InfoMigjorn, revista digital sobre llengua catalana [10.300 membres]
 
Butlletí número 799 (dimecres 27/03/2013) - Continguts triats i enviats per Eugeni S. Reig i Xavier Marí
 
 
SUMARI
 
 
1) 500 raons per parlar català, de David Pagès i Cassú
 
2) Alta en InfoMigjorn
 
 
4) Calendaride proves de la Junta Qualificadora de Coneixements de Valencià per al 2013
 
 
6) Oriol Fuster i Cabrera - El triple salt mortal
 
7) Borja Vilallonga - Ço que és genuí
 
 
 
 
1)
 
Publicat en el llibre 500 raons per parlar català, de David Pagès i Cassú (CCG edicions, Girona, 2011, pàg. 85).
 

272. Si el català perd pistonada i no acaba de quallar en el conjunt de la societat catalana, Catalunya pot acabar sent un no-res. El que està en perill no és només la llengua: és també el país com a entitat. Sense la llengua comuna Catalunya podria ser un producte en sèrie. Continuaríem existint, però com una mena de clon, sense personalitat. Sense l'ideal d'una societat lliure, oberta, que defensés el dret a ser dels seus ciutadans. Com més idiomes parlem els catalans, millor, evidentment. I més encara en un país que és ja multilingüe. I més encara en un món globalitzat.

 

Artur Mas

President de la Generalitat de Catalunya

 
2)
 
 
Podeu donar d'alta en InfoMigjorn les adreces que considereu oportunes ací
 
Calendaride proves de la Junta Qualificadora de Coneixements de Valencià per al 2013
 
Matriculació del 2 al 30 d'abril.
 
En l'enllaç següent podeu consultar les dates d'examen, les taxes i els llocs on es faran els exàmens:

http://www.cece.gva.es/polin/docs/jqcv_docs/calendari_proves2013.pdf
 
 
5)
 

L'atenció en català, principal reclamació dels consumidors

 

El 17% de les denúncies lingüístiques fan referència a l'etiquetatge

 

Les telefòniques sovint no entenen l'usuari

 

La Plataforma per la Llengua i Consum Català van rebre l'any passat un total de 501 queixes per la vulneració dels drets lingüístics, segons l'informe anual que van presentar ahir les dues entitats. La gran majoria de les denúncies tramitades (un 60%) fan referència a la falta de disponibilitat lingüística, és a dir que els usuaris no són atesos en català oralment o per escrit. En segon lloc, hi ha les queixes per l'absència del català en l'etiquetatge (17%) i també en la retolació dels establiments.

 

Per sectors, del que més queixes s'han rebut és el del comerç minorista (amb un 25% del total), seguit del de les empreses productores (un 19%). Les empreses que més han vulnerat els drets lingüístics catalans són Hasbro Ibérica (per etiquetatge il·legal), Gas Natural, Tripadvisor, Orange i Ikea. També han rebut queixes empreses com ara el RACC, Endesa i La Caixa, per mancances en l'atenció oral en català.

 

Els casos més flagrants es donen a les empreses de telefonia, en què els operaris molt sovint no entenen l'usuari que se'ls adreça en català i, en algun cas, fins i tot li han penjat el telèfon. També hi ha hagut casos de burles de la Guàrdia Civil i la policia de l'Estat per parlar en català.

 
6)
 
Publicat en NÚVOL dimecres 20 de març del 2013

El triple salt mortal

Oriol Fuster i Cabrera
 
7)
 
Publicat en NÚVOL dijous 21 de març del 2013
8)
 
Publicat en el blog TotsSom.cat
Fins la setmana passada el diccionari de la llengua catalana, el DIEC2, no recollia cap paraula que designés la “pàgina web, generalment de caràcter personal, que té una estructura cronològica que s'actualitza freqüentment i presenta informació o opinions sobre temes diversos”. La paraula blog, en detriment de bloc, ha estat finalment l'escollida per l'acadèmia de la llengua per a designar aquesta pràctica tan estesa a la comunitat internauta catalanoparlant. Aquesta decisió arriba després d'un llarg debat sobre quin mot és el més idoni. La blogosfera catalanoparlant, una de les més actives del món des de l'eclosió d'Internet, ha fet servir les dues designacions indistintament; ara, però, ja sabem quina és la forma correcta: blog per a designar la pàgina, bloguer/a per a designar la “persona que crea i gestiona un blog” o l'”Internauta que sol navegar per blogs”. La decisió va ser aprovada el passat mes de novembre per la Secció Filològica de l'Institut d'Estudis Catalans.
 
Fins ara, i davant la manca d'una norma, a la Fundació puntCAT havíem fet servir el mot bloc seguint les indicacions del TERMCAT, qui havia aprovat l'any 2005 les formes bloc i blocaire, ara desestimades. L'Institut d'Estudis Catalans, a petició del Consell Supervisor del TERMCAT, ha considerat que el terme més indicat és blog pel fet d'haver-se estès en català molt més que bloc: s'utilitza en la majoria de mitjans de comunicació catalans, és la forma que fan servir la major part d'universitats catalanes i ha estat defensada per diversos especialistes.
 
Ens agrada ser fidels a les normes del català, així doncs, seguint la decisió de l'IEC, poc a poc totes les referències al bloc que tenim al web les canviarem cap al blog. Així doncs us convidem a seguir el nostre blog i a participar de la riquesa de la blogosfera en català, ara més normativament que mai.
 
 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
 
InfoMigjorn és un butlletí que distribueix missatges informatius relacionats amb la llengua catalana, com ara:
– Retalls de notícies de premsa.
– Articles, publicats o inèdits.
– Informacions sobre seminaris, congressos, cursos, conferències, presentacions de llibres, publicacions de revistes, etc.
– Ressenyes de llibres, publicades o inèdites.
Així com altres missatges informatius relacionats amb sociolingüística, gramàtica històrica, dialectologia, literatura, política lingüística, normativa, etc.
 
 
Enviat pel servei Sala de premsa de DRAC telemàtic http://drac.com
 
PROTECCIÓ DE DADES. En virtut de les lleis vigents en matèria de protecció de dades (LOPD) us informem que us hem enviat aquest correu utilitzant les dades de contacte que ens vàreu facilitar en el seu moment i que vàrem incorporar al nostre arxiu. Teniu dret a sol·licitar l'accés, la modificació o la cancel·lació de les vostres dades, incloent-hi l'adreça de correu electrònic, del nostre arxiu. Podeu contactar amb nosaltres enviant un missatge a l'adreça infomigjorn@telefonica.net Si voleu donar-vos de baixa, cliqueu ací