InfoMigjorn, revista digital sobre llengua catalana [10.300 membres]
 
Butlletí número 918 (dimarts 24/12/2013) - Continguts triats i enviats per Eugeni S. Reig i Xavier Marí
 
 
 
InfoMigjorn us desitja un bon Nadal i un bon 2014.
 
 
 
SUMARI
 
 
1) 500 raons per parlar català, de David Pagès i Cassú
 
2) David Casellas - El llenguatge té sexe?
 
 
 
5) La Direcció General de Política Lingüística participa en el projecte "Biblioteques amb DO"
 
 
 
8) Gemma Lluch farà un curs sobre relat juvenil en l'Escola d'Escriptura
 
 
10) "Regala el català en 6 segons", un concurs de microvídeos per estendre la llengua catalana
 
 
 
 
1)
 
Publicat en el llibre 500 raons per parlar català, de David Pagès i Cassú (CCG edicions, Girona, 2011, pàg. 114).
 
 
 
379. Si estimem el país, la llengua és un element troncal de la nostra cultura.

 

 

Joaquim Maria Puyal

Periodista

 
2)
 
Publicat en el núm. 85 de la revista Llengua Nacional (IV trimestre del 2013) (pàg. 29)
 
 
El llenguatge té sexe?
 
David Casellas
 

 

Ja fa temps que estic comprovant que un malentès, que relaciona gènere gramatical i sexe, està fent estralls en la llengua catalana. I com que si no demostres de totes totes que estàs a favor del feminisme ets mal vist, la major part d’aquells qui volen fer l’entès en pedagogia, a més d’esforçar-se a parlar amb paraules altisonants (disseny curricular en lloc de programació...), han de fer servir un llenguatge no sexista. Com si la llengua tingués sexe! 

D’acord amb les instruccions rebudes per part de l’Institut Català de la Dona, ja no existeixen alumnes sinó alumnats, ja que amb el mot genèric no cal patir pel gènere de la paraula. Així, en el món de l’ensenyament, sobretot entre la major part de psicopedagogs i personal del Departament d’Ensenyament, s’ha posat de moda de dir o escriure frases com les següents:

 

            «He parlat amb uns alumnats per fer-los una sessió de tècniques d’estudi.»

            «Hem de parlar amb les famílies dels alumnats amb problemes.»

«[...] cal preveure una sèrie de mesures específiques que facilitin l’acompanyament de l’alumnat i les seves famílies en la seva incorporació a un context social i cultural nou. L’acollida d’aquest alumnat ha d’estar emmarcada dins del Pla d’acollida i integració que el centre té establert amb caràcter general per a tot l’alumnat» (http://www.xtec.cat/web/projectes/alumnatnou).

«L'alumnat col·laborador, en acabar la col·laboració, reben una borsa d'ajut i obtenen un certificat de la condició d'alumne col·laborador [...]» (http://www.uib.cat/alumnes/Beques-i-ajudes/alu_col/).

 

Tenint en compte que alumnat no és més que el «conjunt d’alumnes» (DIEC, 2007), com podem fer servir aquest mot per a referir-nos només a una petita part del conjunt? A més, ara de la sala de professors sembla que se n’ha de dir, en llenguatge no sexista, sala de professorat, i dels serveis destinats als alumnes, servei d’alumnat:

 

«El Servei d'Alumnat és un servei administratiu de caràcter central de la UPV la funció del qual...» (http://www.upv.es/entidades/SA/indexv.html).

 

I si hem de parlar de professorat, potser també hauríem de parlar de mestrat? O bé volem fer desaparèixer mestre/mestra en tots els contextos genèrics per promoure un llenguatge no sexista?

Hem de tenir cura a evitar de caure en l’absurd i crear una llengua totalment artificiosa i deslligada de la realitat. De la mateixa manera, fora del camp pedagògic, tampoc no hem de forçar la llengua parlant sempre de persones en lloc de homes i dones. Ni tampoc caure en la bajanada de parlar de persones humanes, com si pogués haver-hi persones que no siguin humanes! Només cal mirar la definició del diccionari:

 

«Persona f. Individu de l’espècie humana» (DIEC, 2007).   

 

            Per una altra banda, aprofito l’avinentesa per a advertir que, mentre els eminents pedagogs i especialistes en educació tenen tanta cura a fer servir la paraula alumnat, no tenen cap mena d’escrúpol a fer servir un mot tan despectiu com nanos, per a referir-se a la mainada, quitxalla, canalla, xicalla, nois, vailets, xics, joves, infants, minyons... I és que, com és ben sabut, nan -a, només apareix en el diccionari amb el significat següent: «Que és d’una petitesa extraordinària dins la seva espècie».     

Per tant, cal tenir en compte que la llengua té una evolució i unes característiques pròpies que no podem transformar segons el nostre caprici. En l’estructura del català, on el gènere té molta importància, el masculí és el gènere no marcat, i en els usos generals, quan parlem de l’home referint-nos a l’espècie humana, no hi hem de veure cap tipus de discriminació; per això, l’opció recomanada de fer servir mots genèrics (professorat, alumnat mainada...) tan sols és vàlida en alguns casos, però no quan parlem d’unes persones concretes i determinades. La llengua no és matemàtica: no hi podem aplicar sempre la mateixa fórmula ni la mateixa solució; cal analitzar bé el context i la situació per a emprar el mot més escaient. Certament sovint podem intentar d’adaptar la llengua als canvis socials, però sense trair-ne els fonaments, ja que aleshores hi ha el perill que se’ns ensorri tot l’edifici.

 

 

3)
 
Publicat en el diari ARA dilluns 16 de desembre del 2013

"Per a què serveix el català? Per insultar": polèmica a la xarxa per la pregunta en to despectiu de l'exministra María Antonia Trujillo

La titular d'Habitatge del govern Zapatero obre la veda llançant la pregunta i s'encara amb els que li responen amb crítiques

"A veure, per quins assumptes importants serveix, saber català?". Amb aquesta pregunta en to despectiu ha encès la polèmica a Twitter l'exministra socialista d'Habitatge del govern Zapatero María Antonia Trujillo.

El tuit de la discòrdia el va llançar ahir a la nit i, des de llavors, les crítiques li han plogut per totes bandes. Una de les primeres en contestar-li ha sigut la diputada del PSC Rocío Martínez Sampere, que li ha etzibat: "Et responc: per llegir, pensar, parlar amb els meus fills, representar els ciutadans al Parlament... segons tu, bajanades, oi?

Lluny d'acoquinar-se, Trujillo, que ha restringit la lectura dels seus tuits només als seguidors confirmats, ha respost avui amb una altra piulada i amb un to encara més pujat: "Ahir vaig preguntar per a quines coses importants serveix saber català. Excepte dos o tres, ningú ha respost. Això sí, han demostrat que serveix per insultar".

 
4)
 
Publicat en el diari ARA dimarts 17 de desembre del 2013
http://www.ara.cat/politica/trujillo_0_1049295210.html

Trujillo: "No és el mateix el portuguès a Portugal que l'espanyol i el català a Catalunya, que és un territori amb dues llengües cooficials"

L'exministra socialista insisteix a menysprear el català en una entrevista a 13 TV

"Em van dir si diria el mateix del portuguès, del danès, del suec, és a dir, llengües que parla molt poca gent. I vaig dir que no, perquè no és el mateix el portuguès a Portugal que l'espanyol i el català a Catalunya, que és un territori amb dues llengües cooficials. I una tens el deure de saber-la i de l'altra no el tens”. L'exministra socialista María Antonia Trujillo insisteix: el català no és útil per a res que sigui important. Aquest cap de setmana es preguntava a Twitter: "Per a quines coses importants serveix el català?". Tot i les moltes crítiques que ha rebut en les últimes hores a les xarxes socials, ahir hi va tornar, en una entrevista a 13 TV.

L'exministra va dir que no entenia que una pregunta a Twitter s'hagi convertit en una notícia als mitjans de comunicació i va afegir que la polèmica li ha donat "l'oportunitat" de conèixer "aquest independentisme emocional fruit de la manipulació a la qual està sotmesa la societat catalana". La crítica més sonada, però, no prové precisament d'una independentista. La diputada del PSC Rocío Martínez Sampere li va respondre: "Per llegir, per pensar, per parlar amb els meus fills, per representar els ciutadans al Parlament… segons tu, bajanades, oi?".

"Per què és tan difícil estar a Catalunya, per què hi ha tanta pressió? Per què hi ha tanta manipulació? Aquest és el debat de fons real", va concloure Trujillo a 13 TV.
 
 
5)
 
La Direcció General de Política Lingüística participa en el projecte "Biblioteques amb DO"
 
La Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura participa en el projecte "Biblioteques amb DO", una proposta impulsada pel Servei de Biblioteques del mateix departament que es va iniciar el gener de 2013. Al llarg de l’any ha dinamitzat l’espai bibliotecari a través de 134 activitats organitzades per 25 biblioteques, que han donat a conèixer la cultura vitivinícola de cada una de les 12 denominacions d'origen catalanes. El projecte ha aportat nous públics a les biblioteques i n’ha ampliat la xarxa de col·laboradors, ha obert noves vies de col·laboració entre el sector públic i el privat i ha aconseguit un alt grau de satisfacció dels usuaris, que han destacat l’originalitat d’una proposta que encaixa amb encert territori, experiència i cultura.
 
L’acte de presentació de l’edició 2014 de "Biblioteques amb DO" va tenir lloc el 10 de desembre a la Biblioteca Sagrada Família de Barcelona. Carme Fenoll, cap del Servei de Biblioteques, va intervenir per fer balanç de la primera edició, i en va destacar l’èxit i l’interès que ha generat, tal com ho confirma la incorporació de 10 noves biblioteques, que passen de 25 (2013) a 35 (2014). Carme Fenoll va presentar també els recursos elaborats per donar suport al projecte: l’edició de Lletres i vins de Catalunya: bibliografia i tast de llengua. La Direcció General de Política Lingüística ha coordinat la part del tast de llengua, una secció que recull els orígens de les denominacions dels vins i ha estat elaborada per l'Oficina d'Onomàstica de l'Institut d'Estudis Catalans. A continuació, el TERMCAT ofereix la terminologia bàsica del sector de la vinya i el vi en català. Per donar relleu a l’interès de la col·laboració entre bibliotecaris i lingüistes.
 
Projecte: "Biblioteques amb DO"
 
Publicació: "Lletres i vins de Catalunya: bibliografia i tast de llengua"
 
6)
 
 
Els països del tallamar, IV Premi Mitrofan, de Perpinyà, a la millor novel·la en català del 2013
 
 
7)
 
Festa d’aniversari 30+20
 
 
8)
 

Gemma Lluch farà un curs sobre relat juvenil en l'Escola d'Escriptura

La professora de la Universitat de València, Gemma Lluch, impartirà un curs sobre relat juvenil durant el primer trimestre del 2014, en el marc de l'Escola d'Escriptura de l'Octubre Centre de Cultura Contemporània.

Per a més informació podeu escriure al mail
tresiquatre@tresiquatre.cat
Matrícula dels cursos fins al 27 de desembre del 2013, a www.tresiquatre.cat

Cursos amb un descompte de 10% per als socis d'ACPV
 
 
9)
 
Publicat en EL PUNT AVUI divendres 15 de novembre del 2013
http://www.elpuntavui.cat/noticia/article/2-societat/5-societat/701702-amb-1500-espelmes-reivindiquen-el-valencia-a-elx.html
 
 
Un mural de llum ha dibuixat el lema “A Elx, en valencià!” a l'aparcament de la Universitat Miguel Hernàndez
 
La iniciativa de la Plataforma per l'Ús del Valencià a Elx, #llumspelvalencià, reivindica la valencianitat lingüística i cultural del sud del País Valencià
Aquest dissabte l'aparcament de la Universitat Miguel Hernàndez Elx ha sigut escenari d'una nova iniciativa de la Plataforma per l'Ús del Valencià a Elx per a reivindicar la valencianitat lingüística i cultural del sud del País Valencià sota el nom de #llumspelvalencià
 
Unes tres-centes persones, de poblacions com Petrer, Alacant, Santa Pola, Crevillent, Guardamar, Oriola, Torrevella, Benidorm o La Vila Joiosa, a més d'Elx, han participat en l'acte en el qual s'han encés mil cinc-centes espelmes que dibuixaven un mural en el qual es podia llegir “A Elx, en valencià!”, acompanyat d'una imatge característica de la ciutat d'Elx, la magrana del Misteri i d'una senyera, tot fet amb espelmes.
 
El president de El Tempir, una de les associacions que formen part de la plataforma, Josep-Enric Escribano, ha explicat a El Punt Avui que “aquest no és un acte sols per a Elx sinó per a tot el sud, un sud que es reivindica i que desperta amb consciència de sentir-se valencià i en valencià, fins i tot des de poblacions castellanoparlants com Torrevella i Oriola. I sobretot un sud que s'uneix a Elx per retrobar-se en la valencianitat històrica amb desig de projectar-la cap al futur”.
 
Per a Escribano, “amb aquesta i la resta d'iniciatives que estem impulsant, volem que l'ajuntament de la nostra ciutat faça servir de manera exemplar el valencià en tots els seus àmbits d'actuació”.
L'acte es va realitzar dissabte de vesprada, ja de nit, i ha sigut enregistrat amb càmera amb la intenció de realitzar un vídeo publicitari que es penjarà a Internet per a ser difós.
 
La Plataforma per l'Ús del Valencià a Elx està formada per l'Associació Cívica per la Llengua a Elx, El Tempir, el Casal Jaume Primer, l'Institut d'Estudis Comarcals del Baix Vinalopó, Xiquets d'Elx i Joves d'Elx.
 
 
10)
 
"Regala el català en 6 segons", un concurs de microvídeos per estendre la llengua catalana
 
La Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura posa en funcionament del 16 de desembre de 2013 fins al 7 de gener de 2014 el concurs "Regala el català en 6 segons", una nova iniciativa destinada especialment als joves per promoure l’ús del català a les xarxes socials, a la feina, en les relacions socials...
 
Les persones que hi vulguin participar han de ser majors de 16 anys i seguidores del perfil Twitter @llenguacatalana. Han d'enregistrar un microvídeo que duri entre 6 i 15 segons en què es mostri com algú o alguna cosa "regala" el català. Es pot gravar amb el telèfon mòbil, amb una tauleta digital, una càmera fotogràfica, etc.
 
El vídeo ha de tenir un component lingüístic correcte, tant és que sigui oral o escrit. A continuació, s'ha de publicar a Vine, Instagram, Youtube, Vimeo o qualsevol altra plataforma que permeti la publicació de vídeos de la durada estipulada. Finalment, per participar en el concurs cal enllaçar-lo a Twitter fent servir la crida @llenguacatalana i l’etiqueta #elcatalàen6segons.
 
Els microvídeos poden estar fets amb qualsevol tècnica i poden tenir qualsevol format compatible amb les plataformes usades per publicar-lo. Totes les propostes han de ser originals i inèdites. El jurat del concurs valorarà l'originalitat, la creativitat, la qualitat lingüística i audiovisual i la capacitat de síntesi.
 
El tres millors vídeos tindran premi. El primer classificat rebrà una càmera GoPro; el segon, un lector de llibres digitals, i el tercer, una estada per a dues persones en un alberg de joventut de la Xarxa Nacional d'Albergs Socials de Catalunya (XANASCAT). A més, tots els premiats seran obsequiats amb un carnet TR3SC per a un any i entrades gratuïtes per a activitats i equipaments culturals.
La Direcció General de Joventut del Departament de Benestar Social i Família col·labora en la iniciativa.
 
El català, llengua jove.
 
"Regala el català en 6 segons"
 
Font: Direcció General de Política Lingüística
 
 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
 
InfoMigjorn és un butlletí que distribueix missatges informatius relacionats amb la llengua catalana, com ara:
– Retalls de notícies de premsa.
– Articles, publicats o inèdits.
– Informacions sobre seminaris, congressos, cursos, conferències, presentacions de llibres, publicacions de revistes, etc.
– Ressenyes de llibres, publicades o inèdites.
Així com altres missatges informatius relacionats amb sociolingüística, gramàtica històrica, dialectologia, literatura, política lingüística, normativa, etc.
 
 
Enviat pel servei Sala de premsa de DRAC telemàtic http://drac.com
 
PROTECCIÓ DE DADES. En virtut de les lleis vigents en matèria de protecció de dades (LOPD) us informem que us hem enviat aquest correu utilitzant les dades de contacte que ens vàreu facilitar en el seu moment i que vàrem incorporar al nostre arxiu. Teniu dret a sol·licitar l'accés, la modificació o la cancel·lació de les vostres dades, incloent-hi l'adreça de correu electrònic, del nostre arxiu. Podeu contactar amb nosaltres enviant un missatge a l'adreça infomigjorn@telefonica.net Si voleu donar-vos de baixa, cliqueu ací