InfoMigjorn Cap de Setmana
 
Butlletí número 61 (divendres 11/11/2011) - Continguts triats i enviats per Eugeni S. Reig
 
1) Eugeni S. Reig - berenar
 
2) Albert Jané - Se'n refien força
 
3) Antoni Llull Martí - Sedan, berlina, coupé i limusina
 
4) Pau Vidal - Esbarriar
 
5) Pere Ortís - La parla de l'Urgell (Locucions i frases fetes. Lletra T)
 
6) Audiovisuals del GELA (Grup de llengües amenaçades)
 
7) David Valls i Botet - Diferenças entre os usos dos verbos "ésser" e "estar" entre o português e o catalão
 
8) Articles d'Albert Pla Nualart
 
9) Lluís Barberà i Guillem - ESTILS D'ENSENYAMENT AMB FUTUR (per a la llengua i més)
 
10) EL CONTE DEL DISSABTE d'Enric Ramiro
 
11) Ramon Sangles i Moles - Saber més del que hom diu
 
12) Joan Tudela - Comunicació escrita: reescriure
 
1)

 

Entrada de Lèxic valencià d'ahir i de hui d'Eugeni S. Reig
(Llibre inèdit)

berenar

Situació confusa, complicada, problemàtica, difícil de resoldre.

En l'oficina de la fàbrica tenim un berenar de repica'm el colze. Anit varen entrar a robar i ho vaen rebolicar tot i ara no hi ha qui s'aclarisca.

Aquesta accepció de la paraula berenar és d'ús habitual en el parlar d'Alcoi, almenys en el de les classes més populars. Ho sé molt bé perquè ho he sentit moltes voltes.

 

En valencià també es diu: betlem, bollit, bollitori, cacau, embolic
La llengua estàndard sol emprar: bullit, bugat, embolic
En castellà es diu: lío, berenjenal, cacao, carajal, fregado, tomate
 
2)
 
Article publicat en el núm. 25 de la revista Llengua Nacional (IV trimestre del 1998)

Se'n refien força

 

3)

Publicat en el llibre PRENINT EL DEMBLE A LES PARAULES d'Antoni Llull Martí (Edicions Documenta Balear, Palma, 2009, pàg. 212)

 

Sedan, berlina, coupé i limusina

 

Antoni Llull Martí

 

Per parlar de tots els tipus de cotxes automòbils necessitaria una llarga sèrie d'articles i uns coneixements del tema que ara no tenc, per la qual cosa em limitaré a parlar dels cotxes de turisme, pel desplaçament de persones per plaer o per negocis, més corrents de tots, i del que he pogut aclarir sobre el significat dels seus noms, que no és gaire perquè no solen aparèixer als diccionaris etimològics.

 

Els diversos tipus de cotxe més usuals avui en dia solen esser monovolums, és a dir, que tant el motor com l'espai destinat a passatgers i equipatge estan inclosos dins una sola carrosseria. Entre aquests, l'anomenat sedan en anglès (terme usat també en espanyol) o berlina, també en castellà i en altres llengües (català, portuguès, italià i romanès, i berline en francès), és el que més fabricants de cotxes han adoptat per als seus models. Un sedan o berlina és el cotxe de quatre rodes i dues o quatre portes als costats i de vegades també una a darrera, amb dues fileres de seients per a quatre o cinc persones en total. Quan només duu dues portes i seients a davant, normalment per a dues persones, solen dir-li coupé ‘tallat', en francès, perquè és com si li haguessin tallat la part de darrera, fent-lo més curt. A Itàlia li diuen berlinetta.

 

Així com es dóna per segur que berlina prové del nom ciutat Berlín, l'etimologia de sedan no ha arribat a esser completament aclarida. Es pensa que té relació amb el llatí sede, potser a través de l'italià dialectal sedia ‘cadira', i ja es donava en anglès el nom de sedan chair ‘cadira sedan' a una espècia de llitera usual entre els segles XVII i XVIII, consistent en una petita cabina amb un sol seient i braços laterals en la qual una persona era transportada per dos homes.

 

Una limusina, en el segle XVIII, era un carruatge de quatre rodes estirat per cavalls, amb un espai per als passatgers a la part de darrera, tancat amb una porta a cada costat i obert per la part de davant on anava el conductor. Amb la motorització sortiren cotxes automòbils d'un tipus semblant a aqueix, però aviat aquesta denominació es reservà per a cotxes de luxe, molt més llargs que els normals, amb un espai dividit per una mitjanada de vidre just a darrera del conductor, i el màxim de comoditats i serveis per als passatgers (moble bar, telèfon, ràdio, televisió, connexió a Internet, etc.). Sembla que el nom està relacionat amb el francès limousin ‘de Llemotges', però no sembla que hi tengui directament res a veure.

 

 

4)
 
Publicat en el llibre EN PERILL D'EXTINCIÓ (100 paraules catalanes per salvar) de Pau Vidal (Editorial Empúries, Barcelona, 2005, pàg. 61)
 
 
Esbarriar
 
Pau Vidal
 
Quina paradoxa, la ciutat ordenada! Mentre l'ovella no necessita garrins per esgarriar-se, car en té prou amb perdre el camí (ni l'esgarriacries criatures), la ciutat no existeix sense els barris, que són alhora els que l'esbarrien. És un estira-i-arronsa que ja ve de lluny: els àrabs designaven amb el nom de barri el conjunt d'edificacions que quedaven allunyats de la ciutat pròpiament dita (i si eren fora muralla, aleshores parlaven de raval); més endavant, les viles circumdants, en ser absorbides per l'urbs, perdien l'autonomia per esdevenir simplement barris: és a dir, que els barris s'unifiquen per mitjà de la ciutat, però alhora li confereixen el caràcter d'escampall, de desordre: l'esbarrien.

         Per cert, a moltes localitats catalanes encara se celebren dues festes diferenciades, la festa del patró de la vila, que té lloc al centre, i la dels afegits urbans que són o varen ser en algun període perifèries, sovint anomenada senzillament “barris”.

 

«Les orenetes envestien els vels blanc-rosa del cel i els desfeien a cops d'ales i xiscles damunt la copa rossa de les acàcies, on els pardals s'esforçaven endebades a demanar-nos silenci per a llur son sòpit de burgès insaciable. A nosaltres tant se'ns en donava d'ells, i corríem i cridàvem, i ens pelàvem les mans i els genolls darrera del saltar i parar i esbarriar els jocs delicats de les noies totes flairoses de pa i mel» (Tomàs Roig i Llop, Ventall de contes, 1939)

 

 

5)
La parla de l'Urgell
Pere Ortís

Locucions i frases fetes

Les locucions i frases fetes són expressions consagrades per l'ús. Un ús que pot venir de molts anys enrere i que, alhora que expressen maneres de pensar i de dir dels nostres avantpassats, engalanen la llengua, fent-la més rica i adaptada a la realitat del lloc. Es troben a mitjan camí de la simple paraula i l'adagi i poden contenir, com aquest darrer, un grau de saviesa popular. Tan sols els falta més revestiment i la rima. Conservo la forma de verb ésser per sintonia amb la qualitat arcaica de molts refranys, frases i mots d'aquest recull.

T

Tal dia farà un any. Desentenent-se d'una sol·licitud, d'una nosa.

          Que em donaràs per a la gasolina? Tal dia farà un any!

Tant a tant. Preu per preu. Ça com lla.

         Tant a tant, compraré l'auto fet a Catalunya.

Tant se val. Ésser igual.

          Tant se val que vinguis o no.

          Encara que, malgrat que. No cal que.

          Tant se val que plogui, perquè la collita està  perduda.

Tanta confiança, com tirar aigua en una cistella. No es fien de tu.

          Ho tens malament que et prenguin, que tanta confiança hi ha en tu com tirar aigua           en  una cistella.

Tants que en vulguis! Manera de dir d'aquesta contrada.

          Com van les tomates enguany? N'hi ha tantes que en vulgueu!

Tant si vols com si no vols. Si us plau per força.

         Hi has d'anar tant si vols com si no vols.

Tant sí com no. Sigui com sigui, sigui com vulgui. En un dubte.

          No se sap si ens hi volen o no.  Tant sí com no, nosaltres hi farem cap.

Tap de barral. Home petit i quadrat.

         És un tap de barral, però geniüt com ell sol!

Tap de bassa. Nap-buf. Patacó.

         Aquest tap de bassa els donava lliçons.

Té raó. (impersonal, prescindint de subjecte i de temps).

         Té raó, quan dius que no val la pena d'anar-hi.

Tenir adob. Quelcom espatllat, tenir reparació.

          Aquesta canallota m'han espatllat lo carretó. Home, però té adob.

Tenir arrels de boig. Ésser boig, imprevisible.

         El mestre ha punxat el nen amb un punxó. 

         Digâ'm si això no és tenir arrels de boig!

Tenir bo. Tenir influència, tenir coll.

         Ell rai que té bo amb l'amo.

Tenir bon saltant. Engolir, empassar amb contundència.

         Com endrapes, galifardeu, quin bon  saltant que tens!

Tenir clauficat. Tenir atabalat, rendit.

          Home, que aquets matussers em tenen clauficada!

Tenir el ronyó cobert. Tenir molt.

          Aquet rai, que no passarà gana, perquè té el ronyó cobert.

Tenir el sant d'esquena. Tenir mala sort, anar de mal borràs.

         El Colau perd diners, té el sant d'esquena.

Tenir els ulls al clatell. No veure obvietats.

         El babau del Manel té els ulls al clatell.

Tenir els ulls esgarriats. Veure les coses malament.

         No l'hi faràs veure; té els ulls esgarriats.

Tenir la campana alçada. Ja sense possibilitat de casar-se en aquell lloc.

         Aquest xicot aquí ja hi té la campana alçada.

Tenir la mà foradada. Que gasta molt, ser malversador.

         N'Andreu té la mà foradada, mentre la Carme estalvia molt.

Tenir la mà trencada. Ser-hi molt apte.

          Les dones tenen la mà trencada per a pentinar-se.

Tenir la paella pel mànec. Controlar tot el poder.

         Tinc la paella pel mànec i no em deixo rifar per ningú.

Tenir la vaca per la mamella. Gaudir d'un bon ofici, d'una bona col·locació.

          El paio té la vaca per la mamella, amb aquesta moma a ca la Vila.

Tenir la vida penjada d'un fil. Està en perill de mort, per malaltia, per persecució.

         Pobre home, va passar tota la revolta tenint la vida penjada d'un fil.

Tenir les mans foradades. Despendre molt i sense mirar-s'hi.

         Aquell no sap el que compra, té les mans foradades.

Tenir mala jeia. Tenir mal posat al llit, dormir malament.

         Aquest nen té  mala jeia.

Tenir més llet que una vaca. Tenir un gran sort.

         Tal com el veieu, aquest nyeu-nyeu té més llet que una vaca.

Tenir molta requesta. Tenir molts de pretendents.

         La pubilla del Tou té molta requesta.

Tenir molta terra a l'Havana. Ser ric i esmolat, segons l'interessat. Dit amb sarcasme pels altres.

          Aquell bufat té molta terra a l'Havana.

Tenir moltes ganes de treballar, però aguantar-se-les. Ser gandul.

          Ets un dropo: tens moltes ganes de treballar, però te les aguantes, xiquet!

Tenir nas d'apagallums. Tenir el nas gros, aguileny.

           El jueu de la botiga té un nas d'apagallums que no et dic res!

Tenir-hi la pell dura. Estar-hi avesat.

            L'ha escridassat de debò.  Oh, aquet ja hi té la pell dura!

Tenir-hi una retirada. Tenir-hi una semblança, una retirança.

            La Dolors té una retirada a la Teresa.

Tenir-ho pel cap dels dits. Saber-ho de cor.

            La dona té els números pel cap dels dits.

Tenir la vista al cap dels dits. Tenir-la llesta, a punt.

            No li escapa detall; el paio té la vista al cap dels dits.

Tenir-ne el cul pelat. D'haver-ho fet molt.

            És una feina pesada, noi! Bah, ja en tinc el cul pelat!

Tenir pa a l'ull. No saber apreciar un avantatge.

          El ruc té pa a l'ull, no vol veure com li convé aquesta noia!

Tenir poc senderi. Tenir poc seny, poc discerniment.

            No n'esperis res, del Trabuc, que té poc senderi.

Tenir sempre un budell buit. Tenir sempre gana, estar sempre disposat a menjar.

         Els estudiants sempre teniu un budell buit.

Tenir tard.  Portar tard. Anar pitjat pel temps.

         Tinc tard, tu, ara no m'amoïnis.

Tenir un atac de regalíssia. Passar una enrabiada.

         No en facis cas, d'aquet carronya, que tot sovint té atacs de regalíssia.

Tenir un fetge com una vaca.  Tenir barra; no afectar-se quan caldria fer-ho.

          El Pau li ha dit que deixés el pas lliure i ell no s'ha mogut de lloc.

          És que té un fetge com una vaca.

Tenir un fetge com una rajada. Tenir barra. Ser abusiu.

            M'ho ha fet pagar a mi, té un fetge com una ratjada.  

Tenir un os a la panxa. Ser un gandul, un esquenadret.

           El pòtol té un os a la panxa i no es vincla per res!

Tenir un perdigó a l'ala. Està mal tocat, ferit.

            Malament rai, amb aquet cop el Gener té un perdigó a l'ala.

Tenir un riu. Ganes de fer-lo.

            Mare, tinc un riu.

Tenir una bena als ulls. Estar cec, no veure-hi davant l'evidència.

             La criada sempre surt d'aquella casa amb el seu farcellet.

             És que la Polònia té una bena als ulls!

Tenir una biga a l'esquena. Ésser esquena dret, dropo, gandul.

          Aquet no el faràs pencar, té una biga a l'esquena.

Tenir una fam que alça. Tenir molta gana.

         Tot el dia que penco i ara tinc una fam que m'alça.

Tenir una por que xina. Una por cerval.

         És un cagacalces, té una por que el xina.

Tenir veu de regadora. Tenir veu esquerdada, dolenta.

         Un del cor tenia una veu de regadora que ho feia malbé tot.

Tenir-ho tot al punt i al so. Tenir-ho tot en exacta mesura, ben a l'hora.

         És tan primmirat que sempre ho té tot a punt i a so.

Tira, home, tira! Deixa-ho estar, no t'hi amoïnis,  no en facis cas.

         Que te n'han donat poc, de racionament? Tira, home, tira!

Tira peixet! Dit a un infant per celebrar la seva sort.

         Tira peixet, quin berenar!

Tirar a la cara. Retreure. Engaltar-ho.

         Li ha tirat la seva traïdoria a la cara.

Tirar de beta. Anar passant, vivint de quelcom..

         Aquesta gent van tirant de beta de l'herència del pare.

Tirar el barret al foc. Acte final d'un desànim.

         Amb aquesta trepa de dolents n'hi ha per tirar el barret al foc!

Tirar el cap per les parets. De desesper, per un mal pas.

         Quan s'adonà de l'ocasió perduda, tirava el cap per les parets.

Tirar més llenya al foc. Atiar una batussa, una picabaralla, potser volent acabar-les.

         No t'hi fiquis, que encara tiraràs més llenya al foc!

Tirar palla als bous. Fugir d'estudi. Tirar pilotes fora.

         Sempre que li'n parlo, tira palla als bous.

Tirar pel dret (figurat). Actuar amb contundència, sense contemplacions.

         El cacau s'ha resolt perquè el Roger tirà pel dret.

Tirar un refrany. Fer-hi una opinió. Un estimat.

         Quan t'ha costat aquet gerro? Tira-hi un refrany.

Tirar-s'ho a l'esquena. No fer-ne cap cas.

          Li deia el nom del porc i ell s'ho tirava a l'esquena.

Tocar a albat. Tocar a mort d'un nadó sense batejar.

         Toquen a albat pel fillet de la Griselda.

Tocar el botet. Fer xerrar algú, amb astúcia.

         És tan pallús que li han tocat el botet i ni se n'ha adonat.

Tocar els talons al cul. Escapar-se, córrer a les de mil.

         La noia fugia de l'embriac, que li tocaven els talons al cul.

Tocar l'arquet. Empudegar, empipar.

         N'estic fart, que em tocos l'arquet amb les teues ruqueries!

Tocat del bolet. Beneit, guillat, ruc.

         Diu bestieses tan grosses perquè està tocat del bolet.

Tornar la pilota. Represàlia, fer de torna.

          Per tornar-te la pilota, et diré que tu encara ets més lladre.

Tornar-ne contesta. Dir sobre una qualitat.

         Tasta això i me'n tornaràs contesta!

Tornar-se vermell, (blanc, groc). Canviar de color.

         Mentre l'acusaven, el lladre es tornà vermell.

Tornar-s'hi. Contestar amb la mateixa.

          L'altre li pegà i ell s'hi tornà, ves.

Tornem-hi, que no ha estat res. Després d'un fracàs, de perdre una partida.

          Escac i  mat!   ...Tornem-hi, que no ha estat res!

Tot d'un plegat. De cop i volta. De sobte. En sec. Sense més ni més.

          Tot d'un plegat s'alça i li venta clatellada.

Tot el sant dia o tota la santa nit. Durant tot el dia o tota la nit.

          He treballat tot el sant dia. Tota la santa nit sense aclucar un ull.

Tot és.  El secret està en.

         Per a fer bo un pastís tot és que el sucre i la  farina siguin de la millor qualitat.

Tot és bo el que l'olla cou. Allò cuit no danya.

         He trobat un grill a la sopa! Tira, home, tot és bo el que l'olla cou!

Totes les masses fan mal. Tot excés és dolent. (És un doble maliciós).

         Fra Bartomeu es passa tot el sant dia pregant i encabat se'l veu desesmat.

        Totes les masses fan mal.

Tothom diria! Delatar una exageració.

         Uiteu, tothom diria que el maten!

Tot i amb això. Així i tot. Tot i això.

         Ells han retirat la seva aportació. Tot i amb això l'obra tirarà endavant.

Tot rient, rient els pengen. Compte, que cal ser seriós, hi ha temes riscosos.

           Ell es fotia de tot, i mira! Home, rient, rient els pengen!

Treballar de cau a cau. De sol a sol, o les vint-i-quatre hores.

            Està magre, el meu fill, perquè treballa de cau a cau.

Treballar pel Déugràcies. Treballar per amor a l'art.

            S'aprofita del pobre noi, que li treballa pel Déugràcies.

Trebol mort. Mig pis, sostre incomplet, en coberts, magatzems.

          Al trebol mort hi desem els fòtils.

Trencar el son. Fer una becaina, adormir-se un moment.

         Jo, amb que trenqui el son, ja en tinc prou.

Trencar la girada. Haver de canviar de línia, per quelcom imprevist.

      Aquet ventot m'ha fet trencar la girada.

Tretze són tretze. Indica entercament, toixesa.

       Quan aquet ignorant diu tretze són tretze, no hi ha res a fer.

Treure el fetge per la boca. D'esbatussat, d'escarrassat.

        Ancabat d'aquella feina, el Pau treia el fetge per la boca.

Treure el nas. Deixar-s'hi veure.

         Ha tret el nas a la sala només per tafanejar.

Treure el ventre de mal any. Afartar-se, quan hi ha lloc.

          Tu, el penitent treu el ventre de mal any!

Treure foc pels queixals. Parlar molt sulfurat.

          Li ho deia treient foc pels queixals.

Treure forces de flaquesa. Fe un esforç estabornidor.

          L'home va treure forces de flaquesa i es carregà el pedrot.

Treure's la careta. Un d'hipòcrita, delatar-se, sense voler o volent-ho.

           Ara li hem vist on va, el lladre, s'ha ben tret la careta!

Treure una ànima del purgatori. Dos, coincidir a dir la mateixa paraula, al mateix temps.

            Tu i jo acabem de treure una ànima del purgatori!

Treure-s'ho del cap. Inventar-s'ho.

         S'ha tret aquest conte del cap.

         Remoure-ho del cap, no perdre-hi el temps.

         Traieu-vos-ho del cap, que el deixin venir a la festa.

Treure-s'ho del damunt. Treure's la responsabilitat, o una obligació, del sobre.

         Això ho havia de fer aquell dropo,  però s'ho ha tret del damunt

 Trinco-trinco. Pagar amb diners, ara.

         Li he pagat els vint bitllets trinco-trinco.

Trobar sabata en son peu. Tenir una bona rèplica.

         Ha dit moltes bestieses en el seu discurs. Però ha trobat sabata en son peu.

Tros d'enze. Ruc. Beneit. Babau. Llondro. Inútil. Ensopit.

         Han nomenat mestre aquest tros d'enze?

Tros de quòniam. Ximple. Babau. Pallús. Cap de trons. Poca-solta.

         Aquest xiquet no aprendrà res, és un tros de quòniam.

Tururut, qui gemega ja ha rebut! Ja se l'ha carregada.

         L'Andreu grinyola perquè ja se la veu vindre!

         Tururut, qui gemega ja ha rebut!

Tururut, viola! És el final, no hi ha res a fer.

         Se n'ha assabentat el superior? Tururut, viola!

Tu ho diràs! És clar que sí, imagina't!

         Uita, que torrats que se'n van tots dos amb lo badall de pernil, los paios!

         Tu ho diràs, dona!

Tu sí que! Marcant un vici sense transcendència.

         Ha vingut lo Jordi i no l'hai deixat jugar, perquè ell... Tu sí que!

 

6)
 
 
 
 
7)
 
Publicat en el blog SO DE LLENGÜES dimarts 11 d'octubre del 2011
http://sodellengues.blogspot.com/2011/10/diferencas-entre-os-usos-dos-verbos.html
 
Diferenças entre os usos dos verbos “ésser” e “estar” entre o português e o catalão
 
David Valls i Botet
 

8)
 
Articles d'Albert Pla Nualart
 
(Setmana del 24 al 30 d'octubre del 2011)
 

----------------

Publicat en el diari ARA dilluns 24 d'octubre del 2011

http://www.ara.cat/ara_premium/claus_dia/Provincia_0_578342168.html

ESMOLET DE PARAULES

Província

Albert Pla Nualart

L'etimologia llatina és prou desvergonyida per deixar-ho clar:pro vincerevol dir allò que s'obté per victòria i s'organitza en profit del vencedor. En origen, era el territori conquistat per l'antiga Roma fora d'Itàlia que es posava en mans d'un governador. La primera, i d'aquí ve el seu nom, era l'actual Provença.

En la seva gènesi hi havia la voluntat d'un poder central d'assimilar un territori que ha fet seu per les armes, de convertir el que és divers en clònic respectant només, i perquè no sigui dit, certes peculiaritats folklòriques.

Per això necessita límits fàcils de defensar encara que trinxin el teixit humà que havia conformat la geografia. I el riu passa de camí que vertebra a frontera alhora que les altes serralades esdevenen muralles.

En un sentit més ampli i cultural, s'entén perprovínciatot el que queda lluny de la capital i la seva àrea d'influència i, per tant, es considera mancat del refinament i la sofisticació propis d'una metròpoli.

És mare de dos termes que no hem de confondre:provincianismeiprovincialisme. El primer deriva deprovinciài arrossega els prejudicis que associenprovínciaa falta de grandesa. Un sentit que, per cert, el DIEC2 no recull en la seva curiosa política d'eliminar les accepcions que li fan ràbia.

El segon, en canvi, té el sentit paradoxal d'afirmar-se contra el centralisme i va ser un dels noms que va rebre a principis del XIX el moviment que pretenia recuperar la consciència identitària dels Països Catalans.

----------------

 
Publicat en el diari ARA dimarts 25 d'octubre del 2011

ESMOLET DE PARAULES

Víctima

Albert Pla Nualart

Etimològicament, la víctima és un animal destinat al sacrifici, cosa que en subratlla la innocència. I és per això que dos bàndols enfrontats en un conflicte intenten armar-se moralment subratllant que només en el seu hi ha víctimes: éssers totalment no culpables que n'han patit la violència.

Creure que un bàndol sempre encerta algú que té part de culpa mentre que l'altre té prou mala bava per fer blanc en passavolants legitima que un és bo o, almenys, molt més bo que l'altre, que és malvat.

Però la violència té formes múltiples i subreptícies. Sobretot quan l'exerceix un estat, que la pot convertir en una estructura jurídica gens noticiable ni impactant. Veiem com a víctimes innocents -amb tota la raó- els 3.000 morts de les Torres Bessones, però els centenars de milers de morts -la majoria nens- provocats pels bloquejos comercials queden enterrats en estadístiques tot i ser igual de valuosos i innocents.

No hi ha res pitjor per posar fi a un conflicte que exhibir la qualitat i quantitat de les pròpies víctimes. Ni res millor que reconèixer el mateix conflicte com la causa d'un dolor i un patiment prou semblants i ben repartits per provocar la catarsi de la reconciliació.

La condició de víctima pot ancorar en el ressentiment o fer més imperiós un desig de pau que ha de fugir tant de l'oblit que cobreix els crims d'impunitat com d'una memòria tan curta i selectiva que en una violència de generacions als uns els veu sempre dolents i als altres sempre bons.

---------------------------
 
Publicat en el diari ARA dimecres 26 d'octubre del 2011

ESMOLET DE PARAULES

Informació

Albert Pla Nualart

La informació, en sentit ampli, és una estructura que influeix en la formació o transformació d'una altra, com ho fa l'ADN quan determina com es forma un organisme.

És clau, doncs, que orienti a prendre decisions per assolir un objectiu. Per arribar a una adreça en una gran ciutat necessitem saber un camí que ens digui l'opció que cal prendre dins la complexitat.

Si aquest criteri l'apliquem als nostres mitjans, veurem que bona part dels seus informatius no informen, no ens donen camins per prendre decisions, perquè parlen d'afers que per molt que ens afectin no veiem cap manera d'influir-hi.

La informació, per ser digna d'aquest nom, ha de preparar per a l'acció. Una informació que no altera gens el que farem passa a ser espectacle, pur entreteniment.

Vivim aïllats en petites cel·les rebent de primera mà imatges i notícies d'un món llunyà, mentre ignorem un munt de drames que trastoquen la vida dels que ens envolten. Ho sabem gairebé tot del que no podem fer res per canviar; i ben poc del que reclama solidaritat activa.

Diem que volem estar informats però quan algú ens explica una cosa en què la nostra intervenció provocaria una canvi substancial, de vegades desitjaríem no haver-lo trobat.

Ens hem acomodat tant a la nostra condició d'espectadors que no ens altera veure els japonesos fent cua als refugis ni com linxen Gaddafi, però quan les ineficàcies del sistema permeten que ens arribi una notícia realment informativa, canviem de canal.

----------------

Publicat en el diari ARA dijous 27 d'octubre del 2011

ESMOLET DE PARAULES

Intimitat

Albert Pla Nualart

La intimitat és aquella zona de la nostra vida en què podem relaxar-nos, deixar de fer el paper que ens fa presentables en societat i convertir-nos en el garbuix de contradiccions que només pot acceptar qui ens estima.

Pocs tenen prou coherència per poder-la obrir de bat a bat sense deixar algun flanc descobert. Exhibir-la convoca l'espectador morbós, que gaudeix tenint algú a mercè de la seva crueltat.

Si submergir-se en la intimitat de la ficció aporta els efectes purificadors de la catarsi, penetrar en la que es ven com a robada de la realitat talla d'arrel els sentiments nobles i degrada qui la compra a la condició de voyeur.

La venda d'una intimitat pretesament autèntica, fins i tot obviant imatges sexuals, s'acosta molt a la pornografia, i és un ingredient bàsic dels shares de les cadenes privades amb què les públiques flirtegen.

L'efecte nociu desapareix quan qui ens hi deixa entrar té clar què vol i pot mostrar, i el que s'hi fica respecta escrupolosament els límits que li posen. Si no hi ha voluntat de retratar misèries, una certa dosi de vida privada pot fer més humana la percepció pública d'un personatge.

Però és sempre un terreny perillós. Mai endevinem del tot què del que som suscitarà en l'audiència crítiques d'una intensitat que no esperàvem ni estem preparats per assimilar. Si les dels amics ja ens costen de pair, sempre tindrà un cost desmesurat sotmetre'ns a les d'una massa que ni ens coneix ni s'hi juga res.

----------------

Publicat en el diari ARA divendres 28 d'octubre del 2011

ESMOLET DE PARAULES

Governança

Albert Pla Nualart

Estem davant d'un terme tan ple de bones intencions com inflat de retòrica. Cada dia més polítics se'l posen a la boca, i a la Unió Europea li serveix alhora per renyar governs que no fan els deures i disfressar la seva impotència per imposar-se als estats.

Si govern també vol dir "acció de governar", té sentit preguntar-se què aporta el nou invent. Governança no seria cap sinònim de govern perquè és una manera d'exercir-lo. Com? Interactuant permanentment amb els sectors privat i civil i movent-se amunt i avall de l'eix local/global.

El govern és un sistema radial en què les decisions emanen de la capital d'un estat nació. Però el buidatge a què l'han sotmès, per dalt i per baix, la globalització i la descentralització ens aboca a la governança, que seria un sistema en xarxa.

La governança pretén combatre el creixent desprestigi dels polítics per dues vies. D'una banda, vol renovar la legitimitat que donen les urnes obrint-se a la constant participació dels ciutadans. De l'altra, persegueix l'eficiència copiant estratègies del sector privat.

És un replantejament a fons del rol dels governs, perquè més que autoritat pura i dura siguin facilitadors i mediadors -dirimint conflictes i formulant regles- d'una gestió política amb molts actors.

El que ara ens falta saber és si es tracta només d'un canvi de nom per apuntalar un edifici ple d'esquerdes o si, malgrat el seu intens regust de màrqueting i management, pot ser el primer esborrany d'un nou paradigma.

----------------

Publicat en el diari ARA dissabte 29 d'octubre del 2011

RETRATS QUE PARLEN

Cristina Puig: Un fals posat de bona nena

Albert Pla Nualart

Les mans i la boca grosses i una irreprimible tendència a gesticular la desqualifiquen com a bleda. Mira intensament als ulls i gairebé t'intimida, però en la seva bellesa hi ha alguna cosa gamberra que la fa col·lega.

Un punt de postís en el somriure delata que no està còmoda del tot, com si no s'acabés de creure que ho pot fer bé. I encara que batalla per ser formal, notes la pressió d'una tensió interna que, en qualsevol moment, pot esclatar en brusca sinceritat.

Escolta tòpics i grans idees amb la mateixa concentració, potser per educació o perquè ja pensa en la següent pregunta. I quan clava l'agulló amb el que sembla un comentari innocent et deixa amb el dubte de si la dolenta és ella o el guionista.

Fa equilibris en el límit d'intentar entendre el que li va una mica gran. Combinant una respectuosa perplexitat amb petites ficades de pota, obliga el que parla a no deixar mai l'audiència despenjada. Té qualitats marianes per fer de mitjancera entre els discursos hermètics i els homes i dones de bona fe.

Però el que fa que et caigui més bé és un visible esforç per no engegar-lostots a pastar fang. Entre tertuliansque volen tenir sempre l'última paraula, se li nota tant què pensa rere el posat de bona nena, que un dia no podrà més i acostant-se a la pantalla ens dirà xiuxiuejant: "A mi perquè em paguen que, si no, apa que els aguantaria!"

----------------

Publicat en el diari ARA diumenge 30 d'octubre del 2011

RETRATS QUE PARLEN

Sandro Rosell: El bust parlant

Albert Pla Nualart

Emet sons amb la monotonia dels primers presentadors creats amb tècniques digitals. Té al darrere tant poder, conjuga tants interessos, que l'únic que pot fer per no trepitjar ulls de poll és amputar-se l'espontaneïtat i ser apolític.

Per compensar la falta de passió amb la paraula, explota la calidesa no verbal que va cultivar de jove masegant efusivament companys quan celebrava gols.

Amb el seu aire de gendre perfecte, ha esperat pacient que Laporta, mostrant la seva desmesura, fes enyorar la grisor dels que arriben a dalt tan apadrinats que ni s'han de despentinar donant cops de colze.

Sap que difícilment la seva oratòria farà que estigui a l'altura dels ressonadors que en canten les excel·lències. Per això, amb Guardiola garantint l'èxit esportiu, aposta per passar desapercebut.

I ho porta fins a l'extrem de mantenir-se absent quan ha de donar la cara. Per falta d'hàbit, ho fa tard i amb poca traça, com si hagués calgut clavar-li una empenta per posar-lo sota el focus mediàtic.

És el retorn de la retòrica sibilant sobresaturada de soci. La seva versió de "Al sossi no se li pot enganyar" és "El soci és el propietari". Però el soci l'ha votat perquè aspira a ser tingut més en compte amb algú que no necessita enriquir-se ni té ambicions polítiques. Tant li fa si, en altres temes, l'avanç és tan petit com la distància ètica que separa Qatar de l'Uzbekistan.

 
9)
 
ESTILS D'ENSENYAMENT AMB FUTUR (per a la llengua i més)
 
Podríem començar per fer un repàs al passat i en acabant una anàlisi, però com que la història ens demostra que la ciència-ficció (o la imaginació) s'ha avançat més als temps i, sovint, ha generat més positivitat i esperit de superació i de creació, ens endinsarem en el món imaginatiu.
Si hui em pregunten quins estils d'ensenyament trobe que tindran més eixida i quallaran, diré:
a) Els que donen entrada a l'humor espontani durant les sessions i els que proposen una normativa flexible i adaptada a la zona geogràfica d'estudi o en què es treballe i actue directament junt amb l'alumne. Potser quallaran en les ments més avançades de la Universitat, com a eix en contacte continu amb una societat cada vegada més receptora de cultures i formes de concebre el món i que cree persones amb generositat social (la societat fa possible que es paguen els seus estudis i ells tornen el favor amb investigacions i aplicacions pràctiques de línia social i ecohumanista).
b) Els que facen consultes a nivell de carrer sobre quin estil lingüístic preferix la societat en què es mou la persona interessada per la llengua i les que reconeguen que una llengua no és igual a una cultura.
c) Els que apliquen i difonguen una mentalitat universalista i, així, respectuosa amb les diversitats com a font de riquesa planetària i unes relacions horitzontals ("de tu a tu") entre l'ensenyant i l'aprenent.
d) Els que reconeguen que tots som aprenents de tots: humilitat.
e) Els que proposen a nivell global temes d'interés o qüestions a tractar inicialment a nivell local. Una espècie de referèndum lingüístic.
f) Els que afavorixquen la convivència lingüística i el sentiment de respecte a la diversitat, en lloc de tractar d'imposar un model. Fins i tot, eixos estils es mostraran oberts a modificacions i decisions democràtiques a partir d'aprovacions que buscaran el màxim acord possible i entre el major nombre d'opcions lingüístiques possibles. Es buscarà el sentit comú i el sentit pràctic i a llarg termini, llevat de qüestions urgents i molt puntuals, després de les quals es passarà a treballar, com a mínim, a mitjà termini, de la mateixa manera que abans d'un perill d'accident no fem una explicació sinó que cridem a una persona perquè es salve: qüestió de dos dits de coneixement.
g) Els que generen un diàleg entre el representant lingüístic i la comunitat en què viu, per una banda, i un intercanvi (visites i tot) amb representants d'altres espais geogràfico-lingüístics, més enllà de les línies polítiques. I també les que busquen les visites entre membres polítics de comunitats político-administratives diferents.
h) Els que busquen i practiquen una descentralització organitzativa i, a més, reconeguen el paper de les persones amb lideratge i sense càrrecs polítics o administratius, però creadores d'escola o amb capacitat d'influència i amb honestedat en les formes (que també siguen persones de principis). Eixa escola naixerà de manera espontània, com a resultat de l'amabilitat, l'actitud creativa i el fonament moral i social del projecte.
i) Els que reconeguen que qualsevol forma de contribució positiva, pacífica i per un món més universalista estan dins dels seus fonaments i els projecten a nivell comunitari i social, amb qualsevol dels recursos materials a l'abast i amb ús d'un llenguatge conciliador, senzill i pacifista en qualsevol de les seues formes. La claredat lingüística afavorix la comunicació, la vida senzilla i sociable i l'esperit democràtic.
j) Els que desenvolupen en la persona la curiositat sana i el gran paper que pot fer l'aventura i l'esperit de renovació contínua (aprenentatge continu) en les relacions humanes i per la societat. La llengua es pot obrir a l'ensenyament per mitjà de recursos materials de procedències diverses (per exemple, la música -a través del cant i de la lletra- de punts geogràfics distints del planeta) i els de creació imaginativa i amb estils nous.
k) Els que eduquen l'efectivitat: s'educa pel gaudi del procés, continu, i pel que s'assolix.
l) Els que propugnen el contacte entre els membres dins d'espais oberts (si pot ser, en contacte amb la natura) o amb elements fruit de la creativitat artística de les persones del grup o de particulars interessats per l'estil.
Així ho veig ara, i així crec que ens interessa ensenyar una llengua, com qualsevol activitat diària. Estic obert a qualsevol visió distinta.
 
Lluís Barberà i Guillem
Mestre i historiador
 
10)
 
EL CONTE DEL DISSABTE d'Enric Ramiro
 
http://comunidades.levante-emv.com/23636/blog/
 
 

11)

 
Publicat en el llibre COMUNICAR-SE, TOT UN ART de Ramon Sangles (2a edició, Edicions SPD, Barcelona, 2010, pàg. 69)
 

Saber més del que hom diu

Ramon Sangles i Moles
 
Fer veure que se sap d'una cosa i tenir-ne sols uns rudiments o solament haver-ne sentit tocar campanes és un frau, un engany que fem a l'oient. Quan vulguem parlar d'una cosa, n'hem d'estar ben informats, i el qui ens escolta ha de rebre la informació amb claredat; s'ha de poder percebre que el que diem és fruit de la nostra experiència, que sentim allò que expressem; s'ha de veure que hi hem treballat, que ho hem estudiat i aprofundit, que hi hem suat.

 

Quan, doncs, hàgim de parlar d'una cosa, preparem-nos amb temps, rumiem-hi; cerquem informació per diferents costats i disposem-nos a ser uns experts, unes autoritats, en el tema. Certament, llavors anirem segurs i infondrem credibilitat.

 

Per altra banda, no vulguem parlar d'un tema a persones a les quals no importa ni un rave o que no hi entenen gens ni mica. Per a parlar de política, qui ens escolta n'ha de saber i hi ha d'estar interessat; igualment si es tracta de religió, d'esport, de ciència... Amb aquestes persones, tampoc no es tracta de parlar sols del temps que avui fa o únicament de futbol; cal fer-hi un treball pedagògic, apujar-los el nivell cultural i fer-los obrir els ulls a esdeveniments i necessitats importants. Se'ls pot deixar anar una pregunta clara que els faci rumiar; confiar-los un pensament nostre que puguin entendre i que descobreixin un món exemplar, humà. No els parlem, però, de trigonometria, de física quàntica o d'alta teologia.

 
12)
Comunicació escrita: reescriure

Joan Tudela

 

En l'art d'escriure, el pitjor dels pecats és saltar-se la fase de la reescriptura. Hi ha gent que ho fa. Hauria d'estar penat, perquè és un atemptat contra la salut pública. Quan hem enllestit l'esborrany, allò no és encara una cosa presentable. De fet, és un fetus impresentable que, gràcies a la reescriptura, es convertirà en una criatura amb cara i ulls perfectament presentable; és a dir, en un escrit apte per ser llegit (per una o per mil persones, tant se val). I què vol dir reescriure? Vol dir, senzillament, que abans de donar per bo el text final, hem de revisar tot de coses. I val a dir que aquesta revisió és la part més agradable de tot el procés de l'escriptura.

 

Del llibre Llengua i comunicació.
 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
 
 
Enviat pel servei Sala de premsa de DRAC telemàtic http://drac.com
 
PROTECCIÓ DE DADES. En virtut de les lleis vigents en matèria de protecció de dades (LOPD) us informem que us hem enviat aquest correu utilitzant les dades de contacte que ens vàreu facilitar en el seu moment i que vàrem incorporar al nostre arxiu. Teniu dret a sol·licitar l'accés, la modificació o la cancel·lació de les vostres dades, incloent-hi l'adreça de correu electrònic, del nostre arxiu. Podeu contactar amb nosaltres enviant un missatge a l'adreça infomigjorn@telefonica.net
 
Si voleu donar-vos de baixa d'aquest butlletí, comuniqueu-ho enviat un missatge a l'adreça infomigjorn@telefonica.net