272. Si el català perd
pistonada i no acaba de quallar en el conjunt de la societat catalana, Catalunya
pot acabar sent un no-res. El que està en perill no és només la llengua: és
també el país com a entitat. Sense la llengua comuna Catalunya podria ser un
producte en sèrie. Continuaríem existint, però com una mena de clon, sense
personalitat. Sense l'ideal d'una societat lliure, oberta, que defensés el dret
a ser dels seus ciutadans. Com més idiomes parlem els catalans, millor,
evidentment. I més encara en un país que és ja multilingüe. I més encara en un
món globalitzat.
Artur Mas
President de
Publicat en El Punt Avui dimarts 12 de març del 2013
L'atenció en català, principal reclamació dels
consumidors
El 17% de
les denúncies lingüístiques fan referència a
l'etiquetatge
Les telefòniques sovint no entenen l'usuari
Per sectors, del que més queixes
s'han rebut és el del comerç minorista (amb un 25% del total), seguit del de les
empreses productores (un 19%). Les empreses que més han vulnerat els drets
lingüístics catalans són Hasbro Ibérica (per etiquetatge il·legal), Gas Natural,
Tripadvisor, Orange i Ikea. També han rebut queixes empreses com ara el RACC,
Endesa i
Els casos més flagrants es donen
a les empreses de telefonia, en què els operaris molt sovint no entenen l'usuari
que se'ls adreça en català i, en algun cas, fins i tot li han penjat el telèfon.
També hi ha hagut casos de burles de