InfoMigjorn, revista digital sobre llengua catalana [10.400 membres]
 
Butlletí número 493 (dilluns 16/05/2011) - Continguts triats i enviats per Eugeni S. Reig
 
 
1) Presentació del llibre El català em sedueix. 53 reflexions de Tallers per la Llengua per viure millor en català
 
2) Manuel Cuyàs - Català a l'Acròpoli
 
3) Víctor Alexandre - Un cas de flagrant catalanofòbia
 
4) Teresa Broseta guanya el primer premi de narrativa juvenil CIUTAT DE BENICÀSSIM
 
 
 
 
8) Jornada Terminologia i llenguatge jurídic
 
 
10) Novetat editorial: Noves glòries a Espanya. Anticatalanisme i identitat valenciana
 
 
1)
 
Presentació del llibre:
 
El català em sedueix. 53 reflexions de Tallers per la Llengua per viure millor en català
 
Edicions 7dquatre
 
Data: 18 de maig del 2011
 
Hora: 19.00 h
 
Lloc: seu d'Òmnium Cultural. Carrer Diputació, 276, pral. - Barcelona
 
Hi intervindran: Rosa Calafat, lingüista i autora del pròleg i David Vila i Ros, coautor
 
El llibre és un recull dels articles que han escrit diversos membres de Tallers per la Llengua a mitjans de comunicació com El Punt, El Singular Digital o L'Escletxa, en els quals exposen la metodologia i els objectius que duen a terme en les sessions que organitzen arreu dels Països Catalans. L'objectiu del llibre és animar els catalans a utilitzar la llengua amb normalitat i ajudar-los a aprendre a fer-ho amb comoditat. Rosa Calafat, lingüista, és l'autora del pròleg.
 
 
2)
 
Manuel Cuyàs
 
Tots els visitants que surten de l'Acròpoli d'Atenes pels propileus –un milió a l'any– han de passar des del 21 de març per davant d'una placa de marbre, amb les lletres picades a mà, que reprodueix un fragment de l'elogi que Pere el Cerimoniós va fer d'aquell lloc el 1380: “Lo castell de Cetines és la pus richa joya qui al mont sia”. Quan el rei En Pere deia “castell” volia dir el conjunt arquitectònic amb el Partenó inclòs que corona el turó, quan deia “Cetines” volia dir Atenes i “mont” era “món”. El text original català que encapçala la inscripció és traduït, a sota, al castellà, l'anglès i el grec. L'Instituto Cervantes i el Ministerio de Exteriores de España signen la placa, que la reina Sofia va inaugurar. Aquí no n'ha fet cas gairebé ningú, i jo només dic que si la placa s'hagués posat en temps de Pujol o Maragall la Generalitat hi hauria enviat algú o hi haurien anat els presidents en persona, amb la televisió seguint-los. Tanta autoestima com necessitem i a l'hora de la veritat tenim el govern dels millors tallat i retallat. Els veurem a Wembley, això sí.
 
La iniciativa ha estat d'Eusebi Ayensa, un empordanès catedràtic de grec i traductor de Kavafis, que dirigeix l'Instituto Cervantes d'Atenes i que ha recollit una antiga aspiració de Lluís Nicolau d'Olwer i Josep M. Ainaud. Ayensa m'explica al seu despatx atenenc que no ha estat fàcil: “L'Acròpoli és un dels llocs més protegits del món i hem hagut de superar molts exàmens perquè acceptessin la segona placa que s'hi instal·la”. I com se superen? “Explicant que un rei europeu va fer l'elogi de l'estil clàssic cent anys abans que el Renaixement el valorés”. El Cerimoniós no va ser mai a Grècia sinó que les informacions li van arribar de la gent que hi tenia destacada, quan Atenes era un ducat de la seva corona. Els catalans establerts a Atenes no eren tan rudes com sembla.
 
Visito la placa, i dues senyores que se'm situen al darrere exclamen: “¡Qué vergüenza, primero en catalán!”. Però aquesta és una altra història que els explicaré en l'article de dissabte. Continuarà.
 
3)
 
Publicat en el blog de Víctor Alexandre dimecres 4 de maig del 2011
 
 
Víctor Alexandre
 
El racisme catalànofòbic és tan inherent a Espanya que el poble català gairebé l'ha assumit com a normal després de tants segles de patir-lo. Per això hi ha tants catalans que no donen cap importància als atacs sistemàtics espanyols que rep Catalunya en tots els àmbits, ja sigui en el legislatiu, en l'econòmic, en el cultural, en l'esportiu... Són els mateixos catalans que s'arronsen d'espatlles quan el Real Madrid prohibeix l'ús de la llengua catalana en la megafonia de l'estadi Santiago Bernabeu, però que saltarien del sofà indignats si en el Camp Nou es prohibís parlar espanyol. "I ara! Quin atemptat a la llibertat d'expressió! Quin racisme més ferotge!", dirien. Al Camp Nou, tanmateix, això no ha passat mai, perquè, com va dir Harold Bloom, "catalans i espanyols són dues civilitzacions diferents". N'hi ha prou de fer un cop d'ull a la història per veure a quins extrems ha arribat Espanya amb el seu odi al diferent.

Estem parlant d'un odi que roman inalterable al segle XXI i que converteix el Santiago Bernabeu en l'únic estadi de la Champions que nega el dret del FC Barcelona a usar la seva llengua en la megafonia del partit. El català s'ha usat a camps italians, anglesos o ucraïnesos sense cap problema, però al Santiago Bernabeu està prohibida per diverses raons. La primera -la van haver d'abandonar de seguida per ridícula- és que al Madrid no hi ha ningú que parli català. La segona, és que tractant-se de dos equips de l'Estat espanyol no tindria sentit que els missatges d'un equip es fessin en català (!). És a dir, que els comunicats s'han de fer en espanyol perquè el català seria una llengua d'àmbit domèstic que només pot ser usada en esdeveniments casolans, mai en un espectacle internacional. I la tercera... Com és que no se'ls havia acudit abans? És un argument fantàstic: la llengua catalana no es pot usar al Santiago Bernabeu "per raons de seguretat". Amb aquesta idea, el Madrid va pressionar la UEFA i la va advertir dels horrors que es podrien esdevenir si el públic sentia la llengua catalana pels altaveus. Fins i tot hi va haver converses al més alt nivell que van decidir, davant la pressió del Barça, que només es podria llegir en "idioma autonómico" el tradicional manifest pel joc net. Però es veu que això també era inadmissible, perquè, com van dir alguns mitjans espanyols, "de este modo el manifiesto podría caldear aún más los ánimos del estadio Santiago Bernabéu. [...] La Policía ha solicitado al club blanco que espere sus instrucciones para activar la megafonía por si las palabras en catalán tuviesen reacciones demasiado enérgicas".

Doncs d'això se'n diu racisme. Pur racisme. Que no es permeti usar la llengua catalana -o una llengua determinada- al Santiago Bernabeu per raons de seguretat -ja que el públic, només sentir-la, podria cometre un disbarat-, hauria de comportar l'obertura d'un expedient disciplinari i una sanció quantiosa per un gravíssim delicte de xenofòbia. Talment com si un jugador negre no pogués ser alineat a causa de l'odi que la seva pigmentació pogués desfermar. En això, és obvi que el principal culpable és el Real Madrid, que, amb el seu comportament, fa palès que és un club racista i, per tant, enemic manifest dels valors universals de l'esport. I també és obvi que hi ha un públic que no sent només un rebuig legítim per la samarreta blaugrana, sinó també pel poble i per la llengua que aquells colors representen. De tota manera, encara hi ha una cosa més greu que tot això i que demostra la transversalitat de la fòbia: la passivitat del govern espanyol davant l'atac racista d'una de les principals institucions d'aquell país contra Catalunya. Passivitat absoluta, i, per tant, complaença del govern socialista i de la seva sucursal catalana davant l'exercici de racisme del passat 27 d'abril. La pinça del racisme i de l'autoodi és així, però gairebé no es nota perquè la catalanofòbia no és racisme. Només es pura quotidianitat.

 
4)
 

El jurat destaca l'elevada qualitat literària dels originals que han optat a aquest premi i concedeix un accèssit a Josep Usó

 

Teresa Broseta guanya el primer premi de narrativa juvenil CIUTAT DE BENICÀSSIM

 

       L'obra Els treballs d'Hèrcules Llopis, de Teresa Broseta, ha resultat guanyadora del  Primer Premi de Narrativa Juvenil Ciutat de Benicàssim, convocat per l'Ajuntament de Benicàssim i Tabarca Llibres, i que està dotat amb un primer premi de 13.000 euros i un segon de 2.000 euros per al finalista, que ha recaigut en Josep Usó, amb la seua obra La plaça del Gall.

       L'obra guanyadora tracta d'un antiheroi de nom Hèrcules Llopis, que ha de véncer en els nostres dies les mateixes proves que l'autèntic Hèrcules de la mitologia grega. Teresa Broseta és una escriptora valenciana de literatura per a xiquets i per a adults tant en valencià com en castellà. Ha guanyat nombrosos premis, com el Vicent Silvestre (amb l'obra Les costures del món), Barcanova (amb Operació Tarrubi), Luna de Aire (amb Zumo de lluvia), Diario Sur de novel·la curta (El soplo de la vida), Carmesina (“La botiga del Carme”), Vila de les Alqueries (La bruixa refredada) o Xaro Vidal de teatre infantil (“No tingues por”), entre altres.

       La gala d'entrega d'aquest premi, un dels de major dotació econòmica de tota la Comunitat Valenciana en aquesta categoria, es va celebrar divendres a la nit a l'hotel Voramar de Benicàssim, i va comptar amb la presència del primer tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Benicàssim, Gustavo Ramón, la regidora de Cultura, Diana Bernal, el regidor de Sanitat i Gent Major, Vicente Rebolledo, i l'editor de Tabarca, Josep Llorens, a més dels membres del jurat format pels escriptors Josep Castellano Pujol, Pasqual Mas i Usó, Francesc Mompó Valls, Josep Colomer i Almela, i Josep Lluís Tàrrega Latorre, a banda d'alguns dels autors de les 24 obres presentades a aquesta convocatòria.

       Diana Bernal ha destacat l'elevada qualitat de les obres presentades a aquesta convocatòria i ha assegurat que “es tracta d'un premi magnífic que per a nosaltres té un valor molt important perquè es dirigeix al jovent”. Per a Bernal “les administracions hem d'estimular la lectura entre aquest segment de la població, i hem de fer veure que la literatura no és incompatible amb les noves tecnologies”.

 

Benicàssim, 30 abril de 2011

              

5)
 
7)
 
 
8)
 
Jornada Terminologia i llenguatge jurídic

La Societat Catalana de Terminologia (SCATERM), filial de l'Institut d'Estudis Catalans adscrita a la Secció Filològica, us comunica que el dimecres 18 de maig tindrà lloc a la Universitat Autònoma de Barcelona la IX Jornada de la SCATERM, «Terminologia i llenguatge jurídic».

Les sessions es faran a l'Aula Magna de la Facultat d'Economia i Empresa de la Universitat Autònoma de Barcelona, a Bellaterra.

Trobareu el programa detallat i la butlleta d'inscripció al web de la SCATERM:
http://scaterm.iec.cat
 
9)
 
Publicat en el diari Levante-EMV diumenge 8 de maig del 2011
 
Podeu traduir el text amb www.internostrum.com
 
Tesis doctoral sobre el valencianismo tricolor. Si usted cree que la marginalidad política del blaverismo significa la muerte del regionalismo anticatalán, anda equivocado. El sociólogo Vicent Flor, en una tesis reconvertida ahora en el ensayo "Noves glòries a Espanya", defiende que el blaverismo -populista, españolista, conservador, anticatalanista- ha penetrado como un "alien" en la identidad valenciana hasta convertirse en la "ideología oficial" de la sociedad.

El blaverismo ha sido presentado, literalmente, como una ideología fascista y folclórica, propia de ignorantes y analfabetos, pasionales y activamente irracionales, o directamente desequilibrados. Lo representan, también se ha dicho, cuatro gatos encerrados en su búnquer-barraqueta, desde el que dominaron la Batalla de Valencia con su apuesta simbólica "trinitaria": senyera coronada con franja azul, una "llengua valenciana" independiente del catalán, y denominación de "Regne de València" -o "Comunitat Valenciana", a partir de 1982- frente al demonizado "País Valencià". Pero este movimiento magmático identificado con Unió Valenciana, el GAV, Lo Rat Penat, la Real Acadèmia de Cultura Valenciana, las Fallas o sectores ultra del Valencia CF, políticos como Lizondo o Sentandreu, y alguna reina ya sin trono, cuenta la versión oficial, pertenece a otra época. Hoy se identifica la ideología tricolor con algo residual que sólo aspira a las migajas electorales y a la marginalidad social. Punto final del blaverismo.
Hasta que ha llegado el sociólogo y profesor de la Universitat de València Vicent Flor con una tesis doctoral sobre "L'anticatalanisme al País Valencià: identitat i reproducció social del discurs del 'blaverisme'". Calificada por el tribunal con excelente cum laude tras más de una década de trabajo, ahora ha sido reconvertida en un profundo ensayo titulado Noves glòries a Espanya. Anticatalanisme i identitat valenciana (Editorial Afers, 25 euros) que tumba las descripciones hegemónicas "demasiado simplistas o maniqueas" sobre el valencianismo tricolor con una postura revolucionaria: pese a las falsas apariencias, el blaverismo se ha introyectado en las venas de la identidad valenciana.
Escribe Flor: "Cualquier afirmación sobre la muerte o la situación moribunda del blaverismo es, en todo caso, un simple desideratum más que una descripción objetiva". De hecho, sostiene el sociólogo, "el blaverismo ya es una nueva tradición política en el País Valencià. (...) Ha influido decisivamente en el subsistema de partidos políticos y en el entramado institucional del autogobierno, de manera que ha devenido, al menos parcialmente, ideología oficial del País Valencià, un regionalismo banal, trivial, ordinario, que se ha expandido mediante un proceso de dominación simbólica. En buena medida, ser valenciano a estas alturas es una forma no sólo de no ser catalán, sino incluso de ser anticatalán".

Fin al silencio sobre el blaverismo
Porque lejos de haber colapsado con el final de la batalla de símbolos librada entre 1977 y 1982, apunta Flor, "el blaverismo ha llegado para permanecer y se ha instalado en la centralidad identitaria-política" valenciana. "La realidad social no es inalterable, pero el blaverismo ha conseguido instalarse, como un alien, en la identidad valenciana", concluye Vicent Flor en esta ambiciosa investigación sociológica que huye de apasionamientos ideológicos y que, según el autor, pone fin a la "ley del silencio" que pesaba sobre el estudio del blaverismo.
El libro, muy documentado, llega a esa conclusión tras casi 350 páginas de análisis de un movimiento ideológico del que explica sus cinco rasgos definitorios: "el populismo, el anticatalanismo, el conservadurismo, el regionalismo y el españolismo". Los epígrafes del libro dan una idea clara del retrato que Flor hace de los seguidores del blaverismo, a quienes presenta como "esencialistas", "guardianes de la autenticidad y de la verdad", "manipuladores", "victimistas", "justificadores de la violencia y/o violentos", "intransigentes, inflexibles y dogmáticos" o "hiperbólicos".

El precedente blasquista
Según recoge la investigación, "el blaverismo es un populismo regionalista y conservador que hace del anticatalanismo su leitmotiv fundamental para construir una región plenamente integrada en España y, a la vez, lo más alejada posible de Cataluña". Pero no ha inventado nada. El blaverismo tiene como precedentes anticatalanistas a la mayor parte del republicanismo de Valencia y Castelló y, especialmente, al blasquismo. Luego llegó el anticatalanismo franquista ("católico y tradicionalista, regionalista y españolista"), y en la Transición surgió el blaverismo, que apoyándose en estas bases creó "uno de los movimientos valencianos de masas más importantes de la historia reciente" y articuló "una valencianidad perfectamente complementaria con la españolidad; aún más, nacerá de ésta y subordinada a ésta".
Precisamente ahí reside una de las grandes claves de la obra de Flor: "El blaverismo ha sido el instrumento más eficaz del nacionalismo español en tierras valencianas, una de las vanguardias más eficaces en el conjunto del Estado en defensa del principio de la radical unidad de España ligada a un uniformismo cultural intransigente". Es, agrega, "una de las herramientas más útiles en el proceso de sustitución lingüística y en el freno del nacionalismo valenciano. Y además, ha permitido a muchos valencianos una defección (casi) definitiva hacia el valencianismo sin apenas mala conciencia".
De hecho, su propuesta anticatalanista -y sus derivados simbólicos, identitarios y políticos- ha calado hondo. Es "hegemónica y dominante", vista como "normal", mientras que el aparato ideológico y simbólico del fusterianismo se ha convertido en una "subcultura identitaria valenciana", constata Flor. "La asunción del discurso [blavero/anticatalanista] por parte del PP y, en alguna forma, del PSOE, es un indicador de hasta qué punto ha impregnado la política valenciana" y de cómo el blaverismo ha pasado a representar "uno de los grupos más influyentes en el país, hasta el extremo de devenir 'invisible'" y ser útil para lograr su soterrado objetivo: ofrendar, como reza el título y defiende su autor, noves glòries a Espanya.

Igual que Navarra, al revés que Baleares
El sociólogo Vicent Flor destaca que Valencia no es la única zona de España que ha generado anticatalanismo. Tampoco es la única que ha librado una guerra identitaria caracterizada por ir a la contra de una ideología demonizada. "Como en Navarra, el enfrentamiento identitario [en Valencia] no ha generado ningún otro consenso identitario que el de la victoria de un proyecto sobre otro. Ser valenciano, en general, es ser no catalán e incluso anticatalán, como ser navarro es ser no vasco y probablemente antinacionalista vasco y hasta antieuskérico", escribe el profesor Flor.
Distinto es el caso de Baleares. Flor destaca que en las islas (que también perteneció a la Corona de Aragón y que queda englobada en el mismo sistema lingüístico) no hay ninguna fuerza política que use el mensaje anticatalanista ni hay problema en llamarle catalán a su lengua. La respuesta se halla en que Baleares no ha tenido un movimiento análogo al blaverismo.

El viraje ideológico de un autor "converso": de la dura UV al Bloc

El autor de este análisis sociológico sobre el proceso de reconstrucción de una identidad valenciana impregnada de blaverismo cuenta con una pequeña historia que él mismo relata en la introducción del libro como ejercicio, dice, de "honestidad intelectual". En 1986, Flor entró con 15 años en las juventudes políticas de Unió Valenciana hasta que fue expulsado del partido el 20 de noviembre de 1993. Él remarca: "Nunca he militado en el blaverismo más radical ni he colaborado con él. (...) Podría haber sido de los GAV cuando era adolescente, ciertamente, pero no fue el caso". Después, "una particular evolución personal me hizo romper definitivamente con el blaverismo", dice. En 1993 fundó Joventut Valencianista. En 1995 ingresó en el Partit Valencià Nacionalista y, como partido fundador, en el Bloc, de cuya dirección formó parte hasta 2003. Ahora sigue pagando las cuotas de militante del Bloc. "Pero pienso -subraya en el libro- que ni la biografía personal ni la ideología actual me inhabilitan como sociólogo".
 
 
10)
 
 
Novetat editorial:
 
Noves glòries a Espanya. Anticatalanisme i identitat valenciana
 
 
El llibre Noves glòries a Espanya. Anticatalanisme i identitat valenciana ja està a la venda en les llibreries i on-line al web de l'editorial Afers. L'assaig es un estudi sobre el moviment anticatalanista i secessionista lingüístic conegut com "blaverisme".

El llibre és un assaig sociològic que tracta de respondrè a diverses preguntes: per què una majoria de valencians se senten molt allunyats de Catalunya i dels catalans? Per què la societat valenciana presenta un dels índexs més alts d'espanyolisme? Com hi ha influït l'anticatalanisme? Fins a quin punt ha esdevingut hegemònic i ha condicionat els principals partits polítics? Quin paper ha tingut el «blaverisme» en la conformació de la identitat valenciana actual? Tot i que s'infravalorà durant la transició democràtica —cosa de «quatre gats», en deien—, al capdavall va condicionar el sistema polític valencià d'una manera decisiva. Aquest assaig, resultat de la tesi doctoral «L'anticatalanisme al País Valencià: identitat i reproducció social del discurs del ‘blaverisme'», ofereix didàcticament un panorama des de les ciències socials per fer entendre les complexes relacions entre el País Valencià i Catalunya i entre els mateixos valencians. Així s'estudia —sense caure en explicacions simplistes— la reeixida penetració social d'aquest regionalisme anticatalanista gràcies, entre d'altres, a influents mitjans de comunicació, a una particular estructura associativa, a la instrumentalització de símbols, festes, rituals i identitats prèvies, així com també al regionalisme banal de la Generalitat Valenciana. En el llibre reflexione sobre les claus d'aquest procés i analitza els principals trets d'aquest discurs populista, conservador, regionalista, anticatalanista i espanyolista. 

El llibre té un pròleg del prestigiós sociòleg Salvador Cardús que pots consultar ací.
 
El proper dijous 16 de juny (hora per confirmar) tindrà lloc la presentació a València, al Col·legi Major Rector Peset (Plaça del Forn de Sant Nicolau, 4. 46001. A uns passos de la Llotja). També n'hi ha prevista una a Barcelona, encara sense data.
 
Per a la resta de presentacions i informació, pots consultar el bloc del llibre: www.novesgloriesaespanya.blogspot.com, on podràs comentar, aportar i criticar qualsevol aspecte d'un llibre que desitge que t'agrade. Si tens facebook, la pàgina del llibre és http://ca-es.facebook.com/pages/Noves-gl%C3%B2ries-a-Espanya/193204647383139
 
 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
 
 
InfoMigjorn és un butlletí que distribueix missatges informatius relacionats amb la llengua catalana, com ara:
– Retalls de notícies de premsa.
– Articles, publicats o inèdits.
– Informacions sobre seminaris, congressos, cursos, conferències, presentacions de llibres, publicacions de revistes, etc.
– Ressenyes de llibres, publicades o inèdites.
Així com altres missatges informatius relacionats amb sociolingüística, gramàtica històrica, dialectologia, literatura, política lingüística, normativa, etc.
 
Us preguem encaridament que feu arribar aquest missatge als vostres coneguts a fi que l'existència del butlletí InfoMigjorn siga coneguda per la quantitat més gran possible de persones interessades en la llengua catalana.
 
 
Enviat pel servei Sala de premsa de DRAC telemàtic http://drac.com
 
PROTECCIÓ DE DADES. En virtut de les lleis vigents en matèria de protecció de dades (LOPD) us informem que us hem enviat aquest correu utilitzant les dades de contacte que ens vàreu facilitar en el seu moment i que vàrem incorporar al nostre arxiu. Teniu dret a sol·licitar l'accés, la modificació o la cancel·lació de les vostres dades, incloent-hi l'adreça de correu electrònic, del nostre arxiu. Podeu contactar amb nosaltres enviant un missatge a l'adreça infomigjorn@telefonica.net  Si voleu donar-vos de baixa, cliqueu ací