Els atacs sistemàtics d'Espanya
contra el model educatiu català no són gratuïts.
No, no ho són. Són polítics, no estan basats
en dades, perquè aquestes indiquen que els nens escolaritzats a Catalunya tant
saben català com castellà o, fins i tot, més castellà que català.
No hi ha dades de cap mena que
sostinguin els arguments espanyolistes contra la immersió.
No, globalment, les competències que
assoleixen els nens a Catalunya són equivalents en les dues llengües i semblants
a les que assoleixen els nens a la resta de l'Estat.
A què ens portaria segregar l'escola
per motiu de llengua?
A tenir una societat dividida, amb moltes
persones que no tindrien accés al català, amb tot el que això suposaria.
Tindríem dues comunitats.
Què s'ha de fer amb les que volen
escolaritzar els fills en castellà?
No escolaritzar-los en castellà. El bé públic
supera l'individual.
Wert és el pitjor ministre d'Educació
de la democràcia?
Pel que fa al sistema educatiu català,
sí.
Voler espanyolitzar la canalla
catalana és d'altres èpoques...
I tant, que sí! Actualment se sap que com més
llengües coneguin les persones millor, perquè eixamplen mires, són font de
coneixement. Quines llengües s'han de potenciar? Les que tinguin menys
possibilitats de ser utilitzades en els entorns. A Catalunya hi ha persones que
viuen en zones on no tenen contacte amb el català, per tant, se les
segrega.
Com s'explica que els nostres alumnes
tinguin més bon coneixement del castellà que els de la resta de
l'Estat?
Molts alumnes només tenen contacte amb el
castellà, malgrat que s'escolaritzin en català. El castellà és molt potent a
Catalunya, és una llengua viva, hegemònica; forma part de les que alguns autors
anomenen “assassines” perquè les llengües grans absorbeixen les petites.
El seu estudi demostra que els
castellanoparlants a Catalunya treuen més bon rendiment en tota mena de matèries
que els companys de la resta de l'Estat.
Està demostrat que si tu tens habilitat sobre
una matèria en una llengua pots transferir aquesta capacitat a una altra
llengua.
I prova que si els nens estrangers
fossin escolaritzats en castellà el seu nivell de català seria
deficient.
Això es va demostrar fa anys, quan
s'implantava el sistema d'immersió. Es va comprovar que els nens escolaritzats
en castellà tenien greus problemes amb el català però, en canvi, els educats en
català tenien bons nivells de castellà.
A Madrid callen que com més alt és el
bilingüisme més bona és la competència en una tercera llengua.
Com més llengües coneixes més bons resultats
treus en d'altres idiomes, tot i que cal precisar que això és més evident quan
les llengües són de famílies lingüístiques molt diferents. El castellà i el
català són molt semblants, i això dóna com a resultat, per exemple, que els
serveis lingüístics de les universitats tinguin calculat que les persones que
vénen de països de parla castellana només necessiten vint hores de classe per
entendre el català.
Dades posteriors al seu estudi encara
els donen més la raó.
El conseller Maragall va imposar unes proves
que s'han fet en català i en castellà, posteriors al nostre estudi. Les dades
demostren que a quart d'ESO la competència global en castellà és superior quasi
en un punt a la de català.
Els nostres estudiants són
competents, doncs, en les dues llengües?
Sí. El nostre estudi demostrava que els
alumnes eren hàbils en totes dues llengües pel que fa, per exemple, a fer
resums, fer un reflexió a partir del text, etc. Ara ha quedat provat que els
coneixements en ambdues llengües, pel que fa a morfologia, sintaxi,
ortografia... són pràcticament iguals.