut aquí i allí”. Aquestes
citacions són vostres. És evident que sou optimista respecte al futur de la
nostra llengua.
-Perquè compare la situació.
I perquè les noves generacions fan cada vegada més natural l'ús de la llengua
del país, tant els que ja han estudiat en català com els que no ho han fet. I hi
ha un fenomen molt, molt interessant: l'eclosió de grups i cantants en català,
amb molt d'èxit, ací i a la resta del món: la modernitat, al País Valencià, és
en català. I això és clau. També hi ha una creixent consciència social que cal
avançar en d'altres àmbits, com ara en la necessària normalització lingüística
en les relacions entre l'administració pública i els ciutadans. I no oblidem el
fet, constatable i quantificable, que cada curs escolar hi ha milers de xiquets
que volen escola en català i s’han de quedar sense plaça perquè la demanda
continua superant de moltíssim l’oferta. Això és important. Moltíssim. Penseu
que mai no havíem tingut la nostra llengua a l’escola, mai. I ara, malgrat totes
les dificultats institucionals, malgrat les traves i el menysteniment oficial
que encara ha de patir, hi és, gràcies a l’esforç de milers de mestres i
a la voluntat de milers de pares i mares. La nostra llengua s’ha mantingut
gràcies a la voluntat del poble que se l’estima i que la parla. Si pensem què va
passar en aquest país a partir del 1707, potser trobarem que som un miracle. Jo
no sé si és cosa de miracles o de què, però ací estem.
-Quines han estat les
alegries i les decepcions més grans que heu tingut aquests últims
anys?
-Quant a les alegries, la
primera que em ve al cap són els néts, la veritat. Però, deixant el vessant
personal, potser et diria que l'Octubre. Amb tot el que ens ha costat –i amb tot
el que ens costa– tirar-lo
endavant, l'Octubre. Perquè ha estat un autèntic canvi de paradigma. I ens ha
ofert moltes sorpreses positives. Pel que fa a les decepcions.... no sabria
dir-ne cap. Més aviat podríem parlar de dificultats, que d'aquestes en tenim
moltes, això sí.
-A què us referiu, quan dieu
que l’Octubre Centre de Cultura Contemporània ha estat un autèntic canvi de
paradigma i que ha ofert moltes sorpreses positives?
-El que ha fet l'Octubre ha
estat, sobretot, a més d'oferir un espai perquè entitats de tot tipus s'hi
puguen aplegar i fer-hi les seues activitats (que d'això València en va molt
escassa), donar la possibilitat de visualitzar una realitat, de trencar tòpics
interessats. Ha ajudat a descriminalitzar la qüestió nacional a la ciutat de
València. Hem obert una gran plaça major perquè hi entre qui vulga, a escoltar
conferències de ciència o recitals de poesia, a veure-hi exposicions o teatre i de tot. Sempre en català, amb
normalitat. I en un edifici històric de València, i molt popular. De vegades,
encara hi entren senyores majors només per tornar a veure “El Siglo” (que així
es deia, quan era la seu d'aquells grans magatzems, “El Siglo Valenciano”: n'hem
guardat el logotip original, fet de taulells, preciós). És un gran centre de
difusió i de normalització.
-Els Premis Octubre, i tota
la Setmana Cultural que hi ha al seu darrere, són una autèntica joia
cultural...
-Segurament. Però una flor
no fa estiu, i el que compta és el que dèiem abans: que s'insereixen en un
conjunt més ampli, en un entramat d'activitats i d'entitats que donen sentit al
conjunt. No hi hauria Premis Octubre, i les activitats que realitzem durant tota
la setmana, a la ciutat de València, i la nit de lliurament dels Premis
literaris, sense aquesta realitat. Tu ja podries anar fent premis, que, si no hi
haguera escriptors de qualitat en català, et quedaries sol. Doncs és per a tot
igual.
-Ens imaginem que al vostre
costat hi deveu tenir grans equips de treball.
-Grans, perquè tenen molta
capacitat. Però sí: ara, a més a més, hem renovat la Junta Directiva d'ACPV
justament per reforçar aquesta idea d'equips que treballen coordinats, i hi hem
inclòs responsables de les àrees d'ensenyament, de joves, de política
lingüística, de sectors econòmics... Les entitats han de tenir transcendència
per damunt de les persones. El que compta, sempre, és el
treball.
-De tot el que ha contribuït
a fer, de quina cosa n’esteu més satisfet.
-Satisfet del tot, no
n’estàs mai. Sempre penses que ho podries haver fet millor. I segur que és cert.
Però no em feu triar una sola cosa, perquè no ho sabria fer. Tot té el seu
valor. Els mestres, l’espai de comunicació, la vertebració cívica, el camp
empresarial, els estudis borgians, la defensa de la llengua, els llibres... És
un conjunt, notes d’una melodia més àmplia. I és la melodia, supose, el que
compta.
-És ben conegut que sou una
persona optimista. Ho sou de mena o perquè cal ser-ho
forçosament?
-Si sóc optimista és perquè
cal ser-ho. És que el país, a base d'autoflagel·lar-se o de repetir que tot va
tan malament, arriba un punt que, senzillament, no va. És una filosofia que cal
deixar definitivament de banda. Perquè acaba generant realitat. I perquè, a més,
resulta que el país ha avançat molt en aquests darrers anys. Molt. Mirat en
perspectiva, dels anys cinquanta, dels anys seixanta ençà, ha avançat moltíssim.
Així que podem dir que sóc optimista perquè sóc un realista
informat.
-De Rosa Raga, la vostra
muller, heu dit: “Res no seria possible sense ella”. Al costat d’un gran home hi
ha sempre una gran dona...
-Jo he tingut la sort de
comptar amb ella. No li agrada que en parle i sé que s’enfadarà quan ho llegirà,
però ho vull tornar a constatar: he tingut la sort de poder comptar sempre amb
ella. Sempre. A les verdes i a les madures. Ella va alçar la llibreria 3i4, per
exemple. I ha treballat durant anys amb ACPV. I va ser ella, també, qui ens va
fer editar el primer número de El Temps: vàrem preparar un número zero, i
després un zero-u, i després ens feia por eixir abans de l’estiu, i de fet
encara hi seríem, fent proves, si Rosa no haguera entrat un dia a aquell
projecte de redacció posant-nos els punts sobre les is.
-Es diu que “batejàreu”
Ramon Pelegero amb el nom de “Raimon”. Com va anar,
això?
-Perquè li vaig dir “has de
dedicar-te a cantar”, i ell volia ser professor d’universitat. Estudiàvem els
socialistes utòpics, Proudhon i tot això, de nit, a casa meua. I de cop es
presenta i diu “mira quina cançó”, i es posa a cantar “Al vent”. De seguida vaig
comprendre que allò que fèiem en la clandestinitat, d’adreçar-nos pràcticament
persona per persona, ell, amb aquella veu i aquella força que tenia, amb
aquelles cançons, ho podia multiplicar per cent, per molt. I va ser quan li vaig
dir “has de dedicar-te a cantar”. Però ell deia que no, que volia ser professor,
com Reglà, com Taradell i tots els que ens servien de referent, que varen
transformar la Universitat de València en un lloc digne per al coneixement. I
aleshores, amb un punt, probablement, d'ingenuïtat, em vaig inventar la solució:
“Pots dir-te Pelegero quan sigues professor, i Raimon quan sigues cantant, així
no et relacionaran”. D'entrada era ingenu, sí, però va
funcionar.
-Teniu nom de profeta:
Eliseu. Us aventureu a fer alguna profecia?
-El problema dels profetes
és que moren sense veure complerta la seua profecia. I jo voldria veure-la en
aquesta vida.
-Coneixeu, o heu conegut,
les grans personalitats de la cultura catalana de les últimes dècades. Quina
figura de les que heu tractat al llarg de la vida us ha impressionat
més?
-Em posa vostè molt difícil
la tria. Joan Fuster va ser, en molts aspectes, el meu mestre. Així que li diria
Joan Fuster. Probablement és de les persones que més m’han marcat. O sense el
probablement. Però tampoc no oblidaré mai el pare Batllori, tot un cardenal
borgià. Sistemàtic, enciclopèdic, estructurat. Des de primer de dret fins al
final de la seua vida, el vaig seguir. I Joan Coromines. Recorde que explicava
com un dia, ja de gran, un grup de prohoms barcelonins li varen donar a entendre
que mirara d'acabar abans la part de Catalunya de l'Onomasticon, per si
de cas. Ell els va dir que, quan es morira, si no havia pogut enllestir el seu
treball, quedaria tot igual d'inacabat, igual Elx que Barcelona. Era
impressionant, el senyor Coromines. Impressionant. Un savi. De pedra
picada.
Eliseu Climent, un home incansable i optimista al servei de grans
causes.
David
Pagès i Cassú