El conseller d'Educació, Alejandro Font de Mora, no sembla decidit a cedir ni un pam en el seu objectiu d'implantar el nou model d'ensenyament plurilingüe el més prompte possible, encara que això supose un enfrontament més amb la resta de la comunitat educativa.
Font de Mora considera que les crítiques rebudes “de forma legítima”, provenen “de gent que té una concepció semblant a la catalana d'un monolingüisme de tot en valencià i que el castellà en quede exclòs”. “No treballar pel valencià és un crim en aquest moment i en tots, però no treballar per la incorporació del castellà en el nostre sistema educatiu és un altre crim”, ha subratllat el conseller.
Font de Mora ha justificat el canvi de sistema en “l'evolució d'un model de línies que es va triar per a desenvolupar la LUEV i que va produir un desequilibri evident”. El dirigent popular ha assegurat que molts pobles castellanoparlants amb una sola línea, ara hauran d'impartir la meitat de les assignatures en valencià. “La gent s'acostumarà a l'equilibri d'ambdues llengües”, ha afegit.
Font de Mora també ha explicat que s'ha demanat al ministeri d'Educació que l'exigència de l'anglés per al conjunt del sistema estatal augmente de forma “clara i definida”. El conseller considera que d'ací a uns anys siga una condició sine qua non per a ser professor “tindre un coneixement de l'anglés que permeta explicar qualsevol matèria en aquesta llengua”.
La nostra societat necessita un ensenyament plurilingüe de qualitat per
tindre oportunitats de futur en un món global. L'objectiu que les noves
generacions dominen perfectament les dues llengües oficials, valencià i
castellà, juntament amb una llengua estrangera és irrenunciable. Per aquest fet
volem un model educatiu veritablement plurilingüe dissenyat per persones
expertes en pedagogia, un model de consens, que s'adapte a la nostra realitat
sociolingüística i que done resultats efectius. El decret anunciat pel govern
presidit per Francisco Camps aposta justament pel camí contrari: pretén capgirar
el model educatiu valencià i fer-ho amb criteris ideològics i no pedagògics,
ignorant l'opinió dels experts, situant-se fora del consens que naix de
l'aprovació a les Corts de la Llei d'ús i ensenyament del valencià (LUEV) sense
cap vot en contra, fent-ho per la via de la imposició i menystenint
l'experiència de més d'un quart de segle d'immersió lingüística en valencià.
El sistema de línia única tal i com es planteja pel Consell no té
precedents avaluats a nivell internacional i significa a la pràctica la pèrdua
de capacitats lingüístiques dels alumnes. Les noves generacions no tindran
garantit el domini de les llengües oficials, com marca la LUEV, la Llei Orgànica
d'Educació i l'Estatut d'Autonomia, i assaja un mètode d'introducció d'una
tercera llengua sense resultats comprovats. Ens arrisquem al fet que el fracàs
escolar siga encara més important a les nostres aules. Després de més 25 anys
d'experiència d'ensenyament en valencià, el nou decret ignora els resultats
obtinguts pels alumnes de línies en valencià en coneixement de valencià,
castellà i anglés, notablement millors que els alumnes que han tingut el
castellà com a llengua vehicular a l'aula.
L'ensenyament en valencià ens acosta a la qualitat, la renovació
pedagògica, l'educació en valors i la multiculturalitat. Més valencià a
l'ensenyament és sinònim de més llengües, més valencià és més anglés. A més,
equiparar l'aprenentatge en valencià i en castellà a l'ensenyament és pretendre
que parteixen de situacions socials similars, quan tots els experts coincideixen
en el fet que la llengua minoritzada ha de tindre un tractament preferent a
l'educació per garantir el seu coneixement. Així és com funcionen els models de
països referents en plurilingüisme com Finlàndia o Canadà. Per tant, relegar el
valencià a l'ensenyament com proposa el nou decret suposarà retrocedir greument
en el progrés de la nostra llengua, perquè l'àmbit educatiu sempre ha estat clau
en la normalització lingüística del valencià. El nou model arracona la llengua i
implica un perill real de desaparició en poques generacions Per totes aquestes
raons, ens oposem a l'aprovació del decret del nou model perquè significa un pas
enrere en l'ensenyament plurilingüe, s'oposa al criteri dels experts, se situa
fora del consens educatiu, hipoteca les capacitats lingüístiques de les noves
generacions, arracona el valencià a l'ensenyament i posa en perill la seua
supervivència a la societat.
Davant d'aquest nou model, convidem tota la societat valenciana a oposar-s'hi i fer sentir la seua veu a favor d'un model lingüístic de consens, fet amb criteris pedagògics i de qualitat i amb un paper protagonista del valencià a l'ensenyament com a garantia de plurilingüisme i oportunitats de futur. Sí al valencià, sí al plurilingüisme, sí a la qualitat!
Llegir en valencià, llegendes valencianes
Ara, llegir en valencià, més fàcil que mai
Què és?
«Llegir en valencià, llegendes valencianes» és una campanya que vol
fomentar la lectura, promocionar el valencià i aconseguir que l'imaginari
col·lectiu valencià perdure al llarg del temps. A més, també vol potenciar
l'intercanvi generacional perquè les històries passen de pares a fills i animar
a llegir altres llibres que continguen narracions i contes
populars.
De què consta?
- Una col·lecció de 13 llibres que es distribuiran a partir del
12 de juny cada dissabte i cada diumenge amb el diari
Levante-EMV al preu simbòlic d'1 euro (presentant el cupó del diari;
sense cupó: 4,5 euros). Primer llibre gratis.
- Entrevistes i articles sobre la importància de llegir en
valencià, la literatura popular valenciana, les rondalles i els beneficis
de contar contes en família publicats directament en les pàgines del
diari cada dijous i divendres.
- Concursos sobre els llibres de la setmana amb un premi per llibre i un únic premi
que donarà opció al guanyador a participar en una ruta literària que
s'organitzarà per terres llegendàries valencianes. Les butlletes i les bases de
participació, cada dissabte i diumenge en el diari
Levante-EMV.
Quins llibres trobarem?
La col·lecció de llibres està formada per una selecció de 13
llegendes valencianes de les més conegudes arreu del territori. El
dragó del Patriarca, els miracles de Sant Vicent Ferrer, el misteri de la
cova de l'encantada o les desgràcies de Camot... Una degustació de les
millors llegendes valencianes en format de
butxaca.
Les llegendes, escrites per Josep Franco i amb cobertes de
Francesc Santana, són breus i amb lletra fàcil de llegir. La selecció de
títols agradarà tant als lectors poc habituats com a aquells amb més
experiència. A més, en cada llibre hi ha una explicació curta sobre l'origen de
la llegenda, recomanacions d'altres obres per a continuar llegint en valencià i
un glossari amb
l'explicació d'algunes paraules i expressions.
Qui ho organitza?
La Fundació Bromera per al Foment de la Lectura, amb el suport de
Bancaixa, Consum Cooperativa, l'Acadèmia Valenciana de la Llengua, la
Generalitat Valenciana, el Ministeri de Cultura, la Diputació de València, el
Consell Valencià de Cultura, Escola Valenciana i Canal 9. Entitats que han
mostrat la seua adhesió: la Direcció General del Llibre i Biblioteques, la
Conselleria de Solidaritat i Ciutadania, la Universitat de València, la
Universitat Jaume I, la Universitat d'Alacant, la Universitat Politècnica de
València, la UNED, la Universitat Miguel Hernández d'Elx, l'Institut
Interuniversitari de Filologia Valenciana, els principals partits polítics,
CIERVAL, UGT-PV, CCOO-PV, STEPV, el Col·legi Oficial de Bibliotecaris i
Documentalistes, el Gremi de Llibrers de Castelló i el d'Alacant, APIV, el Gremi
d'Editors PV, la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, les
mancomunitats de la Safor, la Vall d'Albaida, la Ribera
Alta i la Ribera Baixa, la Reial Societat d'Amics del País, Albena
Teatre, Conta Conta, la Federació de Societats Musicals, la Confederació
Empresarial Valenciana, la Federació Empresarial d'Hostaleria, la Federació de
Jocs i Esports Tradicionals, el Centre Excursionista de València, Nova
Muixeranga, la Unió de Llauradors, la Unió de Periodistes Valencians i
l'Associació d'Actors i Actrius Valencians.
A qui s'adreça?
A totes les persones que volen començar a llegir en valencià i descobrir
les històries populars que formen part de la tradició oral del nostre
territori.
Quan comença?
La campanya «Llegir en valencià, llegendes valencianes» es posa en marxa el diumenge 12 de juny amb la distribució gratuïta de la llegenda El dragó del Patriarca amb el diari Levante-EMV. La resta de títols es distribuiran cada dissabte i diumenge, fins al 24 de juliol de 2011.