InfoMigjorn, revista digital sobre llengua catalana [10.500 membres]
 
Butlletí número 754 (dimarts 08/01/2013) - Continguts triats i enviats per Eugeni S. Reig i Xavier Marí
 
 
Si durant l'any 2013 voleu rebre cada divendres el butlletí InfoMigjorn Cap de Setmana heu de manifestar-ho explícitament en un missatge electrònic que heu d'enviar a l'adreça infomigjorn@telefonica.net en el qual heu de fer constar el vostre nom i cognoms i l'adreça electrònica on voleu rebre'l.
 
El preu de la subscripció al butlletí InfoMigjorn Cap de Setmana corresponent a l'any 2013 és de 25 euros.
 
 
SUMARI
 
 
1) 500 raons per parlar català, de David Pagès i Cassú
 
2) Pau Vidal - Deixeu que els nens s'apropin a mi
 
 
4) Curs introductori de fonètica i ortografia occitana
 
 
8) Do de llengües: Maltès
 
 
 
1)
 
Publicat en el llibre 500 raons per parlar català, de David Pagès i Cassú (CCG edicions, Girona, 2011, pàg. 72).
 
 

227. Cal fomentar el català perquè és un valor d'aquí.

 

Saoka Kingolo

Sindicalista d'origen africà

 
 
2)
 
Publicat en totmataro.cat dijous 29 de novembre del 2012
 
Publicat en els periòdics de l'Associació Premsa Gratuïta i Mitjans i Digitals de Catalunya la setmana del 3 al 9 de desembre del 2012
 

Deixeu que els nens s'apropin a mi

 

Pau Vidal

 

  
Comparteixo el parer dels qui es queixen que en aquest país hi ha masses premis literaris: com que n'hi ha que no es poden declarar deserts, circulen molts premiats d'una qualitat literària discutible. Dit això, a mi aquests premis em són molt útils. Més ben dit, el fet de ser-ne membre del jurat. De dos, concretament.
 
Un és dels anomenats locals i s'hi presenten autors novells, gairebé sempre inèdits (molts ho seran per sempre). L'altre, d'abast nacional, s'adreça a menors de 35 anys i la majòria dels aspirants tampoc han publicat mai, si més no en el circuit editorial convencional. Per què em són útils? Perquè em proporcionen un retrat de primera mà de l'estat de la llengua en un sector d'usuaris especialment sensible al fet lingüístic (se suposa, atès que aspiren a ser escriptors) però encara no encotillats per un estil literari definit. Per a un filòleg, doncs, una franja d'estudi molt interessant.
 
I un aspecte en què coincideixen els originals de tots dos certàmens es podria enunciar així: com més fluix és el material, més receptiu a les modes lèxiques. Dit d'una altra manera: com menys veu personal té l'autor, amb més freqüència apareixen els tics del moment al seu text. Jo vaig detectar que el verb escoltar començava a suplantar sentir ja fa uns quants anys, gràcies precisament a aquests originals (que, insisteixo, teòricament són obra de gent amb oïda per a la llengua).
 
Doncs bé, la moda d'enguany és el verb apropar-se. Per comptes d'acostar-se als llocs, la gent s'hi apropa; en lloc d'acostar-se al capdamunt de la classificació, els equips s'hi apropen, igual que s'apropen el Nadal i les rebaixes. I a més ho escriuen sense mala consciència, perquè saben (o els ho diu el corrector automàtic) que el terme és correcte i surt al diccionari; el que segurament ignoren és que és un mot format a imitació del castellà (si de cerca, acercarse, doncs de prop apropar-se, no?) i que acostar-se està documentat des de fa ni més ni menys que sis segles abans.
 
La substitució (completament innecessària, no cal dir-ho) no és nova: va començar fa temps, als teclats de funcionaris mediocres, periodistes mal formats i mestres sense sentit de la llengua. Però que hagi arribat a les plomes de gent que escriu significa que es consolida, tal com ha passat amb de nou (per altra vegada), devorar llibres (per cruspir o empassar), conèixer el rival (per saber) i tants i tants altres detritus esbombats pel burocratès. Això sí, els bons escriptors (almenys els dos guanyadors dels premis), que solen ser bons lectors, no hi han sucumbit.
 
 
3)
 
Publicat en la web de l'Institut d'Estudis Catalans dimarts 20 de novembre del 2012
http://www.iec.cat/videos/entrada.asp?v_id=324
 
Acte de commemoració del vuitantè aniversari de les Normes de Castelló
 
4)
 
Curs introductori de fonètica i ortografia occitana
 
Del 9 al 23 de gener 2013
 
Curs de quatre sessions que ens permetrà introduir-nos en la fonètica i ortografia occitana, o bé ens ajudarà a repassar coneixements.

Preparació per la Dictada Occitana del dissabte 26 de gener de 2013.

 

LLoc: Barcelona, seu del CAOC

 

Horaris: 4 sessions de 19 a 21 hores,

 

Sessions: dimecres 9 gener 2013; divendres 11 gener 2013; divendres 18 gener 2013; dimecres 23 gener 2013

 

Nivell: iniciació

 

Preu: 15 euros (Socis CAOC, 10 euros)

 

5)
 
Nou periòdic digital en valencià
 
La Veu del País Valencià
 
http://www.laveupv.com/
 
 
6)
 
Publicat en VilaWeb divendres 4 de gener del 2013

Ensenyament recorrerà les noves sentències contra el català a l'escola

El TSJC reconeix el dret d'escolaritzar amb el castellà com a llengua vehicular a sis famílies més

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha dictat sis sentències en què ha estimat la petició de sis famílies que han demanat l'escolarització en castellà per als seus fills. La secció cinquena de la sala contenciosa obliga el Departament d'Ensenyament a adaptar el sistema perquè els centres donin resposta concreta als fills dels recurrents sense demanar la segregació dels alumnes per raó de llengua. La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, ha anunciat que recorrerà la decisió del TSJC i que les mesures cautelars no tenen cap sentit perquè no hi ha cap risc de danys irreparables.

Rigau ha assegurat que amb el recurs queda sense efecte la mesura cautelar que imposa la decisió dels jutges i, per tant, el Departament considera que queda sense efecte fins que hi hagi una nova resolució. Rigau hi veu motius més polítics que pedagògics i educatius darrere de la demanda dels pares.

'Ens avala un model que té 30 anys i que ha demostrat que els alumnes acaben amb un ple coneixement de les dues llengües', ha dit Rigau, que ha explicat que han parlat amb els centres de les famílies que van presentar les denúncies i que no hi consta 'cap mena de malestar'.

Segons el TSJC, les resolucions tenen com a finalitat que l'administració educativa doni a les dues llengües vehiculars de l'ensenyament, català i castellà, 'la proporció que estimi raonable'. Les mesures cautelars que s'adopten tenen en compte, entre d'altres, les sentències que la mateixa sala del TSJC va dictar en casos anàlegs.

El TSJC ha dictat sis resolucions que ordenen al Departament d'Ensenyament l'adopció de mesures cautelars per respondre a la petició de sis famílies sobre la llengua d'ensenyament dels seus fills en el centre escolar. Les resolucions conclouen que el centre escolar ha de donar 'resposta concreta' als fills dels recurrents i no suposen, segons informa el TSJC, la segregació dels alumnes per raó de llengua. La finalitat d'aquestes resolucions és que l'administració educativa doni a les dues llengües de l'ensenyament, el català i el castellà, 'la proporció que estimi raonable' d'acord amb 'la realitat sociolingüística de cada centre docent'.

Les mesures cautelars que s'inclouen en aquestes resolucions, tenen ten compte la declaració del Tribunal Constitucional en la sentència sobre l'estatut d'autonomia, així com les sentències posteriors del Tribunal Suprem i les dues sentències que el mateix TSJC va dictar en casos anàlegs.

Així, les resolucions requereixen al Departament d'Ensenyament que adopti les mesures precises per adaptar el sistema d'ensenyament lingüístic, a la sentència del TC, que considera també 'el castellà com a llengua vehicular' de l'ensenyament a Catalunya al costat del català. Les famílies demanaven que s'adoptessin mesures necessàries perquè els seus fills rebessin un ensenyament bilingüe, és a dir, 'conjunta en les dues llengües oficials, de forma proporcionada i sense desequilibris entre elles'.

Aquests sis casos se sumen als quatre als quals se'ls va reconèixer el mateix dret el mes de maig passat, i als tres que es van donar al març passat i a qui el TSJC va reconèixer el dret de ser escolaritzats en castellà de manera individual i va descartar que s'estengués a tot el sistema educatiu català.

7)
 
Publicat en VilaWeb dissabte 5 de gener del 2013

La Generalitat recorrerà la interlocutòria del TSJC sobre l'escolarització en castellà per sis famílies

Rigau hi veu motius més polítics que pedagògics i educatius darrere de la demanda dels pares

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va dictar ahir sis sentències en què estima la petició de sis famílies que havien demanat l'escolarització en castellà per als seus fills. La secció cinquena de la sala contenciosa obliga el Departament d'Ensenyament a adaptar el sistema perquè els centres donin resposta concreta als fills dels recurrents sense demanar la segregació dels alumnes per raó de llengua. La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, va anunciar que recorreria la decisió del TSJC i que les mesures cautelars no tenen cap sentit perquè no hi ha cap risc de danys irreparables.

Rigau va assegurar que amb el recurs queda sense efecte la mesura cautelar que imposa la decisió dels jutges i, per tant, el Departament considera que queda sense efecte fins que hi hagi una nova resolució. Rigau hi veu motius més polítics que pedagògics i educatius darrere de la demanda dels pares.

'Ens avala un model que té 30 anys i que ha demostrat que els alumnes acaben amb un ple coneixement de les dues llengües', va dir Rigau, que va explicar que han parlat amb els centres de les famílies que van presentar les denúncies i que no hi consta 'cap mena de malestar'.

Rigau va afegir: 'Des del Departament d'Ensenyament treballem per un model d'escola catalana en llengua i contingut que garanteixi un domini plurilingüe. Si no deixem a l'ensenyant que exerceixi pedagògicament, a qui demanarem després les responsabilitats: a l'ensenyant, als tribunals, a les famílies?'

Segons el TSJC, les resolucions tenen com a finalitat que l'administració educativa doni a les dues llengües vehiculars de l'ensenyament, català i castellà, 'la proporció que estimi raonable'. Les mesures cautelars que s'adopten tenen en compte, entre d'altres, les sentències que la mateixa sala del TSJC va dictar en casos anàlegs.

Les resolucions conclouen que el centre escolar ha de donar 'resposta concreta' als fills dels recurrents i no suposen, segons informa el TSJC, la segregació dels alumnes per raó de llengua. La finalitat d'aquestes resolucions és que l'administració educativa doni a les dues llengües de l'ensenyament, el català i el castellà, 'la proporció que estimi raonable' d'acord amb 'la realitat sociolingüística de cada centre docent'.

Les mesures cautelars que s'inclouen en aquestes resolucions, tenen ten compte la declaració del Tribunal Constitucional en la sentència sobre l'estatut d'autonomia, així com les sentències posteriors del Tribunal Suprem i les dues sentències que el mateix TSJC va dictar en casos anàlegs.

Així, les resolucions requereixen al Departament d'Ensenyament que adopti les mesures precises per adaptar el sistema d'ensenyament lingüístic, a la sentència del TC, que considera també 'el castellà com a llengua vehicular' de l'ensenyament a Catalunya al costat del català. Les famílies demanaven que s'adoptessin mesures necessàries perquè els seus fills rebessin un ensenyament bilingüe, és a dir, 'conjunta en les dues llengües oficials, de forma proporcionada i sense desequilibris entre elles'.

Aquests sis casos se sumen als quatre als quals se'ls va reconèixer el mateix dret el mes de maig passat, i als tres que es van donar al març passat i a qui el TSJC va reconèixer el dret de ser escolaritzats en castellà de manera individual i va descartar que s'estengués a tot el sistema educatiu català.

 

8)
 
Do de llengües
 
amb Oriol Munné
 
Catalunya Ràdio
 
 
 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
 
InfoMigjorn és un butlletí que distribueix missatges informatius relacionats amb la llengua catalana, com ara:
– Retalls de notícies de premsa.
– Articles, publicats o inèdits.
– Informacions sobre seminaris, congressos, cursos, conferències, presentacions de llibres, publicacions de revistes, etc.
– Ressenyes de llibres, publicades o inèdites.
Així com altres missatges informatius relacionats amb sociolingüística, gramàtica històrica, dialectologia, literatura, política lingüística, normativa, etc.
 
Us preguem encaridament que feu arribar aquest missatge als vostres coneguts a fi que l'existència del butlletí InfoMigjorn siga coneguda per la quantitat més gran possible de persones interessades en la llengua catalana.
 
Enviat pel servei Sala de premsa de DRAC telemàtic http://drac.com
 
PROTECCIÓ DE DADES. En virtut de les lleis vigents en matèria de protecció de dades (LOPD) us informem que us hem enviat aquest correu utilitzant les dades de contacte que ens vàreu facilitar en el seu moment i que vàrem incorporar al nostre arxiu. Teniu dret a sol·licitar l'accés, la modificació o la cancel·lació de les vostres dades, incloent-hi l'adreça de correu electrònic, del nostre arxiu. Podeu contactar amb nosaltres enviant un missatge a l'adreça infomigjorn@telefonica.net Si voleu donar-vos de baixa, cliqueu ací