a
mitja nit mosques
Molt tard per la
nit.
A mi, això que fan els jóvens de hui en dia, que se'n van de roll
i tornen a mitja nit mosques, no ho entenc gens, la veritat. Jo sempre he
pensat que la nit és per a dormir i el dia per a viure. |
Va sopar en casa i, en acabant, es va posar a xarrrar i xarrar i
no acabava mai. Se'n va anar tardíssim i, damunt, se'n va anar a sa casa a
peu i ja saps a on viu. ¡Arribaria a mitja nit mosques! |
Aquesta expressió és d'ús habitual a Alcoi.
En valencià també es
diu: a
altes hores de la matinada (o a la quina, o a
les hores xicotetes, o a les xicotetes, o a quina hora, o a tal i quina
hora)
La llengua estàndard sol
emprar: a
alta hora (o a altes hores) de la matinada (o de la nit), a hores petites (o a
les petites, o a tres quarts de quinze, o a la mala hora)
En castellà es diu: a altas horas de la madrugada (o a las quinientas, o a las tantas)
Publicat en EL PUNT dimecres 26 de maig del 2010
Escola Valenciana titla d'«apartheid» la pretensió d'Educació de reduir l'ensenyament en valencià
L'entitat denuncia que el 80% de l'alumnat no té assegurada ni
tant sols una assignatura, a part de la de llengua, en
valencià
El president d'Escola Valenciana, Diego Gómez, ha manifestat hui, en un comunicat, que la pretensió d'Educació de reduir l'ensenyament en valencià en els programes d'incorporació progressiva, «suposa aplicar una política directa d'apartheid al valencià en l'educació» i ha afirmat que «això defineix Alejandro Font de Mora com el conseller d'Educació valencià més nefast de la nostra història democràtica, impulsor de la nova política lingüística d'extermini de la llengua pròpia».
Escola Valenciana interpreta que el conseller Font de Mora «pretén prohibir estudiar en valencià al 80% de l'alumnat», segons es desprén de l'esborrany del decret presentat ahir per la Conselleria d'Educació als sindicats en mesa tècnica, que inclou la modificació de l'article 10 de la Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià .
Aquest esborrany proposa només l'assignatura de valencià en els programes d'incorporació progressiva (PIP) i es prohibeix que s'impartisquen en valencià més de dues àrees de coneixement, o siga llengua i una altra com a màxim, que és Coneixement del medi, a partir de 3r de primària. I ni tan sols aquesta queda garantida perquè no s'estableix cap obligació d'impartir una altra àrea temàtica en valencià, a part de l'assignatura de llengua.
«Per tant, 554.896 alumnes valencians estan condemnats al monolingüisme ja que tenen només assegurada l'assignatura de valencià», ha denunciat l'entitat, que calcula que almenys 1.357 centres educatius dels 2.427 existents, és a dir el 56%, impartiran només i exclusivament ensenyament en castellà.
L'entitat ha anunciat la mobilització de la comunitat educativa «si no es retira immediatament l'esborrany».
Escola Valenciana també ha lamentat l'anunci de la destitució per al curs que ve de 19 dels 34 assessors de valencià que de forma voluntària informaven els pares i els equips directius sobre els avantatges de l'ensenyament en valencià. «Ara el perfil dominant dels assessors de valencià és el d'aquells que han sigut nomenats a dit d'una forma sectària per desinformar sobre els programes d'ensenyament en valencià i arraconar-los com més millor», ha denunciat el president de l'entitat, Diego Gómez.
--------------------------------
Publicat en el diari Levante-EMV dijous 27 de maig del 2010
Podeu traduir el text amb www.internostrum.com
Las asignaturas «Coneixement del Medi» y «Llengua i Literatura»
serán las dos únicas que se podrán impartir en valenciano a los alumnos de
Primaria que no estén matriculados en la línea de aprendizaje en esta lengua,
una vez se apruebe el proyecto de decreto que la Conselleria de Educación ha
presentado a los sindicatos docentes en la mesa técnica. La medida afectaría a
un 80 por ciento de los estudiantes quienes «estarían abocados al monolingüismo»
en castellano, lamentaron ayer desde la Federació Escola Valenciana.
El texto
dejaría sin validez la extensión progresiva del valenciano como lengua de
enseñanza a partir del tercer curso de Primaria. Como recuerda el Sindicat de
Treballadors de l´Ensenyament (STE-PV), «actualmente, los Programes
d´Incorporació Progressiva (PIP) establecen que la materia de Valencià y, como
mínimo, Coneixement del Medi se impartirán en valenciano», con lo cual
paulatinamente se iban incorporando más materias para dar en la lengua autóctona
hasta conseguir el bilingüismo escolar.
La nueva propuesta de la
conselleria, sin embargo, «pretende sustituir este mínimo de asignaturas (dos)
en valenciano al máximo posible de asignaturas que se impartían en esta lengua
(dos)», con lo cual desaparece la posibilidad de, progresivamente, ir aumentando
la docencia en el idioma propio de la Comunitat.
En concreto, el artículo,
que modifica otro del decreto que desarrolla la aplicación de la Llei d´Ús i
Ensenyament del Valencià, está incluido en el borrador de la nueva norma para
nombrar y cesar a los directores de colegios e institutos públicos de Educación.
Textualmente, indica: «En los centros situados en los territorios de predominio
lingüístico valenciano, a tenor del título quinto de la Ley 4/1983, y al objeto
de favorecer una enseñanza adecuada al medio sociocultural se impartirá como
máximo, además del área valenciano: Lengua y Literatura, un área no lingüística
en valenciano a partir del tercer curso de la educación primaria».
La
aplicación de esta norma afectaría a 554.896 alumnos, lo que supone el 80% del
total de estudiantes. En cuanto al número de centros educativos, al menos unos
1.357 de los 2.427 existentes impartirán sólo y exclusivamente en castellano,
según datos facilitados por Escola, que consideran que «el valenciano tiene peor
trato que una lengua extranjera».
El presidente de esta entidad cívica, Diego
Gómez, señaló que «otra cuestión es lo que están haciendo actualmente muchos
centros privados y concertados, que tienen el PIP y que cometen una
irregularidad permanente a la cual el conseller de Educación, Alejandro Font de
Mora, hace la vista gorda: no dan en valenciano ni Coneixement del Medi,
mientras que otros con el colegio católico concertado Sant Cristòfor de
Picassent está sufriendo una persecución de la Administración educativa sólo
porque quiere ofertar enseñanza en valenciano entre sus programas». Asimismo,
informan que en Educación han anunciado la destitución para el curso próximo de
19 de los 34 asesores de valenciano, encargados de informar a los centros
escolares.
La conselleria cree que algunos centros
abusaban de la norma
Responsables de la Conselleria de
Educación consideran que algunos colegios públicos «abusaban» del Programa
d´Incorporació Progressiva (PIP) al aplicarlo, ya que impartían más de las dos
asignaturas en valenciano. La Administración piensa que existen otros programas,
como el de Ensenyament en Valencià (PEV) o el de Immersió Lingüística (PIL) para
el cometido.
Fuentes oficiales de la conselleria añadieron que «no se está en
contra de la enseñanza en valenciano pero queremos una oferta equilibrada de
valenciano y castellano. Nos hemos dado cuenta de que, al final, los PIP se
convierten en PEV. Por eso, se ha querido evitar que un programa en castellano,
que han pedido las familias, acabe siendo en valenciano».
Por su parte, en la
Federación de Asociaciones de Padres de Alumnos (FAPA) de Valencia, su
presidenta María José Navarro indicó a Levante-EMV que «es increíble cómo la
conselleria ha colado y ha camuflado en un decreto de directores, que nada tiene
que ver, la eliminación del PIP. No tiene desperdicio».
En su opinión, esta
medida «perjudica el uso del valenciano en los colegios» a la vez que supone una
«nueva ingerencia de la conselleria en la autonomía de los centros porque cada
uno debe aplicarlo como mejor considera».
La fachada
de la librería de la Universitat sufre otra
agresión
La librería que la Universitat de València
tiene a espaldas del campus de Blasco Ibañez sufrió ayer otro ataque de los
violentos en esta ocasión la pintada es de un grupo desconocido, que lanzaron
varias piedras contra dos cristales de su fachada, rotos por el impacto.
La
preocupación en la institución era ayer mayor ya que en las otras cuatro
ocasiones las agresiones fueron en forma de pintadas, y una de ellas era una
diana con la amenaza de «Último aviso».
El rector de la Universitat, Esteban
Morcillo, quien ordenó que se interponga una denuncia en comisaria, señaló tras
visitar las instalaciones que «es un ataque contra la inteligencia, simbolizada
por una librería universitaria. Ejemplo de creación y difusión científica y
cultural. Estos crímenes no pueden quedar impunes», afirmó.
Además del apoyo
del Servei de Publicacions de la Universitat, los trabajadores de la librería
han contado con el respaldo de la Associació d´Editors del País Valencià y del
Fòrum Valencià del Llibre.
------------------------
Publicat en LA COSTERA DIGITAL dijous 27 de maig del 2010
554.896 alumnes de les escoles i els instituts només
tindran assegurada l'assignaturà de valencià si el decret que ha presentat la
Conselleria d'Educació es duu a terme. Fins ara també tenien l'oportunitat
d'incorporar progressivament en la nostra llengua el Coneixement del Medi
i altres assignatures per assegurar el bilingüisme de l'alumnat. A més la
Conselleria acaba d'anunciar que 19 dels 34 assessors de valencià deixaran de
ser-ho el curs que ve.
Actualment existeixen
tres programes educatius en el sistema valencià, el Programa d'Ensenyament en
Valencià (PEV), per a l'alumnat majoritàriament valencianoparlant, que assegura
l'aprenentatge de les dues llengües oficials i una tercera llengua com l'anglés;
el Programa d'Immersió Lingüística (PIL), dissenyat per a l'alumnat
castellanoparlant que té assegura el mateix que l'anterior; i el Programa
d'Incorporació Progresiva (PIP) que, en teoria ,va incorporant progressivament
el valencià en diferents àrees de coneixement i que, fins ara, assegura
l'assignatura de valencià i una altra àrea temàtica impartida en la nostra
llengua a partir a partir de 3er de primària, Coneixement del Medi.
Fins a
aquest curs, molts centres amb PIP als quals se'ls denegava poder ofertar PEV o
PIL, o siga ensenyament plurilingüe, el que feien era fer un disseny
particular de centre que incorporara realment més àrees de coneixement
impartides en la nostra llengua per a fer un bon equilibri entre valencià i
castellà. És a dir, que podien impartir en valencià progressivament més
assignatures que no només Coneixement del Medi. Ara les coses poden canviar
molt. El nou decret proposa només l'assignatura de valencià en el PIP i es
prohibeix que s'impartesquen en valencià més de dues àrees de coneixement, o
siga llengua i una altra com a màxim. No hi ha cap obligació que s'impartesca
una altra àrea temàtica en valencià a part de la llengua, per tant 554.896
alumnes valencians només tenen assegurada l'assignatura de valencià i cap àrea
temàtica més en la nostra llengua.
Diego Gómez, president d'Escola Valenciana
ha explicat amb molta preocupació que “l'esborrany del decret que inclou la
modificació de l'article 10 de la Llei d'Ús i Ensenyament del valencià suposa
aplicar una política directa d'apartheid al valencià en l'educació i això
defineix Alejandro Font de Mora com al conseller d'Educació valencià més nefast
de la nostra història democràtica, impulsor de la nova Política Lingüística
d'Extermini de la llengua pròpia”.
El president d'Escola Valenciana lamenta
també que “la campanya de promoció del valencià d'enguany de la
Conselleria haja estat l'anunci de la destitució per al curs que ve de 19 dels
34 assessors de valencià, per tant es demostra que la Conselleria ha fet una
neteja contundent i s'ha llevat de damunt definitivament als 19 professionals
que encara feien de forma voluntària una tasca digna d'informar els pares i
assessorar els equips directius sobre els avantatges de l'ensenyament en
valencià. Ara el perfil dominant dels assessors de valencià és el
d'aquells que han estat nomenats a dit d'una forma sectària per a desinformar
sobre els programes d'ensenyament en valencià i arraconar-los el màxim
possible”.
Els resultats de l'aplicació del decret serien els següents:
definitivament 554.896 alumnes estan abocats al monolingüisme, això suposa el
80% del total de l'alumnat valencià. Pel que fa als centres educatius, almenys
1357 dels 2427 existents impartiran només i exclusivament ensenyament en
castellà, ja que el valencià té pitjor tracte que una llengua estrangera, això
suposa el 56% dels centres educatius.
Segons el president d'Escola
Valenciana, “una altra qüestió és el que s'està fent actualment a molts centres
privats i concertats valencians, que tenen PIP i que cometen una irregularitat
permanent a la qual Alejandro Font de Mora fa la vista grossa: no fer en
valencià ni Coneixement del Medi, mentre que centres com el cetre catòlic
concertat Sant Cristòfor de Picassent està sofrint una persecució per part de
l'administració educativa només perquè vol ofertar ensenyament en valencià també
entre els seus programes”.
A tot açò, Àngel Martí, gerent d'Escola Valenciana
ha afegit: “pedagògicament parlant és molt recomanable que Alejandro Font de
Mora dimitesca no només per açò, sinó per la seua presumpta implicació directa
en el cas Gürtel, on el sumari recull que presumptament ha afavorit les empreses
de la trama amb contractes”
Escola Valenciana anuncia que la indiscriminada
actuació del Conseller Font de Mora va a generar la mobilització de la comunitat
educativa si no retira l'esborrany immediatament.
Amb qui sí que es reuniran hui és amb el socialista José Ignacio Pastor i el membre d'Esquerra Unida, Amadeu Sanchis, vicepresident i vocal del Consell d'Administració de RTVV, respectivament, per explicar-los la «deteriorada situació que pateix el sector i exposar-los algunes propostes de futur per evitar que el sector, peça fonamental en la normalització i difusió de la llengua, acabe desapareixent», segons ha manifestat el col·lectiu en un comunicat. En la reunió també estaran presents representants dels estudis de doblatge, tècnics de so i traductors, igualment afectats per la «desproporcionada» retallada pressupostaria de TVV.
Tots junts denuncien que la retallada «deixa en l'aire al voltant de 500 llocs de treball». De fet, un estudi de doblatge ja ha tancat i un altre ha anunciat que ho farà abans de l'estiu «a causa, fonamentalment, del gran retard en els pagaments de RTVV, que superen àmpliament els 300 dies».
Publicat en EL PUNT dimecres 26 de maig del 2010
Segons Miralles, van trobar en Osoro la «comprensió i la imparcialitat que han de regir els seus actes» i va agrair «el gran respecte que mostra per la cultura i el nostre poble».
Publicat en VILAWEB dimecres 26 de maig del 2010
http://www.vilaweb.cat/noticia/3733991/parlament-aprova-unanimitat-llei-llengua-signes-catalana.html
Estableix que la Generalitat l'haurà de difondre i reconeix l'Institut d'Estudis Catalans com la institució acadèmica
El parlament català ha aprovat avui per unanimitat la llei de la llengua de signes catalana, que la reconeix com a sistema lingüístic de les persones sordes i sord-cegues, a més de regular-ne l'ensenyament i garantir-ne la protecció. La llei garanteix l'ús de la llengua de signes catalana a les administracions públiques, estableix que la Generalitat l'haurà de difondre i reconeix l'Institut d'Estudis Catalans com la institució acadèmica que n'ha de determinar les normes i impulsar-ne la recerca.
El vice-president del govern, Josep-Lluís Carod-Rovira, ha dit que la llei situava 'la llengua catalana de signes en el lloc que li correspon'. Ha volgut deixar clar que aquesta llei no era 'ni una imposició per a les persones sordes ni una obligació per a qui opti per comunicar-se oralment', i sí, en canvi, un dret i un instrument útil per a qui vulgui fer-la servir.
La ponent de la llei, Maria Mercè Roca (ERC), ha dit que els diputats se sentien orgullosos perquè aquesta llei demostrava que Catalunya 'creu en la diversitat cultural i respecta les minories lingüístiques'. Per la seva banda, el diputat de CiU Carles Puigdemont ha constatat que l'aprovació era un 'acte de defensa del patrimoni lingüística de Catalunya' i que el d'avui era 'un acte de justícia i un acte de reparació contra la intolerància i les prohibicions de què ha estat víctima la llengua de signes'.
Sí que ha apuntat, però, que les demandes d'una part dels
sords, els oralistes, no quedarien satisfetes amb aquesta llei perquè encara no
s'ha aprovat la resolució per satisfer les demandes d'aquest col·lectiu, que no
fa servir la llengua de signes sinó la comunicació oral. En aquest sentit, la
diputada socialista Carme Figueras ha lamentat que no s'hagi pogut aprovar
encara aquesta resolució, perquè les persones oralistes, tot i que menys
visibles, són moltes; tot i això, ha dit que la disposició addicional primera de
la llei preveia la creació d'una normativa parlamentària en aquest
sentit.
Publicat en el diari AVUI, pàgina 5, dimecres 26 de maig del 2010
http://paper.avui.cat/article/politica/191869/camacho/no/vol/catala/senat/pel/dispendi.html
La senadora i líder del PP català, Alícia Sánchez-Camacho, es va oposar ahir a l'extensió a totes les sessions del Senat de l'ús de les llengües cooficials com el català, perquè seria "elevar el cost dels plens amb un dispendi en temps de greu crisi econòmica".
Camacho sí que va defensar que el president José Montilla i ella mateixa s'adrecessin en català el dia abans a la comissió general de comunitats autònomes, l'únic fòrum en què l'actual reglament ho permet. La líder del PP català rebatia així la número dos del PP, María Dolores de Cospedal, que va jutjar "esperpèntic" i una "barbaritat" utilitzar la traducció simultània.
Dues presentacions del llibre Llengua i comunicació al Maresme
A
Canet de Mar
dia: 5 de juny, dissabte
hora: les 12 del migdia
lloc: Biblioteca P. Gual i Pujadas
adreça: Riera de Sant Domènec, 1
organitza: Plataforma per la Llengua de Canet de
Mar
hi intervindran: l'autor, Joan Tudela, i Toni Bellatriu
dia: 11 de juny, divendres
hora: les 7 del vespre
lloc: Centre Cultural Calisay
adreça: Riera Pare Fita, 31
organitza: Plataforma per la Llengua d'Arenys de
Mar
hi intervindran: l'autor, Joan Tudela, i Toni Bellatriu