InfoMigjorn, revista digital sobre llengua catalana [10.400 membres]
 
Butlletí número 331 (dimecres 09/06/2010) - Continguts triats i enviats per Eugeni S. Reig
 
1) Eugeni S. Reig - ¿Donem o no donem?
 
 
 
4) LA RECOLLIDA DE SIGNATURES PER TV3 AL PAÍS VALENCIÀ, EN EL SEU TRAM FINAL / Guardiola tancarà divendres la campanya per la ILP Televisió sense Fronteres que ja sobrepassa les 500.000 firmes
 
5) III edició del Carcaixent conta
 
 
 
8) Novetats de la cole·lecció Rent
 
9) Joan Tudela: El català té un gran potencial de creativitat lingüística.
 
 
1)

 

¿Donem o no donem?

 

Eugeni S. Reig 

 

El valencians tenim locucions formades amb el verb donar totalment genuïnes com ara: donar a beure, donar a conéixer, donar a menjar, donar a tastar, donar ajuda, donar consell, donar corda, donar exemple, donar faena, donar fi, donar idees, donar l’absolució, donar l’enhorabona, donar la benvinguda, donar la comunió, donar la mà, donar la raó, donar les gràcies, donar ocasió, donar pas, donar permís, donar què dir, donar quefer, donar raó, donar remei, donar una lliçó o donar una sorpresa. Per desgràcia, actualment, per influència del castellà, acostumem a formar amb el verb donar locucions que en valencià s’han fet sempre amb altres verbs. En pose alguns exemples. A l’esquerra pose la locució formada, per influència del castellà, amb donar, i a la dreta la forma tradicional valenciana que hem d’intentar conservar i potenciar.

Donar el sol / pegar el sol

Donar ganes de plorar / fer ganes de plorar

Donar goig / fer goig

Donar igual / ser igual, tindre igual

Donar l’esquena / girar l’esquena

Donar la volta al món / fer (o pegar) la volta al món

Donar llàstima / fer llàstima

Donar mitja volta / pegar mitja volta

Donar palmes / fer palmes

Donar por / fer por

Donar un abraç (o una abraçada) / fer (o pegar) un abraç (o una abraçada)

Donar un bes (o una besada) / pegar un bes (o una besada)

Donar un bot / pegar un bot

Donar un xiulit / fer un xiulit, xiular

Donar una galtada / pegar una galtada

Donar una volta (o un passeig, o una passejada) / fer (o pegar) una volta (o un passeig, o una passejada)

Donar-se pressa / afanyar-se

Donar-se un bany / banyar-se, prendre el bany

 

Algunes expressions, com ara donar una conferència, donar una festa, donar un ball, donar un dinar, donar un recital o donar classe, es poden admetre amb donar però és més genuí construir-les amb fer.

La locució donar la llanda amb el significat de 'importunar algú a algú altre de manera insistent i reiterativa' és un calc del castellà dar la lata però està molt arrelada en els parlars valencians. Considere que es pot admetre, però fóra millor usar incomodar, molestar, fer la guitza, fer la pruna o fer la punyeta. Repertori tradicional, en tenim.

A més de fer llàstima també podem dir fer pena, però de cap manera –amb eixe significat– donar pena. La darrera expressió existeix en valencià i s’ha usat molt i encara s’empra, però té un significat completament diferent. Donar pena significa 'impedir o dificultar de fer una cosa determinada' i equival a 'molestar', 'fer nosa'.

 

2)

 

Notícia publicada al diari AVUI, pàgina 45, dilluns 31 de maig del 2010

http://paper.avui.cat/article/comunicacio/192284/la/premsa/comarcal/catala/uneix/forces.html

La premsa comarcal en català uneix forces

Josep Ferrer

Les associacions de premsa comarcal de Catalunya, València i les Illes Balears es federaran amb l'objectiu de treballar conjuntament a l'hora d'afrontar els problemes i els reptes de futur. Així ho van expressar les esmentades associacions durant la cloenda de la 5a convenció de la Premsa Comarcal i Local, que es va celebrar aquest cap de setmana a les Borges Blanques.

El conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya, Joan Manuel Tresserras, va qualificar la idea de "magnífica perquè tenim un mercat potencial molt gran que ve delimitat per la llengua que compartim". Tresserras considera que també és bo "perquè permetrà facilitar els contactes i la integració d'aquests mercats".

D'altra banda, Tresserras va ser més pessimista a l'hora de garantir més ajuts publicitaris per a les 130 capçaleres que té la premsa comarcal catalana. "Els compromisos per a aquest any estan garantits, però en el futur les ajudes a tots els sectors tendiran a reduir-se", va manifestar el conseller.

 

 

3)

 

Publicat en elSingulardigital.cat dimarts 1 de juny del 2010
 
 
Com pot ser “oberta” una empresa que s’autolimita tancant l’entrada en les seves etiquetes a la llengua catalana?
 

 

 

És ben curiosa l’actitud de Font Vella negant-se a incloure el català en els seus envasos, fins a l’extrem, com ha denunciat la Plataforma per la Llengua, de ser l’única marca significativa d’aigües minerals etiquetada únicament en espanyol. Fins i tot Nestlé, una firma reticent a la normalització, ha acabat introduint el català en l’etiquetatge d’Aigua de Viladrau tot seguint el procés d’altres marques amb seu a Catalunya, com ara Aigua del Montseny o Vichy Catalán. En canvi Font Vella no sols rebutja frontalment la llengua catalana, sinó que es nega a complir l’Estatut del Consumidor, una llei que data del 1993. Vegem què diu l’article 26 d’aquest Estatut: “Els consumidors tenen dret a rebre en català les informacions pertinents per al consum i l’ús dels béns, els productes i els serveis, i especialment les dades obligatòries relacionades directament amb la salvaguarda de llur salut i seguretat”. I l’article 29 afegeix que es considera una infracció “vulnerar els drets lingüístics dels consumidors que són reconeguts per aquesta Llei o impedir-ne l’exercici”.

Doncs bé, Font Vella no en fa cas. Cosa que significa que el seu nom, en català, no és res més que pura ornamentació, un simple parany destinat a fer-nos creure que bevent Font Vella estem bevent un producte del país. Però és mentida. Es tracta d’una propietat de Danone, una firma francesa profundament jacobina amb seu central a París que no sols es nega a complir la llei sinó que menysprea el consumidor català i la seva llengua. I és que l’ús d’un nom català com Font Vella és un vell truc que fan servir algunes empreses i molts establiments per donar una imatge que no concorda amb la realitat. Són molts els restaurants, per exemple, que de catalans només en tenen el nom. Troben que és un bon reclam semblar nostrats dient-se “La cuina de la Cesca” o “Els fogons de l’àvia”. Però, quan hi entres, et trobes la carta en espanyol i un vi de la casa tan català com Felip V. Així és com aquest país es menysté fins al punt de fer-se invisible als ulls de la seva pròpia gent.

Per sort, hi ha altres restaurants on anar i, en el cas concret de l’aigua mineral, hi ha altres aigües per beure; aigües com ara Ribes o Sant Aniol, que etiqueten en català i que demostren l’estima que els mereixem com a consumidors i que Font Vella ens nega. És important que prenguem consciència de l’immens poder que tenim i que ens mantinguem ferms en aquesta qüestió. Oi que volen els nostres diners? Doncs diguem-los que sense català no hi ha diners. Castiguem així actituds com la de Font Vella, que la nostra llengua afusella, i premiem aquells empresaris que sí que ens respecten i que, etiquetant en català, expressen el seu respecte pel país.

Font Vella, com hem dit, pertany a Danone, una empresa originalment catalana però ara francesa, fundada l’any 1919 al barri del Raval de Barcelona, que, segons diu, té aquests principis: “Obertura, proximitat i humanisme”. Però, com pot ser “oberta” una empresa que s’autolimita tancant l’entrada en les seves etiquetes a la llengua catalana? Com pot parlar de “proximitat” una empresa que menysprea la llengua pròpia de la societat per a la qual treballa? Com pot ser “humanista” una empresa que menysprea una part de la humanitat? No som humans, els catalans?

 

 

4)

 
LA RECOLLIDA DE SIGNATURES PER TV3 AL PAÍS VALENCIÀ, EN EL SEU TRAM FINAL
 
 
JOSEP GUARDIOLA SERÀ L’ÚLTIM SIGNANT
 
La campanya d’Iniciativa Legislativa Popular (ILP) “Televisió sense Fronteres” du ja recollides més de 500.000 signatures. L’objectiu és acabar la recollida el proper divendres 11 de juny, amb la intenció d’arribar a més de 550.000 signatures per tal de tenir un marge suficient per a garantir que s’arribe a la xifra de mig milió de signatures vàlides. És per això que Acció Cultural del País Valencià, l’entitat impulsora de la campanya, està fent una crida a fedataris i col·laboradors perquè ens facen arribar els plecs amb signatures que encara puguen tenir.
 
La campanya ha comptat amb un important suport de nombroses persones individuals, associacions, sindicats i partits, i també de personalitats diverses dels àmbits de la cultura, la política o l’esport. En aquest sentit, cal destacar que Josep Guardiola, entrenador del FC Barcelona, serà el darrer signant de la ILP: ell tancarà una campanya que ha assolit –ja podem dir-ho- un èxit de participació i els objectius fixats.
 
---------------------
 
Publicat en EL PUNT dimarts 1 de juny del 2010

Guardiola tancarà divendres la campanya per la ILP Televisió sense Fronteres que ja sobrepassa les 500.000 firmes

ACPV espera concloure la campanya amb més de 550.000 signatures recollides per si es produeixen invalidacions

Acció Cultural del País Valencià (ACPV) ha comunicat hui que la campanya d'Iniciativa Legislativa Popular (ILP) Televisió sense Fronteres ha recollit ja moltes més de les 500.000 signatures necessàries. Tanmateix té la intenció de sobrepassar les 550.000 signatures per tindre un marge de signatures suficient davant possibles invalidacions, i per això la recollida no s'acabarà fins al proper divendres 11 de juny. En aquest sentit, l'entitat, impulsora de la campanya, està fent una crida a fedataris i col·laboradors perquè li facen arribar els plecs amb signatures que encara puguen tindre.

De més a més, ACPV ha anunciat que Josep Guardiola, entrenador del FC Barcelona, serà el darrer signant de la ILP. «Ell tancarà una campanya que ha assolit –ja podem dir-ho– un èxit de participació i els objectius fixats», ha informat l'entitat en un comunicat.

Fonts d'ACPV han assegurat que a hores d'ara no se sap si la signatura de Guardiola tindrà lloc a València o a Barcelona, ni si es realitzarà en un acte públic.

 
5) 

 

III edició del Carcaixent conta

 

Com segurament ja sabeu, des de fa dos anys, l’inici de l’estiu al poble coincideix amb un certamen de contacontes. Enguany ja celebrem la III edició del Carcaixent conta.

Participar és ben senzill, sols cal oferir eixe dia una actuació de màxim 10 minuts de duració, sense escenografia ja que és un contacontes i per tant es basa en l’oralitat, però no hi ha límit d’edat per a participar i tant pot ser un conte inventat com un clàssic adaptat, una rondalla .... el que la imaginació cree, tenint present això sí que ho fem a un espai públic obert i per tant el públic que podeu trobar-se és tant adults com menut.

Si participeu, a més de passar-ho bé i sentir els aplaudiments del públic com mereixen els artistes, optareu a un premi ben sucós: 300 euros més una escultura de la mascota del contacontes, realitzada per l’artista Francesc Fontana, en el cas del primer premi i 200 euros en el cas de quedar en segona posició.

El jurat esta format per gent vinculada al món del teatre i per representants de les dues entitats organitzadores del certamen. Teniu tota la informació a la web:

www.carcaixentconta.cat

Ens agradaria molt que participareu a la III edició que celebrarem enguany, el proper 19 de juny a la Plaça del Llimeral, a partir de les 19h.

Si vols participar, sols cal que envies el teu nom complet i dades de contacte (adreça, e-mail i telèfon) per correu ordinari a l’apartat de correus 159 de Carcaixent o per correu electrònic a

carcaixentconta@gmail.com.

El certamen està organitzat per el Casal Jaume I – Grup Arrels de Carcaixent i el Bloc Nacionalista Valencià de Carcaixent amb la col·laboració de la Companyia de teatre El ball de Sant Vito, la casa rural Hort de la Iaia i l’Associació de veïns i veïnes de Les Barraques.

Pots inscriure’t fins el dilluns 14 de juny de 2010.

Pots veure els videos de l'edició de l'any 2009 a: http://www.youtube.com/user/CasalCarcaixent

www.carcaixentconta.cat

 

6) 

 

Publicat en el diari AVUI, pàgina 41, dimarts,1 de juny del 2010

http://paper.avui.cat/article/comunicacio/192358/lavui/creixement.html

El Baròmetre de la Comunicació i la Cultura situa 'El Punt' en els 156.000 lectors

L'AVUI, en creixement

L'AVUI i El Punt mantenen la tendència a l'alça, en termes de difusió diària, segons les dades del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura corresponents als últims dotze mesos. Així, en el cas de l'AVUI, amb 122.000 lectors diaris en tancar l'abril, el creixement anual era del 6,4%. Per la seva banda, El Punt, amb una alça del 10,89%, situa els lectors diaris en els 156.000.

Les dades difoses ahir per la Fundacc (Fundació d'Audiències de la Comunicació i la Cultura) corresponen a la vuitena onada d'aquest informe bimensual i a la segona del 2010.

També dins del grup empresarial Hermes Comunicacions, El 9 Esportiu ha tingut 21.000 lectors diaris més en un any, per arribar als 54.000 en l'últim Baròmetre, cosa que suposa un increment del 38,8%. Pel que fa al nivell global de lectura a Catalunya, en un any s'han incorporat al mercat de la premsa diària uns 50.000 lectors, de manera que l'abril del 2010 la premsa en català tenia un total de 786.000 lectors diaris.

Pel que fa als altres mitjans, el Baròmetre ha registrat un lleu descens del consum de televisió -un 0,8% des de l'any passat- . En concret, TV3 ostenta de forma clara el lideratge a Catalunya amb un 18,4% de share, davant de les cadenes estatals, tot i que Tele-5, Antena 3 i TVE-1 estan entre el 13% i el 15%.

La pujada de la lectura s'ha fet evident en les revistes, un fet que es pot atribuir, segons el director de l'entitat, Joan Sabaté, al fet que "hi ha una necessitat de l'espectador de consumir productes especialitzats". El nombre de lectors de publicacions especialitzades ha registrat un augment del 6,6% en l'últim any.

D'altra banda, es fa un 17,7% més d'ús d'internet, (2.781.000 persones diàriament, el 30,8% de les quals ha consultat les edicions digitals de la premsa generalista en paper.

 

7) 
 
 Publicat en VILAWEB dimecres 2 de juny del 2010
http://www.vilaweb.cat/noticia/3736502/literatura-occitana-producte-vilaweb-juny.html

Literatura occitana, producte VilaWeb del mes de juny

Us oferim els llibres 'Contes de Provença' de Josèp Romanilha i 'El Garrell' de Loís Delluc

L'occitanista i escriptor Manel Zabala ho constata: 'Sí, l'occità és moda. Hi ha desenes de persones apuntades a cursos d'occità cada any, i hi ha traduccions; pots comprar música occitana a la FNAC i en algunes grans superfícies més… Crec que la gent s'interessa per l'occità perquè l'occità s'ha fet visible.' En el camp de les lletres, dues editorials acaben de traduir dos autors, l' un del XIX i l'altre del XX: Josèp Romanilha, 'Contes de Provença' (Adesiara), traduït per Manel Zabala, i Loís Delluc, 'El Garrell' (Club Editor), traduït per Joan Sales.

Zabala diu que el merit d'aquesta visibilitat de la cultura occitana Zabala està repartit: 'Hi ha el de les persones que portem anys i anys picant pedra; hi ha la música occitana, que produeix coses ben interessants; hi ha l'infòc, l'informatiu en llengua occitana de BTV; hi ha les programacions radiofòniques i televisives en aranès…'

Els llibres, junts o per separat, es poden adquirir durant tot aquest mes de juny a la redacció de VilaWeb, al carrer de Ferlandina 43, baixos, de Barcelona. El preu de 'Contes de Provença' de Josèp Romanilha és de 20 Euros i 'El Garrell' de Loís Delluc és de 18 Euros. També els podeu demanar a redaccio@vilaweb.cat.

8)

Novetats de la col·lecció Rent

 Severina, la novel·la pòstuma d'Ignazio Silone que evoca la figura de Simone Weil, ja compta amb un vídeo de presentació.

 
- "Mística i política en el discurs femení contemporani", conferència d'Emilia Bea, curadora de l'Autobiografia espiritual i altres escrits de Marsella, de Simone Weil, a l'Aula Magna de la Universitat de València.
 
- L'antologia de poesia religiosa de Vicent Andrés Estellés, Déu entre les coses, continua rebent l'elogi de la crítica: columna de Rafa Prats, a la secció de Levante-EMV, "La inmensa minoría".
 
 
Tot el que envolta la col·lecció Rent: autors, obres, subscripcions, compra on line... ho trobareu al nostre blog http://rentllibres.wordpress.com
 
9) 
 
El català té un gran potencial de creativitat lingüística.
 

Joan Tudela

Del llibre Llengua i comunicació, cent raons per viure en català
 
 
-----------------------------
 
InfoMigjorn és un butlletí que distribueix missatges informatius relacionats amb la llengua catalana, com ara:
– Retalls de notícies de premsa.
– Articles, publicats o inèdits.
– Informacions sobre seminaris, congressos, cursos, conferències, presentacions de llibres, publicacions de revistes, etc.
– Ressenyes de llibres, publicades o inèdites.
Així com altres missatges informatius relacionats amb sociolingüística, gramàtica històrica, dialectologia, literatura, política lingüística, normativa, etc.
 
Us pregue encaridament que feu arribar aquest missatge als vostres coneguts a fi que l’existència del nou butlletí InfoMigjorn siga coneguda per la quantitat més gran possible de persones interessades en la llengua catalana.
 
Si voleu donar-vos de baixa, cliqueu ací
Enviat pel servei Sala de premsa de DRAC telemàtic http://drac.com