InfoMigjorn, revista digital sobre llengua catalana
[10.400
membres]
Butlletí número 510 (dimarts 14/06/2011) - Continguts triats i
enviats per Eugeni S. Reig
8) Presentació de l'obra teatral EL
CAÇADOR DE PARAULES
9) Presentació a València del llibre
"Noves glòries a Espanya" de Vicent Flor
11) Notícies de
Valencianisme.com
1)
Un model d'educació plurilingüe i intercultural per
al sistema educatiu valencià
Vicent Pascual
2)
Publicat en europapress.es dilluns 30 de maig del
2011
La presidenta de l'Acadèmia Valenciana de la Llengua, Ascención Figueres,
ha instat este dilluns a veure "en positiu" el model educatiu anunciat per la
Generalitat per a l'existència d'una única línia --que integraria els dos
idiomes oficials i la llengua estrangera, en què no es podrà impartir menys d'un
terç en castellà i valencià ni més d'un terç en anglés-- i ha indicat que amb
este sistema es perdria un percentatge d'ensenyament en valencià "a favor d'una
competència lingüística en tres llengües per als nostres
alumnes".
Figueres, que també estava present en la inauguració de la
segona edició de les Jornades de Plurilingüisme, on el conseller d'Educació,
Alejandro Font de Mora, ha realitzar este anunci, ha destacat en declaracions
als periodistes que el model gallec li sembla "molt interessant" perquè garantix
la competència en tres llengües, tot i que ha advertit que caldrà "veure la
idiosincràsia valenciana, fins a quin punt i com es pot adaptar".
La responsable de l'acadèmia ha incidit que este model
"garantix, a part del castellà i l'anglés, la competència en valencià en totes
les zones de la Comunitat Valenciana", una cosa que suposa "un pas endavant" per
al valencià.
Preguntada pel fet que el decret implica la desaparició de la
línia en valencià actual, ha instat a "veure les coses en positiu" i en aquest
sentit, ha indicat que "evidentment, en qualsevol procés, hi ha alguna pèrdua,
però anem a posar en la balança si perdem o guanyem". Així, ha admés que es
perdria un percentatge d'ensenyament en valencià "a favor d'una competència
lingüística en tres llengües per als nostres alumnes".
3)
Publicat per l'associació Un Entre Tants dilluns 30 de maig del 2011
L'associació "Un entre tants" volem mostrar el nostre
malestar i la més profunda tristor per les declaracions del Conseller d'Educació
valencià en les quals presenta la proposta d'un sistema educatiu on es vehiculen
les matèries en espanyol, anglés i valencià en una proporció del 33% perquè,
segons diu "És el model que hem defensat aquests anys, el model que vam proposar
durant la campanya electoral i el model que, majoritàriament, entenem que ha
estat refrendat per l'electoral valencià".
MALESTAR, perquè els docents
tenim molt a dir sobre què cal als nostres instituts i escoles públiques, tan
mancades de recursos bàsics; recursos econòmics i ara, fins i tot, recursos
humans, ja que l'augment de la ràtio a 35 alumnes en primer d'ESO ja és un fet
consumat per al curs que ve. De portes dels instituts cap a dins, és clar, que
això, pel que sembla, no es declara públicament perquè no devia anar al programa
que han "refrendat" tants valencians.
PROFUNDA TRISTOR, perquè els
professors i professores estem veient que l'únic sistema que funciona una mica millor pel que fa als
resultats és el de la immersió lingüística en valencià, el nostre català, i que,
malgrat això, la nostra malmesa escola es troba a la cua de les cues en
resultats. Estem tristos quan, en eixir de les quatre parets de l'aula, el
valencià s'esfuma, desapareix: assistim en tribuna d'honor a la desaparició de
la nostra llengua i cultura en determinats territoris i, en altres, podem
observar com l'autoodi encara no ha desaparegut sinó que encara es manté ben
fort en 30 anys d'escola en valencià.
Quina és la solució? Alguns
agents cívics n'han apuntat d'assenyades. Nosaltres les recolzem i aprofitem per
obrir-ne el debat, la reflexió, la crítica i, si cal, l'autocrítica. Però mentre
la política siga la de convertir els centres en "guarderies" d'adolescents en
grups de 35 a 45, mantenir (o, com a molt, maquillar), any rere any, els
mateixos currículums obsolets i deixar que algunes escoles i instituts públics
esdevinguen centres assistencials on s'ensenye lectoescriptura (o a asseure's
correctament, o les normes bàsiques d'higiene personal o a parlar i no cridar,
etc.) fins als 16 anys, mentre les administracions tanquen els ulls i es giren
d'esquena, pensem que no ens podrem considerar UNA SOCIETAT
CIVILITZADA en termes educatius.
Ens fem ressò, per tant, d'aquesta nefasta
notícia, en mostrem el nostre ferm rebuig a aquesta manera de fer (o de desfer)
i us deixem ací alguns enllaços sobre el tema.
I fem públic, una vegada més, el nostre
compromís amb la plena normalització del català al País Valencià i amb la lluita
diària de treballar per una escola valenciana i de qualitat, que cohesione la
societat de manera democràtica sense menystenir els drets fonamentals de cap
ciutadà.
Ara més que mai, endavant!
Publicat en el diari EL PAÍS dissabte 4 de
juny del 2011
Una
clase de atención educativa consiste en lo que su nombre indica: cuidar de los
alumnos que no cursan religión esa hora; velar porque no se accidenten en el
patio; o, en el mejor de los casos, llevarlos a la biblioteca. Es decir,
consiste en gestionar el orden y el silencio durante ese tiempo no curricular.
Con el nuevo decreto de la Generalitat que "regula el plurilingüismo", "el
silencio [de atención educativa] se enseñará en inglés", describe gráficamente
uno de los miembros fundadores del Consejo Escolar Valenciano.
La
segunda premisa -según coinciden los expertos en regulación educativa
consultados y los tres grandes sindicatos- es que la Llei d'Ús i Ensenyament del
Valencià (LUEV) se incumple de manera flagrante. Desaparecidos los tres
programas lingüísticos que fija la LUEV, el valenciano se reduce a la materia
curricular lingüística propiamente dicha en cada curso. La establecida tanto en
la LUEV como en la Ley Orgánica de Educación para las comunidades bilingües. Si
bien, la presencia de la lengua propia se trufa con varias asignaturas
catalogadas para ser impartidas en valenciano (dependiendo del nivel y el
curso), en las que los alumnos están exentos de usarla en clase, en las pruebas
orales y escritas y en los exámenes.
Las
"disfunciones" semánticas y jurídicas del borrador de decreto que, según el
consejero de Educación en funciones, Alejandro Font de Mora, se ha trabajado
"durante un año y medio", aparecen desde el capítulo 1. Todo el texto está
plagado de confusiones entre "la enseñanza del valenciano" (obligatoria por ser
materia curricular) y "la enseñanza en valenciano".
Un repaso por el decreto muestra que "el traje
jurídico no ha tenido buen sastre", coinciden las fuentes
consultadas.
- No es plurilingüe, es bilingüe. El llamado
"programa plurilingüe inicial" -de obligado cumplimiento para todos los centros
públicos y concertados- regula solo "la presencia equilibrada en el currículo de
los dos idiomas oficiales" de la Comunidad en todas las etapas.
- El inglés que marca la LOE.
En el programa plurilingüe inicial, excepto las horas asignadas
a los currículos de lengua extranjera, castellano y valenciano, que marca la Ley
Orgánica de Educación, no hay más opciones para aprender inglés. Y en
Secundaria, lo mismo. Ese es el programa obligado en todos los centros públicos
y privados.
- El "programa avanzado plurilingüe". El resto del
inglés propuesto para el llamado modelo "avanzado" -en los centros que lo
soliciten- solo podrá extenderse a una materia más, ya que obliga a que la
lengua extranjera no supere el 33%, a elegir entre Educación Artística,
Educación Física y Religión / Atención educativa, en Primaria.
En Secundaria, la opción del inglés se amplía a Música,
Optativa e Informática. Siempre sin sobrepasar el 33% del horario conjunto de
estas materias. Es decir, otra hora más de inglés. Nada más.
- Latín y segunda lengua extranjera, en inglés. Esta es la
parte más dura de tragar para los expertos en materia lingüística, ya que se
trata de materias curriculares lingüísticas, en las que se deben aprender las
competencias orales y escritas de ambas lenguas y aprobar el correspondiente
examen. "En ningún país se estudian lenguas extranjeras en un idioma distinto a
los oficiales", reconocen los lingüistas.
- Confusión entre enseñanza del valenciano y enseñanza en
valenciano. Este error se reproduce desde la página 9 y a lo largo de todo el
citado borrador. Por ejemplo, cuando se refiere a "la exención de la enseñanza
del valenciano para sus hijos, cuando así lo soliciten al formalizar la
inscripción". Hay que insistir en que "ninguna materia curricular puede estar
exenta de cursarse, ni matemáticas, ni filosofía, ni ninguna otra", precisa la
misma fuente. No obstante, el decreto confunde constantemente la "exención de
enseñanza en valenciano" (el uso vehicular de la lengua) o de la de "la
enseñanza del valenciano", que es la materia curricular de enseñanza obligatoria
tanto la LOE como la LUEV.
- Exenciones temporales. No existe el término. "La propia
existencia humana es temporal", advierte el experto. Debería de especificar la
periodicidad. "Si un alumno está de paso un año, dos o X años", precisa un
experto en normativa educativa.
- Castellanización. Abrir la consulta a los padres de en qué
lengua cooficial quieren que sean atendidos en Infantil, acaba desde la primera
etapa educativa con la línea de enseñanza en valenciano y castellaniza toda la
escolarización. Nada garantiza, además, que en los centros concertados en las
materias asignadas para ser dadas en valenciano (Historia, Geografía, Biología y
Geología, en Secundaria), los alumnos aprendan la lengua cooficial, ya que no
tienen que usarla, ni hablarla, ni escribirla.
- Asesores externos. "La consejería podrá colaborar con
Administraciones o entidades privadas o asociaciones para facilitar la
aplicación de programas plurilingües en los centros docentes". ¿Quiere decir que
externalizará el trabajo que hasta ahora realiza su servicio lingüístico? ¿O que
los centros, que puedan pagarlo, introducirán un módulo de inglés como actividad
extraescolar contratada a una empresa privada?
- Discriminación por redes. Para entrar en un "programa
avanzado", un centro público tiene que tener la autorización y el profesorado de
la Consejería de Educación. En los privados, la decisión es interna. Pero los
que lo implanten tendrán "una asignación específica a los gastos de
funcionamiento".
- Catecismo en inglés. La materia curricular que gana es la
posibilidad de dar el catecismo en inglés, que ofrece a las familias una hora de
historia y de valores en el idioma de Shakespeare.
5)
Publicat en EL PUNT dimarts 7 de juny del
2011
Vicent Luna i Sirera
Fa uns dies l'inefable Conseller d'Educació,
Alejandro Font de Mora, ens anuncià a bombo i platerets que la seua conselleria
està enllestint un decret que, derogant la Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià
(LUEV), implantarà (seria millor dir ens imposarà) un nou model plurilingüe
d'una sola línia.
Els valencians, malauradament, ja fa un bon
grapat d'anys que coneixem molt bé com les gasta el PP. Des que l'any 1995 van
fer-se amb el control del Govern valencià que n'hem vist de tots els colors. En
el tema de la llengua hem pogut constatar amb xifres ( només cal que consulteu
l'informe sobre l'ensenyament en valencià, com els populars han posat, al llarg
de tots aquest anys, tots els entrebancs possibles per minimitzar, aturar i
desprestigiar l'ensenyament en català al País Valencià. Ara bé, no imaginàvem (
o si?) que serien capaços de derogar la LUEV, una llei que va tindre l'any 1983
el suport de tots els grups parlamentaris. I és que tot açò era no res si ho
comparem amb el que es porten entre mans i ens ve a sobre.
Per al PP les llengües “regionals”, així com les
comunitats autònomes, són un problema per al seu model d'estat, per a la seua
idea unitària d'Espanya. Aquest partit representa millor que cap altre l'Espanya
rància, jacobina, centralista, uniformitzadora i excloent de tota la vida.
L'Espanya que ha imposat al llarg dels segles (“la letra con sangre
entra”) una llengua, una pàtria i una identitat espanyola, excloent,
perseguint i anorreant la resta de realitats nacionals. Per això, i com sap que
la llengua és el tret més personal de la pròpia identitat, i l'element que pot
posar en qüestionament el model esmentat, han tirat pel recte dissenyat, i
posant en funcionament a Galícia, un model lingüístic que en principi sembla
molt modern i actual ( 33% de gallec, 33% d'espanyol i 33% d'anglés) però que a
la pràctica té com a objectiu arraconar, ridiculitzar, deteriorar i dinamitar
l'ús de la llengua autòctona, en benefici de l'espanyol i l'anglés.
Que la gent acabe sabent espanyol i anglés i ni
un borrall de la seua pròpia llengua, als populars no els importa gens ni mica,
és més, això és el que pretén aquest model. Un model que han experimentat a
Galícia i volen exportar ací al País Valencià i a les Illes Balears, i a
Catalunya i a Euskadi perquè no poden. A Galícia s'hi va aprovar malgrat la
resistència dels partits de l'oposició i les manifestacions en contra de tots
els sindicats de l'ensenyament, associacions de pares i mares i estudiants, així
com de tots els moviments de renovació pedagògica, institucions culturals i el
Consell Escolar de Galícia. Durant la transició el gallec era la llengua més
parlada a Galícia, més que el català a Catalunya, a les Illes i al País
Valencià, o que l'èuscar a qualsevol territori del País Basc. Però, en aquests
anys d'autonomia, la llengua ha anat perdent parlants un any i un altre.
L'objectiu no és altre que accelerar la seua desaparició.
Què us sembla? Ja podem imaginar quina ens
espera per als propers cursos. “Ho teníem al programa electoral i el poble ens
ha donat la majoria”, aquesta és la frase que, amb un somriure d'orella a orella
i sorneguerament, no es cansen de dir-nos.
Ara bé, arribats ací que podem fer.
L'experiència ens ha demostrat que per molta majoria que tinguen, la Comunitat
Educativa del País Valencià (ensenyants, estudiants, pares i mares, sindicats,
moviments de renovació pedagògica, institucions culturals i cíviques
) són
sensibles i combatives en aquest tema i un os dur de rosegar. El nou conseller o
consellera que substituirà a Font de Mora ho sap molt bé, i no ho tindrà gens
fàcil si aconseguim anar tots plegats i fer un front comú. No podem permetre
aquesta involució, aquesta supèrbia popular que vol malmetre el treball de molts
anys, l'esforç de molts mestres i de molta gent. El model d'ensenyament en
català, recomanat per la mateixa Unió Europea, és l'únic model que acompleix
que, en finalitzar els estudis obligatoris, l'alumnat domine al mateix nivell el
català i l'espanyol, és l'únic model que ens garanteix el futur de la nostra
llengua. El problema és que això mateix és el que no pot suportar el model del
PP. Ells aspiren al model de les escoles concertades i privades, on
l'ensenyament del català és una anècdota. Ara, el que volen, és que aquesta
anècdota també s'hi done a l'ensenyament públic.
Ens hi espera un curs 2011-2012 força mogudet.
D'entrada la reunió convocada per Escola Valenciana amb el sector educatiu, els
partits polítics, sindicats, universitats, entitats i institucions per
consensuar un front a favor de l'ensenyament en valencià i el plurilingüisme ha
estat un èxit, i ja s'han convocat mobilitzacions per al proper 9 de juny. De
bell nou, com si no hagués passat el temps, la dreta més involucionista i
descarada tornarà a enfrontar a la societat valenciana, utilitzant la llengua
com a instrument manipulatiu. Hauríem d'haver aprés bé la lliçó per no tornar a
caure en els paranys que el PP ens té preparats, almenys fins les properes
eleccions generals.
6)
Article publicat en el diari Levante-EMV
divendres 3 de juny del 2011
Josep Lluís Bausset
En una roda de premsa, a una pregunta d'un periodista sobre si parlava
valencià, la consellera Sánchez de León responia: «Lo parlo un poquet». La
consellera ens ha aclarit el gran «misteri» de la llengua. Ja podem dormir
tranquils! Allò que tantes vegades han negat el gens honorable Camps i el seu
conseller forense (pel que fa a la unitat de la llengua) ha anat a terra gràcies
a Sánchez de León i el seu «lo parlo un poquet». Si la consellera, tan defensora
del nostre país, parla com a Manresa, Olot o Bellpuig, vol dir que la llengua
que compartim valencians, catalans i mallorquins, és la mateixa. Pobre Francisco
Camps! Les seues campanyes per dividir la nostra llengua, han anat a terra
precisament per obra i gràcia de la seua consellera.
Tot i que l'amor a la llengua no es manifesta només amb
un «lo parlo un poquet», sinó ajudant i recolzant les associacions i entitats
que treballen pel valencià. Vergonya hauria de tindre el senyor Camps, que
destina 1.700.000 euros a l'Open de Tennis de Castelló i rebaixa els diners per
a l'Escola Valenciana. I vergonya hauria de tindre en negar-se a exigir el
valencià als funcionaris. Però sobretot, hauria de tindre vergonya de les
declaracions a la premsa (març de 2011) del conseller Vicente Rambla, en
referència a la clausura dels repetidors de TV3, quan afirmava: «La Generalitat
no ha cerrado las emisiones públicas ilegales de TV3, sinó que aquella entidad
privada que contribuía a las emisiones ilegales de TV3, ha decidido hacerlo».
Després d'intentar ofegar econòmicament a Acció Cultural del País Valencià (amb
la modificació de la llei de l'audiovisual valenciana) el conseller Rambla
encara es llava les mans i deixa la responsabilitat de la clausura del
repetidors a ACPV. Això és d'un cinisme majúscul. Per no parlar de les dos
sancions anteriors de 600.000 euros. Vergonya senyora Sánchez de León!
Vergonya d'un govern que persegueix la cultura i la
llibertat d'expressió i que contínuament margina el valencià, dels barracons on
els nostres xiquets es pelen de fred a l'hivern i se socarren quan fa calor, del
peatge de l'AP-7, de la llei de dependència que no arriba, de la marginació dels
nostres llauradors o de l´aigua que defensa la senyora De Cospedal per a La
Manxa i el PP no protesta, i sí que ho fa per l´Ebre. Vergonya per l'alcaldessa
de Torrent (Mª José Català) i l'alcalde de Vila-real que demanen perdó per
parlar valencià als mítings del PP. I vergonya per la manera ignominiosa com
tracten als familiars de les víctimes del metro o als ciutadans del Cabanyal.
Vergonya pels milions d´euros que costa organitzar la Copa d´Amèrica i els
milions del cànon a pagar a Bernie Ecclestone cada any, per la Fòrmula 1.
I no li fa vergonya que el PP de Castella-La Manxa demane
poder vore Telemadrid (Levante-EMV, 28 de març) i els valencians no puguem vore
TV3? La diputada del PP Mª Jesús Bonilla protestava per la censura a Telemadrid
en Castella-La Manxa «porque vulnera el artículo 20 de la Constitución, que
garantiza el derecho a una información verídica». I encara afegia: «Es
inconcebible que esto se permita en un estado de derecho». No els cau la cara de
vergonya?
[Signen també els altres membres de la Tertúlia del
dilluns del Micalet]
7)
Publicat per europapress.cat dijous 2 de juny del
2011
La Direcció General d'Assumptes Religiosos de la
Generalitat promourà l'ensenyament de català entre els líders religiosos de
totes les confessions, majoritàriament els imams, perquè ajudin les seves
comunitats a integrar-se i evitin la creació de guetos.
En una entrevista d'Europa Press, el responsable
de la direcció, Xavier Puigdollers, s'ha reafirmat en la promoció del català
entre els imams, i ha anunciat que "aquesta voluntat d'integració i d'esforç
també es demana als líders religiosos d'altres confessions".
"Han de fer un esforç per integrar-se en la
cultura i parlar la llengua pròpia, sigui quin sigui la seva llengua d'origen,
per evitar, precisament, possibles guetos", ha argumentat, i ha destacat que els
responsables de les comunitats són clau per ajudar i animar els seus membres a
integrar-se a Catalunya.
[...]
8)
Presentació de l'obra teatral EL
CAÇADOR DE PARAULES
Divendres 17 juny 2011
Gemma Pascual presenta la seua obra
teatral
" EL CAÇADOR DE PARAULES" en memòria del I
CENTENARI D'ENRIC VALOR. (1911-2011)
Stat.Coral El Micalet. Guillem de Castro, 73.
(21.30 h)
Ciutat de València
Reserves: Rafel 963326841 - Margarida
963803113
9)
Presentació a València del llibre "Noves
glòries a Espanya. Anticatalanisme i identitat
valenciana"
L'Editorial Afers es complau a convidar-vos a l'acte de
presentació del llibre Noves glòries a Espanya.
Anticatalanisme i identitat valenciana, de Vicent Flor,
que se celebrarà el dijous, 16 de juny de 2011, a les 19,30
hores, a la sala de la Muralla del Col·legi Major Rector
Peset, plaça del Forn de Sant Nicolau, 4, de
València.
Hi intervidran:
Ramon LRamon Lapiedra (Catedràtic emèrit d'Astronomia i
Astrofísica de la Universitat de València)
Enric Morera (Secretari General del Bloc i Síndic de Compromís
a les Corts Valencianes)
Vicent Flor (autor del llibre)
Vicent Olmos (editor)
11)
ACPV valora "molt
positivament" la consolidació parlamentària de Compromís i
EUPV
Més de 83.000 alumnes
participen als premis de literatura en valencià Sambori
2011
Maria del Mar Bonet i el
Centre d'Estudis Contestans, nomenats Miquelets d'Honor
2011
Ens afegim al manifest
d'Escola Valenciana a favor de l'ensenyament en
valencià
L'alcalde de Relleu impedeix
la lectura del manifest de la
Trobada d'Escoles en Valencià
Publicat en EL PUNT dimecres 11 de juny
del 2011
Els estudis de català i de turisme serien
reagrupats en un nou conjunt pluridisciplinari anomenat Estudis Transfronterers
i Catalans
La Universitat de Perpinyà Via Domícia ha anunciat aquesta
setmana mitjançant un comunicat les formacions post-bac per al curs
2011-2012 dins l'àmbit del català i el turisme. Segon el comunicat, aquests
estudis s'integrarien a partir d'ara en un nou concepte pluridisciplinari
d'Estudis Transfronterers i Catalans, que inclouria les llicenciatures de català
i turisme, així com sis màsters relacionats també amb el català i el turisme. A
continuació però, un segon comunicat, firmat per Joan Peytaví Deixona, professor
a l'IFCT de la universitat de Perpinyà –estructura que fins ara dispensa les
formacions de català–, afirma que “cap dels sis professors que ensenyen a l'IFCT
no està al corrent” d'aquestes formacions. “Tota la formació ha estat muntada
des de fa setmanes sense cap concertació amb l'equip pedagògic”, subratlla Joan
Peytaví, que com a membre de l'Institut d'Estudis Catalans, també denuncia que
s'enviïn comunicats en nom de l'IEC des de Perpinyà, sense que se l'hagi
consultat.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
InfoMigjorn és un butlletí que distribueix missatges
informatius relacionats amb la llengua catalana, com ara:
– Retalls de notícies de premsa.
– Articles, publicats o inèdits.
– Informacions sobre seminaris, congressos, cursos,
conferències, presentacions de llibres, publicacions de revistes,
etc.
– Ressenyes de llibres, publicades o inèdites.
Així com altres missatges informatius relacionats amb
sociolingüística, gramàtica històrica, dialectologia, literatura, política
lingüística, normativa, etc.
Us preguem encaridament que feu arribar
aquest missatge als vostres coneguts a fi que l'existència del butlletí
InfoMigjorn siga coneguda per la quantitat més gran possible de persones
interessades en la llengua catalana.
PROTECCIÓ DE DADES. En virtut de les lleis
vigents en matèria de protecció de dades (LOPD) us informem que us hem enviat
aquest correu utilitzant les dades de contacte que ens vàreu facilitar en el seu
moment i que vàrem incorporar al nostre arxiu. Teniu dret a sol·licitar l'accés,
la modificació o la cancel·lació de les vostres dades, incloent-hi l'adreça de
correu electrònic, del nostre arxiu. Podeu contactar amb nosaltres enviant un
missatge a l'adreça infomigjorn@telefonica.net Si voleu donar-vos de baixa, cliqueu ací