A tres dies de la celebració del 26 aniversari de
la Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià, Escola Valenciana presenta la “Guia de
l'Ensenyament Plurilingüe”, un material útil adreçat a pares i mares,
professorat i Consells Escolars Municipals per donar respostes clares de gestió
administrativa per tal que els centres escolars puguen establir programes
d'ensenyament plurilingües reals.
Aquesta guia, elaborada per la Comissió d'Educació
de l'entitat i coordinada per l'Oficina de Drets Lingüístics, assessora i
informa de primera mà sobre els procediments, documentació i tràmits que es
necessiten per a sollicitar el canvi d'un programa d'ensenyament en castellà a
un d'ensenyament en valencià o l'inici d'aquest des d'un primer
moment.
Diego Gómez: "Fa un any que hem posat en marxa
l'Oficina de Drets Lingüístics i hem atés més de mig miler de pares i mares que
exigeixen el dret a què els seus fills reben un ensenyament plurilingüe, per
això hem dissenyat aquesta guia, que en motiu del 26 aniversari de la Llei d'Ús
i Ensenyament del Valencià, informa i dóna claus sobre com gestionar aquest
dret".
La Guia s'ha creat per evitar la desinformació als
pares i mares potenciada des de la Secretaria Autonòmica d'Educació que ostenta
Concha Gómez: " En primer lloc, molts pares i mares que matriculen per primera
vegada els seus fills no tenen gens clara la diversitat de programes
d'ensenyament que oferta la Conselleria d'Educació, que si PIP, PIL, PEV, que si
són PEBE, PEXTRI...tot un desgavell de sigles que es pot resumir perfectament en
dues opcions: o ensenyament en castellà potenciador del monolingüisme o
ensenyament en valencià potenciador del plurilingüísme; En segon lloc molts
pares i mares, quan ja comprenen aquesta dicotomia opten per l'ensenyament en
valencià, però els seus fills no poden estudiar en aquest programa perque no
s'oferten prou línies des de la Conselleria; Per tant la Guia de l'Ensenyament
Plurilingüe és una eina per a dur a terme tots els tràmits necessaris per a
sollicitar ensenyament en valencià, un ensenyament plurilingüe propi de les
necessitats de la societat valenciana del segle XXI", ha explicat Àngel Martí,
gerent d'Escola Valenciana.
Característiques de la Guia
de l'Ensenyament Plurilingüe d'Infantil i Primària
Escola Valenciana enviarà a tots els centres
d'infantil i primària, als ajuntaments i a les AMPES un fullet informatiu on
s'expliquen breument els continguts de la guia i aquesta es podrà descarregar
des de l'espai web de l'Oficina de Drets Lingüístics:
http://www.escolavalenciana.com/categories/index/98
És recorre a les noves tecnologies per efectivitat
i per sostenibilitat, ja que la guia consta de 26 pàgines i es vol que tinga
accés qualsevol persona interessada.
El material, elaborat per la Comissió d'Educació
d'Escola Valenciana, inclou a través de gràfics i esquemes molt aclaridors:
El procés per a la implantació dels itineraris d'ensenyament en valencià,
garantia de plurilingüisme.
Calendari de presentació de la
documentació.
Descripció dels documents que es necessiten per a la
implantació dels programes d'ensenyament en valencià.
Descripció del procés
per a la implantació del plurilingüisme en el cicle infantil.
Recomanacions
per a AMPES, Direccions de Centres i Consells Escolars Municipals.
Possibilitats jurídiques si es denega la implantació dels programes o el silenci
administratiu per part de la Conselleria d'Educació.
Glossari
explicatiu.
Models de tots els documents que es necessiten.
La Guia ha estat elaborada sota els paràmetres del
Pla per l'Escola Plurilingüe que va presentar a principis d'any l'entitat cívica
a la Conselleria d'Educació per tal que des de l'administració s'elabore un
programa d'ensenyament que atinga a les necessitats lingüístiques d'una escola
valenciana del segle XXI amb 14 punts que es resumeixen en:
Per fomentar el trilingüisme, és condició creure
en el bilingüisme
L'ensenyament bilingüe al País Valencià no gaudeix d'un
nivell de consolidació suficient; el sistema educatiu valencià continua encara
generant molts estudiants monolingües. El disseny d'educació plurilingüe ha
d'assegurar l'estatus prioritari de les llengües oficials i no relegar el
valencià a una situació de perpètua desigualtat. Al curs 2009-2010 el 33% de
l'alumnat de les escoles pot estudiar en valencià i la demanda és de més d'un
55%.
L'educació plurilingüe es nodreix de les bones
pràctiques desenvolupades pels centres d'ensenyament en valencià al llarg
d'aquests últims anys i s'ha d'emmarcar en una planificació des de l'educació
infantil i amb una metodologia adequada, que tinga en compte l'important augment
d'alumnat nouvingut, la igualtat d'oportunitats, recursos humans i materials,
una catalogació lingüística adequada del professorat i una dotació
pressupostària eficaç.
"L'ensenyament plurilingüe al País Valencià només
és possible i real si l'alumnat domina les dues llengües oficials i una o més
llengües estrangeres i això només ho garateixen els programes d'ensenyament en
valencià, ja que són els únics que asseguren el bilingüisme que ens obri les
portes al plurilingüisme", Ha assegurat MªJosep Soriano, membre de la Comissió
d'Educació de l'entitat cívica.
Mª Josep Soriano, que és mestra d'Infantil des de
fa 22 anys, ha explicat que són moltes les famílies als quals se'ls nega el dret
dels fills a estudiar en valencià es troben cada cop més desemparats perquè fins
ara no sabien dels procediments administratius a seguir, es troben en alguns
casos amb equips directius o conselles escolars municipals no massa favor, es
troben amb milers entrebans per part de la Conselleria i no estan ben informats
des de l'Administració a l'hora de marcar sols la casella dels programes
d'ensenyament en valencià: "Per tot això les coordinadores comarcals d'Escola
Valenciana informen sobre els programes d'ensenyament òptims i organitzem cada
any campanyes on s'expliquen els avantatges de matricular els fills en valencià,
una tasca que ha deixat d'ussumir la Conselleria d'Educació", ha comentat
Soriano.
Així mateix, Gràcia Jiménez, professora d'Institut
i també membre la Comissió d'Educació ha assegurat que "la Guia de l'Ensenyament
Plurilingüe per a escoles estableix les bases per a l'elaboració d'una guia per
a secundària i batxillerat en la qual estem treballant ara mateix i que tindrem
enllestida a principis de 2010; assessorarà els pares i mares per intentar
palliar la injustícia respecte a que 79.697 alumnes que estudien en valencià a
l'escola no puguen seguir aquests programes quan passen a l'institut".
Segons Àngel Martí, gerent d'Escola Valenciana,
"la secretària autonòmica educació, Concha Gómez, ha establert criteris
excessius per a donar el vist-i-plau a la creació de noves línies d'ensenyament
en valencià que es convertesquen en el buc insígnia del plurilingüisme". Un
exemple és el CP Raquel Payà de València, hi ha dues unitats de 3 anys
monolingües, i 17 pares d'una de les unitats van sollicitar ensenyament en
valencià per als seus fills, però la Conselleria no atén als drets d'una majoria
que demana a crits que els fills tinguen el dret a rebre un ensenyament de
qualitat i amb competència lingüística plena en valencià i en
castellà.
Els casos del CP Emili Lluch de Nàquera i el CP
Lluís Vives de Silla encara són més flagrants. Són dos dels exemples més que
s'han posat en mans del departament jurídic de l'Oficina de Drets Lingüístics.
En tots dos casos hi ha establert únicament PIP, és a dir, ensenyament en
castellà i els 25 pares i mares dels xiquets de 3 anys dels dos centres van
sollicitar ensenyament en valencià per al curs actual amb l'aprovació del canvi
de programa pel Consell Escolar i amb un informe favorable dels inspectors. Per
ara la Conselleria no ha respost i ha sotmés la voluntat de les famílies al
silenci administratiu.
L'Oficina de Drets Lingüístics: un any de
funcionament
Amb un any de funcionament, L'Oficina de Drets
Lingüístics és un servei que Escola Valenciana posa a l'abast de tota la
ciutadania valenciana per donar assessorament jurídic i facilitar informació a
les persones a les quals se'ls nega el dret a viure en valencià, és a dir, a
usar de forma natural i normalitzada la nostra llengua en qualsevol àmbit d'ús.
Durant aquest temps s'ha centrat molt en atendre a
famílies al les quals se'ls ha negat el dret a què els seus fill reben
ensenyament en valencià i per això s'ha creat ara la Guia de l'Ensenyament
Plurilingüe.
L'Oficina dels Drets Lingüístics està a la
disposició de la ciutadania de les 9.00h fins a les 19.00h i està installada a
la seu de València d'Escola Valenciana. Des de l'última campanya de matriculació
ha atés més de 500 mails i telefonades i està donant assessorament jurídic
gratuït a les persones que ho solliciten a través del telèfon 96 347 27 83 o al
correu electrònic drets@fev.org
Miquel Badia, responsable del departament jurídic
de l'Oficina assegura: " no tenim objectiu judicialitzar procediments que
demanen drets establerts per la LUEV, com és el de rebre ensenyament en
valencià, la Conselleria d'Educació ho té ben fàcil en aquest sentit, simplement
ha de donar llum verda a la creació de línies d'ensenyament en valencià si està
aprovat pel Consell Escolar del Centre i a més, té l'informe positiu de la
inspecció educativa".