269. Em sembla que als
catalans d'origen ens toca canviar d'actitud. Si ens fem obstinadament
acollidors de l'altre, sens deixar-lo desemparat, però sense canviar de llengua
a la primera ganyota d'incomprensió, tots ells ens ho acabaran agraint i
nosaltres no haurem col·laborat a la destrucció de la llengua pròpia ni a
l'empobriment que això representa.
A veure si ens en sortim!
Josep Martorell
Arquitecte
Publicat a
V Jornada sobre el valencià de Taula de Filologia Valenciana
1. Convocatòria. Primera circular
a. Taula de Filologia Valenciana convoca la «v Jornada sobre el valencià. Pedagogia (llengua i literatura), ús social i normativa», que es realitzarà el dia 26 d'octubre (dissabte) del 2013 en Ontinyent.
b. Organitzen: Taula de Filologia Valenciana, IEVA, Mancomunitat de Municipis de la Vall d'Albaida, Ajuntament d'Ontinyent.
c. Taula és una associació formada per una huitantena de:
i. docents d'institut i d'escola
ii. tècnics lingüístics
iii. escriptors (en el sentit més ample del terme)
iv. professors de quasi totes les universitats valencianes (la Universitat Jaume I, la Universitat Politècnica de València, la Universitat Literària de València, la Universitat Catòlica de València, la Universitat Cardenal Herrera de València i la Universitat d'Alacant)
v. persones rellevants de camps específics
2. L'horari de la Jornada serà:
a. 9,30: Recepció dels assistents.
b. de
c.
De
d. De
e.
De
f. A les 2,30, dinar de germanor.
Temps màxim d'exposició: quinze minuts.
3. Participants
a. Les persones que vullguen participar en la Jornada i en la publicació resultant han de presentar una proposta sobre els camps següents:
i. Algun aspecte pedagògic en l'ensenyament del valencià (siga en llengua o siga en literatura).
ii. Algun factor que afecte l'ús social del valencià.
iii. Alguna norma (existent o desitjable).
iv. Algun aspecte de la formació històrica del valencià culte.
v. Estudi d'una obra literària, amb una proposta pedagògica.
vi. Ressenya d'algun treball publicat, siga un article o siga un llibre
b. Les propostes han de descriure quin serà l'objecte d'estudi, quina és la causa de l'estudi i quin objectiu busca l'autor. En el desenvolupament del treball, convé desplegar l'estat de la qüestió sempre que siga possible, i és necessari que hi hagen unes conclusions finals.
c. Els treballs presentats a la Jornada deuen ser assequibles per a algun dels tres grups següents: els docents, els tècnics lingüístics o els escriptors (incloent-hi els periodistes). Cal recordar que el rigor i l'accessibilitat no estan renyits. En les ciències humanes, un treball que siga ordenat i que explique els conceptes que usa és entenedor per als lectors de cultura mitjana, siga un docent, siga un tècnic lingüístic, siga un periodista o siga un valencià interessat per la seua llengua pròpia.
d. Els participants que vullguen orientació sobre el treball que han de fer poden posar-se en contacte amb el director de la revista (<Abelard.Saragossa@uv.es>), la secretària (<Maribel.Guardiola@ua.es>) o un membre del consell de redacció (<Ximo.Lopez-Rio@uv.es>, <Antoni.Lopez@uv.es>, <jamas@idm.upv.es>, <sifre@fil.uji.es>, <jaime.siles@uv.es>).
e. També es poden presentar a la Jornada ressenyes de treballs publicats, siguen llibres o siguen articles. Les ressenyes han de contindre una exposició objectiva del tema tractat i de les característiques fonamentals del treball. Si és possible, també hi hauran les aportacions i les limitacions de l'estudi. Sempre que siga factible, convé fer constar les pàgines a què es referixen les afirmacions o les valoracions de la ressenya.
f. A la vista de la importància que té la creació literària en la propagació del valencià culte (i en la reflexió sobre els valors humans), Taula de Filologia Valenciana afavorirà els estudis d'una obra (com ara una novel·la, o una antologia poètica). Cada treball, hauria de considerar quatre vessants: factors humans, (i-iii), mitjans narratius (iv), recursos lingüístics (v-vi) i, opcionalment, una proposta pedagògica per a treballar el llibre en escola (vii).
i. Els components humans poden ser personals i comunitaris. En el camp de la persona, el primer factor són els sentiments que hem de desplegar (o que hem de superar) per a viure d'una manera satisfactòria. Enfront de la ciència i de l'assaig (que avancen recorrent a l'argumentació), la literatura té els sentiments humans com a centre.
ii. Al costat de l'alegria, el dolor, la satisfacció, tenim els principis ètics, que són una espècie de guia per a potenciar els sentiments positius i per a canviar els negatius.
iii. No hi ha persona sense societat, dualitat que deu estar compenetrada i equilibrada. A més de la visió universal, cal considerar els factors locals, com ara augmentar la cohesió de la societat valenciana (o d'un sector) i la solidaritat entre els seus membres.
iv. En la part narrativa, convé mirar quins mitjans usa l'autor per a assolir els objectius humans (i-iii).
v. En el vessant lingüístic, hem d'estudiar si el model de llengua que desplega l'autor és, a més de digne, identificador com a valencians i assimilable i practicable (especialment en la comunicació pública).
vi. U dels factors que convé considerar és la integració del valencià viu en l'elaboració lingüística de l'autor. Eixe objectiu deriva de la solidaritat, de la mateixa manera que la desconsideració de la llengua viva sol anar unida a actituds elitistes.
vii. Si l'autor ho considera convenient, inclourà una part pedagògica: propostes per als alumnes a fi que deduïxquen i intenten assimilar les aportacions de l'obra estudiada, especialment les humanes (i-iii).
g. En el cas que hi hagen més de deu propostes, el consell de redacció en triarà deu. El criteri de selecció no serà tant la qualitat dels treballs com la possibilitat de generar debat.
h. El dia de la Jornada, l'exposició durarà com a màxim quinze minuts. Per tant, els participants s'han de preparar i han de cronometrar la duració de l'exposició. Quan queden tres minuts i el ponent no haja acabat, el president de la taula li comunicarà el temps que li resta.
4. Propostes
a. Les propostes s'han d'enviar a la secretària de redacció de la revista Aula de Lletres Valencianes:
i. M. Isabel Guardiola i Savall (Universitat d'Alacant)
ii. <Maribel.Guardiola@ua.es>
iii. Dept. Filologia Catalana, Universitat d'Alacant, Ap. 99 03080 Alacant
b. Si algun treball presentat no s'ajusta a les bases de la convocatòria, el consell de redacció de la revista ho exposarà a l'autor.
c. Les dades que cal enviar són les següents:
i. Nom de qui fa la proposta
ii. Adreça
iii. Ocupació laboral i lloc en què treballa
iv. Títol del treball
v. Descripció de l'objecte d'estudi
vi. Causa del treball
d. L'extensió màxima de la proposta serà de 300 paraules o 2.500 caràcters. En canvi, el treball final tindrà l'extensió que siga necessària per al tema estudiat. La data límit per a presentar propostes serà el dia 24 de setembre del 2013.
e. Les persones que aspiren a aconseguir un premi hauran d'enviar el treball complet abans del dia 24 de setembre del 2013.
f. Els participants de cada Jornada hauran de presentar el treball acabat abans del 30 de desembre. Cal adequar la presentació a les condicions exposades en les Normes de presentació d'originals, penjat en la pàgina web http://sites.google.com/site/tauladefilologiavalenciana. La remissió serà a M. Isabel Guardiola i Savall (Maribel.Guardiola@ua.es).
g. La presentació del treball haurà de respectar les condicions exposades ací baix:
Títol (centrat, negreta, times
14)
Autor
Institució (població si no hi va)
Resum article; llengua original i anglés; 600/1200 caràcters (= 7/14 línies)
Paraules clau (entre 4 i 10); llengua original i anglés.
Cos de l'article, estructurat en parts:
Introducció: objecte d'estudi, causa i objectius del treball.
Seccions, cada una amb un títol.
Conclusions
Bibliografia
Citacions separades: en Times 10.
Referències bibliogràfiques: Mollà (2002: 43-74)
Bibliografia al final:
Casanova, Emili (2002): «El lèxic valencià en el diccionari Fabra de 1932», Catalan Review. International Journal of Catalan Culture, XVI, 1-2, p. 51-70.
Les notes (numerades) aniran a peu de pàgina, en Times New Roman 10.
Mapa del document: només el títol de l'article i els títols de les parts.
5. Premis: Joaquim Garcia Girona (sufragat per l'Acadèmia Valenciana de la Llengua), 1.500 euros; i Jordi Valor (sufragat per la Caixa Popular). Excepcionalment, enguany no s'adjudicarà. Premi Josep Giner (sufragat per l'IEVA), 500 euros, per a l'ensenyament del lèxic popular valencià a l'escola.
a. Per a millorar l'assignatura de valencià, és indispensable que participen els professors de valencià, els quals tenen més capacitat reflexiva i investigadora de la que es pensen. A fi d'animar-los a participar, el consell de redacció de la revista Aula de Lletres Valencianes assignarà dos premis entre els treballs presentats a cada Jornada que siguen de mestres de primària, de professors de secundària, de professors universitaris associats o de professionals de la llengua extrauniversitaris. En el cas que els treballs presentats no siguen adequats per als premis, el jurat podrà assignar-los a treballs fets per docents universitaris.
b. Els premis estan dedicats a dos escriptors valencians de la primera mitat del segle XX, Joaquim Garcia Girona (de Benassal, el Maestrat) i Jordi Valor (d'Alcoi). Garcia Girona és l'autor d'un poema èpic de 262 pàgines sobre l'origen del poble valencià (Seidia. Poema valencià del principi de la reconquista, 1920). Tal és el grau de naturalitat, de riquesa i de dignitat a què arriba el model lingüístic de Garcia Girona, que hauria de ser una obra clàssica per als escriptors valencians. Quant a Jordi Valor, és el primer escriptor que decidix crear regularment novel·les en valencià, activitat que exercí entre 1930 i 1960. Partint ineludiblement de la llengua parlada, s'enfrontà al repte de crear un model lingüístic valencià versemblant, identificador, assimilable i practicable.
c. El premi extraordinari del 2013 està dedicat a Josep Giner, vinculat a la Vall d'Albaida. Com estan mostrant els estudis actuals, la concepció lingüística i social que Giner tenia del valencià és molt coherent i molt adequada, tant per a la seua època com per a als nostres dies.
6. Publicació en la revista Aula de Lletres Valencianes (http://www.alfonselmagnanim.net)
a. Feta la Jornada, els autors dels treballs presentats disposaran fins al 30 de desembre per a donar la versió final, que s'haurà d'ajustar a les normes de presentació d'originals que figuren en la pàgina web de Taula de Filologia Valenciana (http://sites.google.com/site/tauladefilologiavalenciana)
b. Els membres del consell de redacció repartiran cada treball a dos membres del consell assessor de la revista Aula de Lletres Valencianes, que l'hauran d'avaluar.
c. Si la resolució no és del tot positiva, la secretària de la revista comunicarà el resultat de l'avaluació i, en el cas que s'hagen d'introduir modificacions, els autors tindran tres setmanes per a fer-les.
d. Els membres de la revista són els següents:
i. Director: Abelard Saragossà (Universitat de València)
ii. Secretària de redacció: Maria Isabel Guardiola (Universitat d'Alacant)
iii. Consell de redacció:
1. Ximo López (Universitat de València). Didàctica
2. Antoni López Quiles (Universitat de València). Literatura
3. Josep À. Mas (Universitat Politècnica de València). Sociolingüística
4. Manuel Sifre (Universitat Jaume I, Castelló). Llengua
5. Jaime Siles (Universitat de València). Literatura
iv. Consell assessor
6. Robert Archer (King's College, London). Literatura
7. Vicent Brotons (Universitat d'Alacant). Didàctica
8. Emili Casanova (Universitat de València). Llengua
9. Raquel Casesnoves (Universitat Pompeu Fabra, Barcelona). Sociolingüística
10. Jordi Colomina (Universitat d'Alacant). Llengua
11. Joaquim Dolz (Universitat de Ginebra). Didàctica
12. Albert Hauf (Universitat de València). Literatura
13. Georg Kremnitz (Universitat de Viena). Sociolingüística
14. Lluís B. Meseguer (Universitat Jaume I, Castelló). Literatura
15. Vicent Pascual (assessor de didàctica de la Generalitat Valenciana)
16. Lluís B. Polanco (Universitat de València). Sociolingüística
17. Albert Rossich (Universitat de Girona). Literatura i història de la llengua
18. Carsten Sinner (Universität Leipzig, Institut für Angewandte Linguistik und Translatologie). Llengua
v. Revisió dels resums en anglés: Jesús de Prado Plumed (Universidad Complutense de Madrid)
7. Pot assistir a la Jornada qualsevol persona que tinga interés pels temes tractats.
8. Les persones interessades poden demanar un certificat d'assistència (deu hores lectives). Sempre que hi hagen les condicions adequades, també és factible demanar un certificat d'haver presentat un treball a la Jornada, un certificat d'organització de la Jornada o un certificat de treball en curs de publicació.
9. Més informació
a. Qui vullga tindre més informació sobre la Jornada o sobre la causa de crear Taula i quins objectius busca, pot consultar la pàgina web http://sites.google.com/site/tauladefilologiavalenciana/
Per a fer-se membre de Taula de Filologia Valenciana, cal haver llegit el document «Causes i objectius de Taula de Filologia Valenciana» i estar d'acord amb el contingut.
http://sites.google.com/site/tauladefilologiavalenciana/
En la mateixa web, hi ha un document que exposa d'una manera més profunda les causes i els objectius de Taula: «El valencià modern. Antecedents, formació, assoliments, propostes de millora i aplicacions socials».
La pertinença al grup no comporta que cal realitzar treballs. Només implica que, si un membre en fa, intentarà lligar-los a algun objectiu del document i, si és possible, coordinar-se amb membres del grup que facen estudis semblants. Per una altra banda, l'associació es regix per uns estatuts, que són obligatoris per a aconseguir la legalització. Estan disponibles en la pàgina web citada.
Els qui vullguen adherir-se a Taula han d'enviar l'escrit següent a la secretària de Taula (Estefania Grau estefania.grau@gmail.com) o al president (Abelard.Saragossa@uv.es).:
Coneguts i acceptats el document «Causes i objectius de Taula de Filologia Valenciana» i els estatuts de Taula de Filologia Valenciana, sol·licite formar part de l'associació dita.
Nom i cognoms
Adreça
Telèfon(s)
Estudis:
Lloc de treball