Dir la
realitat, de
Fa 25 anys, el 1983, Edicions dels Països Catalans va publicar Dir la realitat, del sociòleg valencià Lluís Vicent Aracil. Què és Dir la realitat? Aracil fa l'afirmació següent sobre el seu llibre: “Aquest volum és essencialment un text contra un context”. Efectivament, Dir la realitat, és un text, tot i que està format per tretze papers escrits en moments diferents, per a ocasions diferents i en diferents llengües. Malgrat la varietat estilística i temàtica, Dir la realitat no és una d'aquelles recopilacions d'articles a què ens tenen acostumats les editorials, on l'única font de coherència és el fet d'haver estat escrites per una mateixa persona. Dir la realitat és un text perquè ens parla de moltes coses per dir-nos-en una de sola.
Els contextos són els marcs doctrinals estereotipats que trobem als
manuals acadèmics, dins dels quals
els investigadors acumulen les troballes de la recerca empírica: la Revolució
francesa, l'Estat, la Religió, la Renaixença són alguns d'aquests contextos
socioculturals. Aracil explica que
una doctrina és “una pretensió de saber abans d'indagar res”. Per això els
estereotips de què estan formats els contextos “clausuren les qüestions
teòriques” i no fan més que consolidar una doctrina que és solidària d'un ordre
establert determinat. Dir la realitat és una obra concebuda per explicar
quins són els elements pertinents per reconstruir els contextos i on cal anar a
buscar-los. I ho fa amb l'ambició de crear una nova manera d'explicar
Per Aracil els contextos no s'han d'extreure de les fonts secundàries, és a dir, dels manuals, sinó que s'han de buscar en les fonts primàries, és a dir, en els documents originals. Ara bé, com que els textos “no revelen mai els contexts a primera vista”, perquè “la gent no diem mai allò que donem per sabut”, cal desenvolupar un mètode que ens permeti extreure del que diem “allò que va sense dir”. I això és el que fa en uns quants capítols del llibre: exposa algunes pistes que considera que “val la pena de seguir per a treure l'entrellat de la història dels contexts”. Ho fa a l'article “L'Estandardització del català modern en justícia a Josep Calveras” en relació a la Renaixença, o a l'article “La llengua trabucada dels avis al País Valencià, una cronologia trabucada?” en relació a la història sociolingüística del català. A partir d'aquestes pistes l'autor elabora “esbossos teòrics” o “construccions hipotètiques” que presenta, fonamentalment, als articles “La situació minoritària” i “El racionalisme oligàrquic”.
Més enllà del caràcter miscel·lani de l'obra, el llibre està recorregut
de dalt a baix per una qüestió: d'on prové el sentit de la realitat i com es
construeix, és a dir, el que es coneix com la qüestió dels sentits comuns. El sentit comú és un
conjunt de creences que ens permet destriar el que és real del que és irreal. És
impossible plantejar-se sempre, davant de cada cosa i en cada situació, si se li
ha de fer cas o no, si ha de ser presa en consideració o no, si forma part del
real o és una impostura, una pretensió de violentar
La tasca de l'investigador és descobrir i mostrar en quins moments hi ha hagut una altra opció, quina és aquesta opció i a qui afavoreix el fet que hagi estat bandejada. La gran majoria dels humans ens sentim segurs i còmodes en l'interior d'un sentit comú, l'acceptem com a natural i ni tan sols el veiem. És quan no ens hi sentim segurs ni còmodes que advertim la seva existència i deixem de considerar-lo natural. Ens adonem, llavors, que hi ha més d'un sentit comú i que tot sentit comú té una raó de ser, està al servei de les necessitats i els interessos d'algú. Els investigadors socials han de treballar des de fora de tot sentit comú, perquè si no és així la seva tasca es posa al servei d'aquests interessos.
Hem pres com a punt de partida d'aquest paper l'afirmació feta per Aracil a l'article inicial del llibre, “És clar –si ja ho sabeu”, que Dir la realitat s'ha d'entendre com un text escrit contra un context. Fins ara hem volgut explicar, sovint amb paraules del mateix Aracil, què és un context. Però també volem explicar quin és el context contra el qual ha estat escrit aquest llibre. En part aquest context és una determinada manera d'abordar l'estudi dels fets socials que ignora l'existència dels sentits comuns i que, per tant, actua des de dins d'aquests. Però aquest context també té a veure amb la biografia d'Aracil, amb la seva condició de membre d'una comunitat lingüística i cultural minoritzada. Les lectures, els viatges i els contactes amb gent de diversos llocs d'Europa porten Aracil a adonar-se que no es tracta d'una situació exclusiva dels catalans i de la llengua catalana, sinó que és un fenomen perfectament tipificable que comparteixen les llengües i les cultures que han quedat relegades a la condició de llengües i cultures regionals en el procés de construcció dels estats nació europeus. La indagació històrica i l'observació directa porten Aracil a identificar el Catalanisme hereu de la Renaixença com a corresponsable d'aquesta situació. La Renaixença i el Catalanisme –anomenats per Aracil “el Cercle Familiar”– són dos d'aquests contextos que trobem a tots els manuals d'història. Quan Aracil va a les fonts descobreix que en comptes de ser, com diu l'estereotip, moviments que persegueixen l'equiparació la llengua i la cultura catalana a les altres llengües i cultures europees, en realitat la Renaixença i el Catalanisme participen del sentit comú que les subordina i les minoritza i, per tant, contribueixen a mantenir aquesta situació.
Aracil remarca insistentment en el caràcter fundacional, provisional i obert de la seva proposta. Els seus assaigs els qualifica d'exploracions i temptatives, de “xarxa de camins oberta”. A l'article “És clar- si ja ho sabeu” hi podem llegir el següent:
“El sentit del llibre, doncs, depèn de la continuació. És en això, en la continuació que hi ha la intenció. És una invitació a mirar, a cercar, no una transmissió de coneixements closos.”
Aracil és conscient que la tasca que es proposa és tan gran i ambiciosa que no la pot dur a terme tot sol. D'aquí la invitació als seus coetanis a continuar-la, a mirar endavant, a formular alternatives que trenquin el que ell anomena la “circularitat”:
“Mentre no aparegui cap alternativa, el sentit comú establert encarrilarà l'atenció i la imaginació tan rígidament que clausurarà totes les qüestions i frustrarà tota alternativa.”
Dir la realitat és, justament, una crida i un full de ruta per començar a formular una alternativa. Ara bé, Aracil ja contempla la possibilitat que la seva temptativa fracassi. I això és el que ha passat. S'ha produït allò que exactament advertia que no s'havia de produir. La proposta epistemològica ha estat ignorada i les hipòtesis teòriques s'han convertit en dogmes i s'han incorporat al context o marc doctrinal contra el qual havia estat concebut el llibre. El “Cercle Familiar” –és a dir, el Catalanisme d'arrel renaixentista– ha desactivat l'obra d'Aracil reduint-la a un conjunt de coneixements closos. I els investigadors, molts d'ells al servei del “Cercle Familiar”, en comptes de veure cap on apuntava el dit d'Aracil, s'han dedicat a mirar el dit i l'han convertit en una relíquia venerable i, per tant, innocua.
No pretenem fer d'exegetes de l'obra ni de psicoanalistes de la persona,
però ens atrevim a afirmar que el desencís –el gran rifiuto en paraules
del seu amic i col·laborador Josep Conill– que va dur Aracil l'any
LliureX és un sistema operatiu lliure GNU/Linux, desenvolupat per la Generalitat Valenciana, i avui se'n presenta una nova versió, consagrada a l'ensenyament, anomenada Aula. La presentació es farà al III Congrés de Programari Lliure, titulat, precisament, 'Programari Lliure en l'Educació'. El Congrés, que té les sessions a Alacant, estudia la incorporació del programari lliure a les escoles valencianes. La clausura serà divendres.
Durant el Congrés també es portarà a col·lació l'experiència d'ús del sistema
operatiu LliureX a escoles i instituts, s'exposaran exemples d'ús de les noves
tecnologies com a recurs pedagògic, s'il·lustraran les possibilitats del portal
EscolaLliureX
i s'analitzaran aplicacions i iniciatives de programari lliure per a
l'ensenyament.
Prenen part en el Congrés mil cinc-cents assistents, segons els organitzadors, de
manera que totes les entrades s'han esgotat. Entre els ponents més notables hi
ha Marcelo d'Elia Branco, impulsor de l'ús del programari lliure al Brasil i de
SoftwareLivre.org; Daniel Holbach, d'Ubuntu; Steve McIntyre,
desenvolupador de Debian; Pascal Chevrel,
de la Fundació Mozilla; i Marcelo Tossati, de Red Hat.
13 de novembre. "Miquel Martí Pol, Maria Mercè Marçal: la poesia com a compromís"
Amb: Laura Borràs, professora de la UOC, i Roger Canadell, professor de la UOC.
Aquest any en fa cinc que va morir Miquel Martí i Pol, i deu que
va morir Maria Mercè Marçal, dues figures destacades de la poesia catalana
contemporània. L'obra de l'un i de l'altra, d'una riquesa i una personalitat
inqüestionables, tenen un punt en comú: el seu compromís social i nacional. Dos
experts de l'àmbit acadèmic ens parlaran d'aquest compromís i de la importància
d'aquestes dues veus poètiques en el nostre panorama literari.