Només el 25% d'estrangers que viuen a Catalunya miren televisió en català (amb relació al 77% que la miren en castellà) i encara són menys els que escolten ràdio en català (11%) i que llegeixen diaris en català (4%). Són algunes de les dades més destacades de l'estudi Anàlisi comparada d'audiències i consums culturals dels estrangers a Catalunya, que ha fet el professor de l'UAB Jaume Soriano per a la Fundació Jaume Bofill a partir de dades del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura del 2008.
L'anàlisi mostra que les cadenes més vistes pels immigrats establerts a Catalunya són Antena 3 (52,9%), Tele 5 (44,9%) i La 1 (40,2%). En canvi, només el 16,1% miren TV3, cadena que és la preferida dels autòctons (45,7%). Passa una cosa semblant pel que fa a la ràdio, ja que les cadenes en català més escoltades tenen un consum testimonial entre els immigrats: Catalunya Ràdio, un 2%, i RAC1, un 0,4%. L'única emissora que agrada tant a autòctons com a estrangers és Los 40.
En l'estudi es destaca que els estrangers reconeixen la qualitat informativa de TV3 i la credibilitat i qualitat informatives de Catalunya Ràdio –en primer o segon lloc dels rànquings– però que “aquestes valoracions no són prou fortes per consumir els mitjans catalans”.
Pel que fa als mitjans escrits, “la gratuïtat marca clarament les motivacions de consum”.
Dades per col·lectius
En l'anàlisi, es contrasta que hi ha diferències de consum que depenen del col·lectiu immigrat. Només un 11,3% de llatinoamericans i un 13% d'africans subsaharians miren TV3, amb relació al 25,1% de ciutadans provinents dels Quinze de la UE i del 23,3% del Magrib. De fet, els provinents de la UE són el col·lectiu que escolten més Catalunya Ràdio (3,9%) i llegeixen més diaris en català (6,7%).
Quant a l'apartat de revistes, es destaca l'alt nivell de penetració entre els llatinoamericans de la revista gratuïta Latino (18%). Els mitjans a través dels quals els immigrats “prenen contacte amb el català” són sobretot la televisió i els diaris gratuïts bilingües.