Ser valencià
deu comportar satisfacció, solidaritat i
reflexió
¿Què és per a tu ser valencià? Taula redona, 26 de febrer del 2010, organitzada pel
Centre d'Actuació Valencianista Faustí Barberà, Club Diario Levante.
Participació de Vicent Diego, Federico Fèlix, Joan Senent i Abelard Saragossà.
Moderador: Enric Nomdedeu.
http://queesservalencia.blogspot.com/
Abelard Saragossà (Universitat de
València)
Per a mi, ser valencià significa formar part d'un poble, ser membre d'un
poble, el poble valencià. El fet que els valencians sigam un poble per a mi
comporta, sobretot, tres coses: en primer lloc, hem de conéixer-nos; en segon
lloc, hem de sentir satisfacció de ser valencians; i, en tercer lloc, sobre el
coneixement de nosaltres mateixos i sobre el sentiment de satisfacció, els
valencians hem de ser solidaris entre nosaltres. Autoconeixement, satisfacció i
solidaritat: eixos són per a mi els tres pilars bàsics de ser valencians. I,
encara, un quart factor: capacitat autocrítica. Mirem-los d'u en
u.
Un poble no existix si no es coneix, si no té consciència d'existir i
voluntat de seguir existint. En el despatx de la Universitat de València, tinc
un mapa del Regne de València del segle XVII. És molt bonic, perquè no és
allargat (que és com és objectivament el nostre territori). En compte
d'allargat, el mapa és tirant a redó, de tal manera que, partint del centre,
Morella està a la part dreta superior; i, Alacant, està a la part esquerra
inferior. En eixa representació del territori valencià, tot està prop. És
realment formidable, perquè eixa manera de representar el Regne de València
significa que la visió que els nostres avantpassats del segle XVII tenien del
seu país es reflectix en la mateixa manera
de cartografiar el nostre territori.
Recuperem el tema del coneixement propi. Els valencians hem de conéixer
les nostres comarques, siga l'Horta d'Oriola o el Baix Maestrat, siga la Plana
de Castelló o la Plana de Requena i Utiel, siga la Safor o siga la regió
muntanyenca que té Alcoi com a capital. Ara: per a conéixer-nos necessitem
mitjans. L'autovia que va de Xàtiva a Alacant per Alcoi fa anys que hauria
d'estar acabada, igual que el tren entre Gandia i Dénia. Per a que un poble
estiga estructurat, les seues parts han d'estar ben comunicades. Per una altra
banda, quan viatgem per a conéixer alguna comarca no cal dir que hem de ser molt
respectuosos amb la forma de ser i de parlar de cada lloc. Un respecte que ha
d'anar unit a la identificació. Com
ara, si un valencià de Vila-real visita Torrent deu sentir com a pròpia eixa
ciutat de l'Horta; o, si un valencià d'Ontinyent va a conéixer la ciutat d'Elx,
deu identificar-se amb el paisatge, amb la cultura i amb els valencians de la
capital de les Valls del Vinalopó.
El coneixement de les comarques valencianes, el respecte a la varietat i
la identificació amb cada una de les nostres formes de ser i de parlar desemboca
en la satisfacció: la satisfacció de
ser valencians, la satisfacció de ser com som i de parlar com parlem, des de la
mar tranquil·la de Benidorm fins a les serres altes de Villena; des del Vinaròs
mariner del nord fins a l'Oriola agrícola del sud. Ara bé, la satisfacció i
l'autoestima no són sostenibles, no són perdurables, si no van unides a un
sentiment i a una activitat de l'intel·lecte: el sentiment de ser solidaris i
l'activitat de ser reflexius i autocrítics.
Si una persona es sent valenciana d'una manera profunda i conseqüent,
tendix a sentir-se solidària amb els
valencians de cada comarca. I això implica tindre en compte la qualitat de vida.
Difícilment viurem d'una manera satisfactòria si no funciona bé la indústria
dels taulells i la del mobles, la tèxtil i la metàl·lica, la dels joguets i la
del calcer, el turisme de vora mar i el turisme rural de l'interior. Sentir-se
solidaris dels valencians de qualsevol comarca valenciana equival a preocupar-se
per la seua educació, per la seua salut i per la seua economia. Els valencians
actuals no podem sentir-nos orgullosos de ser hereus dels vells llauradors
valencians i, alhora, despreocupar-nos de la terra: desinteressar-nos pel preu
que cobren els llauradors per les taronges o per les carxofes, per la verdura o
per l'arròs, pel raïm o per l'oli.
Ser valencià, sentir-se valencià, comporta drets i deures. U dels drets
és tindre la solidaritat dels altres, sentir-se volgut i protegit. I, qui té
eixe sentiment i eixe suport, ha d'actuar amb els altres de la mateixa manera,
és a dir: respectant-los, volent-los i donant-los suport. I és que voler i ser
volgut, ser solidari i ser ajudat són processos que, quan són interdependents,
s'alimenten mútuament i es multipliquen. Dos persones unides i coordinades no en
són dos, sinó tres o quatre. Per això els pobles units són tan forts i tan
admirables.
Recuperem el solc. Per ara, hem parlat d'autoconeixement, de solidaritat
i d'autoestima. Però, per a reeixir en la defensa de la terra, per a triomfar en
el suport a la indústria, al turisme i als servicis en general; per a aconseguir
eixos objectius necessitem ser reflexius i ser autocrítics. Cal ser autocrítics
per a millorar l'ensenyament i la salut, perquè no existix una bona civilització
sense una bona educació i una bona sanitat. Necessitem ser autocrítics per a
deixar als nostres fills un país tan bonic o més com el que hem heretat dels
nostres pares. Cal ser autocrítics per a mantindre l'economia valenciana en el
món globalitzat actual. Hem de ser autocrítics per a fer propostes que milloren
la societat valenciana, que augmenten el benestar dels valencians, que
incrementen la formació humana, perquè sense fer créixer la nostra formació en
els valors humans difícilment augmentarem el sentiment de viure bé, difícilment
viurem d'una manera satisfactòria.
En definitiva, per a mi ser valencià comporta quatre coses: en primer
lloc, conéixer la societat valenciana en cada una de les seues comarques; en
segon lloc, ser valencià implica sentir satisfacció de ser com som i de parlar
com parlem; en tercer lloc, ser valencià demana ser solidari amb les necessitats
dels altres valencians; finalment, ser valencià aconsella ser reflexius i
autocrítics per a conservar les coses bones que tenim i millorar alguna de les
deficients.
Podríem dir que, en un món cada volta més global, ser valencià és per a
mi la manera més fructífera de ser humà, la manera més humana de ser persona.
Certament, els valencians som europeus i hem de participar en la direcció
d'Europa. Però Europa és molt gran. Des del punt de vista dels sentiments, des
del punt de vista de les relacions humanes quotidianes, Europa està lluny. Passa
un poc igual en relació a una bona part d'Espanya. En canvi, ¡costa tan poc
traslladar-se d'una població valenciana a una altra! Realment, la societat
valenciana té una bona mida per a fer que els valors socials no siguen una cosa
abstracta i separada de la vida quotidiana. Ans al contrari, sentir-se valencià
permet que, en la vida de cada dia, hi haja un equilibri entre els interessos de
l'individu i els de la societat, un equilibri entre les necessitats de la
persona i les necessitats del poble. Contat i debatut, el sentiment de
valencianitat cohesiona socialment, cosa que és tan positiva per a la persona
com per al conjunt de la societat valenciana.
El valencià en el futur de la societat
valenciana
Com que sóc lingüista, dec tractar un tema que, en el fons, preocupa a
molts valencians: què hem de fer els valencians amb el valencià. Quan un poble
té una llengua pròpia, això augmenta fàcilment el sentiment de ser membre d'eixe
poble. Fa poc, em contava una amiga argentina que, quan els fills de valencians
emigrats a Argentina vénen a Espanya, no es senten del tot en casa mentres no
senten parlar en valencià. Quan veuen persones que parlen en valencià, és quan
senten que ja estan en casa, que ja estan en la pàtria dels seus pares.
Entre el segle XIII i el XVIII, el valencià va ser la llengua que
estructurava i travava la societat valenciana. Però la pèrdua de les estructures
polítiques i jurídiques del Regne de València en 1707 va comportar l'expulsió
del valencià de les institucions públiques, on va ser progressivament substituït
pel castellà. La perduració d'eixa situació durant casi tres segles ha deixat el
valencià en una mala situació social, ja que les activitats socials importants
es fan pràcticament totes en castellà.
Amb la
recuperació d'una part de l'autogovern gràcies a l'Estatut d'Autonomia, el
valencià ha deixat de ser un llengua il·legal. Però, la situació social, només
ha canviat d'una manera significativa en les escoles, sobretot en aquelles que
impartixen diverses matèries en valencià. En la resta de la societat, el
valencià seguix en una situació molt precària, de marginalitat. A més,
en la segona mitat del segle XX el poble valencià ha patit una
fractura social produïda a causa de com interpretar la naturalesa del valencià,
cosa que ha comportat efectes negatius, tant per al conjunt de la nostra
societat com per a l'ús públic del valencià. La creació de l'Acadèmia Valenciana
de la Llengua ha contribuït a superar aquella divisió, per bé que encara queden
seqüeles i alguna intransigència, com ara la negativa de l'arquebisbe de
València a dialogar sobre la versió valenciana dels documents litúrgics.
Mirem al futur. Tenint en compte que
vivim en un món en què els idiomes dominants pressionen els parlants de les
altres llengües per a que no les usen en la comunicació pública, resulta
versemblant creure que les llengües que no tenen el suport clar i inequívoc d'un
Estat només tindran futur si es dóna una condició: formar part de la identitat
d'un poble, ser un factor important en la caracterització d'una societat.
D'acord amb això, el futur del valencià depén bàsicament de dos factors. El
primer és forjar un projecte social de futur, un projecte en què els valencians
tingam la voluntat de dirigir el nostre futur. Això és positiu per a tots els
valencians i, per tant, és igual siga quina siga la nostra llengua materna, de
la mateixa manera que és igual siga quin siga l'origen dels nostres pares. El
segon factor que assegurarà el futur del valencià és que estiga articulat a eixe
projecte social, és a dir, que els valencians percebem el valencià com a u dels
factors definidors de la personalitat valenciana.
Cal destacar que, en eixa conjuminació
entre societat i llengua, hi han beneficis per a les dos parts. La societat
valenciana guanyaria perquè el fet de parlar en valencià augmenta fàcilment el
sentiment de sentir-se valencià i la voluntat de ser valencià. I, el valencià,
també guanyaria perquè el fet de ser vist com a un component definidor de la
identitat valenciana potenciaria el seu ús públic. Ben mirat, a la vista que una
llengua només existix si s'usa, la consideració del valencià com a component de
la personalitat valenciana implica dos accions complementàries: en primer lloc,
hem de combatre els obstacles que s'oposen a l'ús públic del valencià; en segon
lloc, cal afavorir la identificació dels valencians amb el valencià i el seu ús
públic.
Per a aconseguir eixos objectius (que
són alhora socials i lingüístics), serà bo que aprengam dels errors del passat.
Com ara, els valencians no hauríem de ser anti res: ni catalanistes ni
anticatalanistes, ni espanyolistes ni antiespanyolistes. Els valencians només
hauríem de ser una cosa: pro
valencians; i, des d'eixa actitud ètica, hem de coordinar-nos amb tots els
pobles amb qui tingam objectius en comú, siguen lingüístics o siguen econòmics,
siguen culturals o siguen mediambientals.
Quant al model lingüístic que
necessitem els valencians, hem d'intentar que siga identificador per a la
majoria de valencians, que siga assimilable per als parlants de cultura mitjana
i que siga practicable en la comunicació pública. El valencià culte ha de ser
percebut com a natural i, alhora, com a potenciador de la personalitat
valenciana. Això promourà que el valencià escrit i el valencià oral culte
estiguen tan units, que siguen carn i ungla. L'objectiu és arribar a escriure
com parlem i parlar com escrivim. Encara ens falta per a arribar a eixe objectiu
i, u dels mitjans per a avançar, és tindre en compte un principi
sociolingüístic, que podem formular així: El poble no és per a la llengua, sinó la
llengua per al poble. En l'humanisme, tot ha d'estar supeditat a les
persones i als pobles. En conseqüència, és la llengua qui ha d'estar al servici
dels parlants.
Conclusions
Tragam conclusions. Per a mi, ser valencià és la manera més eficaç i més
satisfactòria d'enfrontar-me a una necessitat humana: arribar a un equilibri
entre els valors individuals i els valors socials. Perquè sentir-se valencià,
sentir-se membre d'un poble facilita que els objectius socials es tornen un
incentiu en la vida de cada valencià; i, el sentiment de solidaritat que fa
nàixer el fet de sentir-se membre d'un poble, eixe sentiment espenta cada
valencià a tindre interés per fer propostes per a millorar la seua societat.
Estem davant d'unes relacions circulars que s'autoalimenten entre
elles.
La societat valenciana té unes bones mides per a aconseguir que els noms
persona i poble siguen paraules concretes, unes
paraules plenes de sentit real, un sentit arrelat en la vida quotidiana. Quan
tenia dèsset anys, vaig començar a sentir-me valencianista i, ara que en tinc
55, he de confessar que eixa actitud m'ha aportat moltes satisfaccions.
Realment, si ara tornara a tindre dèsset anys tornaria a sentir-me valencià i
tornaria a voler que els valencians governem la societat valenciana.