InfoMigjorn, revista digital sobre llengua catalana [10.300 membres]
 
Butlletí número 813 (dilluns 22/04/2013) - Continguts triats i enviats per Eugeni S. Reig i Xavier Marí
 
 
SUMARI
 
 
1) 500 raons per parlar català, de David Pagès i Cassú
 
2) L'ofensiva contra el català
 
3) Crida d'articles – Treballs de Sociolingüística Catalana
 
4) Bauzá anuncia que els llibres de text estaran en 'balear' el proper curs
 
5) Bernat Joan - Tuf de colònia balear
 
6) STEI intersindical - 70.000 euros per a seguir esquarterant el país
 
7) Sus Martí - ‘Escrache'
 
8) 23 llengües al teu abast
 
9) Per Sant Jordi, portes obertes a la direcció general de Política Lingüística i al TERMCAT
 
10) Ofensiva catalana al Parlament Europeu per a garantir la immersió a les escoles
 
11) Jaume Corbera - Cinisme governamental
 
12) Butlletí d'Acció Cultural del País Valencià
 
 
 
1)
 
Publicat en el llibre 500 raons per parlar català, de David Pagès i Cassú (CCG edicions, Girona, 2011, pàg. 89).
 

286. La llengua és el notari de la identitat.

 

Bartomeu Mestre Sureda

Col·laborador del Diari de Balears

 
2)
 
Cercle XXI
 
Butlletí virtual núm. 12 (06 abril 2013 )
http://www.cercle21.cat/ca/butlleti/12/index.html

L'ofensiva contra el català
 
Presentació Rafel Torner, Cercle XXI
 
Editorial. La llengua catalana, avui Isidor Marí, president de la Secció Filològica de l'IEC
 
El castellà a l'escola: debat ideològic o pedagògic? Joaquim Arnau, Departament de Psicologia Evolutiva i de l'Educació, Universitat de Barcelona
 
L'Aragó: les aventures i desventures d'una llei Ramon Sistac, UdL i IEC
 
El setge a l'ensenyament en català a l'Estat espanyol i l'incompliment de la Carta europea de les llengües regionals i minoritàries, o com aturem un procés de genocidi lingüístic a la Unió Europea Marina Solís Obiols, Universitat Oberta de Catalunya
 
Què passa amb el català a les Illes? Rosa Calafat, Universitat de les Illes Balears
 
L'ofensiva sobre el català al País Valencià Brauli Montoya Abat, Universitat d'Alacant i l'Institut d'Estudis Catalans
 
Setge implacable Teresa Casals, Somescola.cat
 
3)
 
Crida d'articles – Treballs de Sociolingüística Catalana
 
 

Número 24 (2014)

Treballs de Sociolingüística Catalana és des del 1977 l'anuari de la Societat Catalana de Sociolingüística (abans Grup Català de Sociolingüística), filial de l'Institut d'Estudis Catalans. D'acord amb els objectius estatutaris de la Societat, Treballs de Sociolingüística Catalana estimula i reflecteix la recerca en sociolingüística, entesa en el sentit ampli i integrador que l'ha caracteritzada en els països de llengua catalana. Són doncs benvinguts a la revista tots els articles i col·laboracions inèdits dins dels camps de la sociologia de la llengua, l'antropologia de la llengua, el variacionisme, la psicologia social de la llengua, la política i planificació lingüístiques i el dret lingüístic, etc. especialment els referits a la nostra àrea lingüística i als processos de normalització lingüística, de manera preferent en llengua catalana. Els destinataris de la revista són tant els especialistes en sociolingüística,dins i fora dels àmbits universitaris, com els ciutadans amatents a conèixer en profunditat la situació sociolingüística als nostres països. Podeu accedir al contingut de la revista mitjançant la pàgina web http://revistes.iec.cat/index.php/TSC/

Treballs de Sociolingüística Catalana és una revista en format paper i electrònic que actualment té periodicitat anual. La revista fa una crida d'articles per al número 24 (2014), tant sobre la temàtica de la secció monogràfica «Les ideologies lingüístiques» com per a la secció miscel·lània, sobre qualsevol dels temes habituals de la revista.

S'ha definit les ideologies lingüístiques com els conjunts de creences sobre el llenguatge que tenen els usuaris com a racionalització o com a justificació de la seva percepció de l'estructura i de l'ús lingüístics (Silverstein 1975). Els antropòlegs han preferit usar aquest terme d'ideologia mentre els psicòlegs socials s'han estimat emprar els termes propers d'actituds i representacions. (Woolard 1994)

La varietat complexa i canviant de contextos sociopolítics als països de llengua catalana demana als investigadors que n'examinin les ideologies amb tanta profunditat com urgència. Podem suggerir, per exemple, alguns grans interrogants en aquest camp de recerca:

(1) Fins a quin punt les ideologies són coherents amb els comportaments lingüístics?

(2) Quina relació tenen les ideologies amb cada tipus d'estructura social?

(3) Quines ideologies tenen els parlants envers la diversitat lingüística? És vista aquesta diversitat com una maledicció o com una benedicció?

(4) Quines ideologies presenten els parlants envers la difusió de l'anglès com a lingua franca planetària?

(5) Com es distribueixen les ideologies lingüístiques per sectors socials i geogràfics? Per exemple, quines són les ideologies dels neoparlants del català, aquells que tot i no tenir-lo com a llengua inicial, l'han adquirit? I les ideologies de les diferents zones del domini lingüístic? I les dels grans mitjans de comunicació de massa (TV, ràdio, diaris…)? Fins a quin punt hi trobem ideologies de lleialtat i deslleialtat lingüística?

(6) Quines ideologies són més esteses envers la norma lingüística? Com trobem manifestacions de purisme i antipurisme lingüístic?

(7) Fins a quin punt el català és percebut com a llengua exclusivament dels autòctons (ideologia d'autenticitat) o com a llengua dels àmbits públics ( ideologia d'anonimat)

(8) Com podem mesurar millor els diferents graus de vitalitat etnolingüística subjectiva?

(9) Quina ideologia hi ha al darrera de les decisions dels òrgans del poder central espanyol que s'oposen a la política lingüística vigent a Catalunya?

Evidentment són aquests sols alguns elements a tenir en compte. Són convidats tots tipus d'aportacions teòriques, empíriques i metodològiques que ajudin a entendre millor el camp tan vast de les ideologies lingüístiques

La data màxima per a la recepció d'articles per al número 24 és el 30 d'abril de 2013. Podeu enviar-los mitjançant el formulari de la pàgina web <http://revistes.iec.cat/index.php/TSC/information/authors>. Trobareu les normes de publicació a la web <http://revistes.iec.cat/revistes224/index.php/TSC/about/submissions>. Abans podeu fer arribar les vostres propostes, o posar-vos en contacte amb els editors de la revista, mitjançant l'adreça tsc(arrova)iec(punt)cat

Des de la seva fundació i fins al número 14/15 (2000) la revista ha estat dirigida per Francesc Vallverdú i publicada per Editorial Tres i Quatre. El número 16 (2002) va estar a càrrec de Francesc Vallverdú i Emili Boix, mentre que a partir del 17 aquest darrer n'és el director. El número 14-15 (2000) va estar dedicat als «Aspectes sociolingüístics de la immigració extraeuropea als Països Catalans», el 16 (2002) a «Llengua i societat al País Valencià», el 17 (2003) a «L'ús oral del català. Dades, reflexions i propostes», el 18 (2004) a «La situació sociolingüística a les Illes Balears», el 19 (2006) a «La situació sociolingüística a Andorra», el 20 (2010) a «Llengua i ensenyament», el 21 (2011) a «La sociolingüística catalana, balanç i reptes de futur», el 22 (2012) a « Els usos lingüístics a Catalunya. Balanç i perspectives de futur» i «Competències, representacions i usos de la llengua en l'àmbit juvenil» i el 23 (2013) a «La sociolingüística de la variació en l'àmbit de la llengua catalana».

 
4)
 
Publicat en VilaWeb dimarts 9 d'abril del 2013

Bauzá anuncia que els llibres de text estaran en 'balear' el proper curs

El Círculo Balear es mostra satisfet perquè "s'acabarà amb la pancatalanització" a l'escola

El president del Govern, José Ramón Bauzá, ha anunciat que els llibres de text estaran disponibles en 'balear', amb les seves variants en mallorquí, menorquí i eivissenc, per al curs 2013-2014, segons ha explicat la Fundación Círculo Balear (FNCB), després la reunió amb el cap de l'Executiu autonòmic.

El president de FNCB, Jorge Campos, ha informat en un comunicat que així s'acabarà amb la 'pancatalanizació en els llibres de text' i s'ha mostrat 'relativament satisfet' ja que les 'solucions plantejades' per l'entitat han estat acollides, en part, pel Govern en comptar amb 'el compromís personal' de Bauzá.

Sobre les garanties de la lliure elecció de llengua, tant Bauzá com el conseller d'Educació, Rafel Bosch, han explicat que el nou decret de matèria lingüística 'elimina la possibilitat que els consells escolars dels centres educatius triïn el repartiment d'assignatures a impartir en cada llengua oficial, de manera que es recollirien part de les al·legacions de la Fundación, segons han explicat en un comunicat.

Des de FNCB han detallat que matèries amb més càrrega lectiva com el coneixement del medi o matemàtiques s'impartiran en la llengua d'elecció dels pares de la mateixa manera que la resta de matèries, de manera que les dues llengües oficials siguin vehiculars a més d'introduir l'anglès a les àrees no lingüístiques.

A més, també s'ha tractat del suposat 'adoctrinament pancatalanista' i segons han explicat, Bauzá ha explicat que amb la nova llei de símbols, que està a punt d'aprovar-se, es regularan aquestes situacions sancionant els infractors.

Campos ha declarat que 'la reunió ha anat millor del que esperava' ja que 'si el que ens han traslladat és veritat i es complirà durant l'actual procés d'escolarització perquè s'apliqui en el pròxim curs, és un pas molt important per acabar amb l'actual immersió lingüística i amb l'adoctrinament pancatalanista en l'educació'.

Per a Campos, 'és un èxit sense precedents que s'hagi de complir amb una històrica reivindicació' de la seva entitat, com és que els alumnes puguin estudiar en 'balear', ja que 'l'actual situació surrealista i antipedagògica' perquè els ciutadans 'no poden escolaritzar als seus fills en cap de les dues llengües maternes, ni en espanyol ni en balear'.

El president de Círculo Balear ha avançat que es mantindran vigilants 'per comprovar que les mesures anunciades per Bauzá es porten a la pràctica en els pròxims mesos, perquè, 'desgraciadament', el seu Govern els 'té acostumats a tot el contrari' .

'Bauzá sap que nosaltres no exigim res que no sol·liciti la majoria dels ciutadans que han votat el PP, i que, si segueix com fins ara, la propera legislatura seran a l'oposició', ha afegit.

 
 
5)
 
Publicat en VilaWeb dimecres 10 d'abril del 2013
 
 
Bernat Joan
 
De sobte, surt la Fundación Círculo Balear i ens informa que s'ha reunit amb el president de la comunitat mal anomenada autònoma de les Illes Balears. Si no conegués el gènere, em sorprendria que el president del meu país es reunís amb una microentitat d'extrema dreta que no representa ningú… per atemptar contra la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears (en termes estrictament estatutaris). Segons els falangistes de torn, Bauzá s'ha compromès a fer que el pròxim curs els llibres de text siguin (i, atenció, cit textualment) 'en balear en les seues variants mallorquina, menorquina i eivissenca' (com que a Formentera mana Gent x Formentera, supòs que els formenterers no hi compten).

Ho esper en candeletes. No sé com s'ho faran, per fer llibres de text en tres noves 'llengües' per a tots els cursos i nivells (tret que siguin quatre, comptant-hi el 'balear', que mai no acaba de quedar clar si les engloba totes o no).

Aquesta notícia ens indica una anècdota més en la croada esperpèntica de José Ramón Bauzá contra la llengua catalana (pròpia de les Illes Balears i oficial, juntament amb el castellà, en termes de l'Estatut d'autonomia). Que en Jorge Campos vagi contra l'Estatut ho trob lògic. Que hi vagi en Bauzá, ja em sembla una mica més estrany. Però, ja se sap, contra el català tot s'hi val, entre aquest grup de fonamentalistes del nacionalisme espanyol.

Perquè, en realitat, quan diuen 'balear' volen dir 'no català'. Volen dir, en l'estructura profunda, castellà o espanyol. I, quan parlen de llengua, en realitat parlen d'unes altres coses. Perquè la llengua constitueix l'element bàsic de cohesió de la nostra consciència com a país diferenciat. L'estratègia, idò, és pràcticament colonial. Ens volen toldre la llengua perquè no tenguem consciència d'existir. Evidentment, amb la millor de les intencions (per a ells): poder continuant esplomant-nos any rere any, mantenint-nos al capdamunt del decalatge fiscal amb l'estat, i calladets i fent com si en fruíssim!
 
 
6)
 
STEI intersindical
 
70.000 euros per a seguir esquarterant el país
 
 
El conseller d'Educació Rafel Bosch anuncià ahir que es destinaran 70.000 euros a subvencionar llibres de text editats en les modalitats lingüístiques balears. Crida l'atenció que un Govern que s'ha mostrat tan poc partidari de concedir subvencions, es despengi ara amb una quantitat generosa de doblers per a elaborar un material didàctic sense cap tipus de fonament científic, segons han posat de manifest des de la Universitat de les Illes Balears, mentre s'ha reduït d'una manera alarmant l'import dels programes de reutilització de llibres.
 
La brillant proposta del conseller Bosch es va fer pública l'endemà d'haver-se reunit amb els representants del Círculo Balear, un grupuscle extraparlamentari que diu que defensa els interessos de Mallorca, però que en realitat el que vol és trepitjar la llengua i la cultura dels formenterencs, l'eivissenc, el menorquí i el mallorquí. Un interès que també s'amaga darrere les bones paraules del president José Ramón Bauzá i del seu conseller Rafel Bosch, quan diuen que volen fomentar les modalitats balears.
 
Ens demanam si les editorials disposaran a partir del proper curs de llibres distints per a les Pitiüses, l'illa de Menorca o la de Mallorca, o si es faran ressò de les particularitats pròpies de parlars com el pollencí, el binissalemer o el maonès; una dispersió territorial de material didàctic que no es dóna en el cas del castellà a l'Estat espanyol. A més, des de l'STEI consideram que la riquesa dialectal de la nostra llengua ja està garantida amb els llibres de text vigents, i amb un professorat que fomenta la unitat i les varietats de la llengua catalana a cada un dels territoris de les Illes Balears.
 
Des de l'STEI rebutjam una vegada més la voluntat lingüicida del Govern Balear, que vol tudar 70.000 euros en un nou experiment polític sense cap tipus de fonament pedagògic, com és també el cas del decret de Tractament Integrat de Llengües. Un Govern que té un nivell moral tan baix que s'escolta més un grupuscle com el Círculo Balear mentre ignora el 87% de les famílies que el curs passat triaren el català com a primera llengua d'aprenentatge i obvia l'opinió que al voltant de la llengua i de la seva unitat s'emet des dels distints departaments de la Universitat de les Illes Balears.

 

7)
 
Publicat a NÚVOL dilluns 8 d'abril del 2013
http://www.nuvol.com/noticies/escrache/
 
‘Escrache'
 
Sus Martí -
 
8)
 
 
 
La Universitat de Barcelona posa al teu abast el programa Rosetta Stone. El proper període de matrícula és del 8 al 28 d'abril, i enguany t'oferim dues modalitats diferents del programa: Rosetta Stone Course i Rosetta Stone TOTALe.
 
 
9)
 
Per Sant Jordi, portes obertes a la direcció general de Política Lingüística i al TERMCAT
 
La Direcció General de Política Lingüística i el Centre de Terminologia TERMCAT obriran les seves portes coincidint amb la diada de Sant Jordi.
 
La Direcció General de Política Lingüística tindrà obert a tots els ciutadans el seu Centre de Documentació entre les 9 i les 14 h del dia 23 d'abril. S'hi podran obtenir gratuïtament publicacions i materials promocionals i a les 11, 12 i 13 h s'hi oferirà la xerrada "El català, 9a llengua d'Europa".
 
El Centre de Terminologia TERMCAT també obrirà les portes amb exposició i distribució gratuïta d'exemplars de publicacions terminològiques del Centre; així mateix, publicarà un punt de llibre virtual centrat en els noms de les roses. Us convidem a visitar-nos i a consultar i triar les publicacions que us interessin, tant diccionaris terminològics com també publicacions del TERMCAT sobre treball terminològic. Tindrem obert el dilluns 22 d'abril de 12 a 17 h i el dimarts 23 d'abril de 12 a 14 h. Podeu consultar en aquest enllaç el detall de l'activitat i la llista de publicacions disponibles.
 
Més informació:
http://www.gencat.cat/llengua/santjordi
 
 
10)
 
Publicat en VilaWeb dijous 11 d'abril del 2013

Ofensiva catalana al Parlament Europeu per a garantir la immersió a les escoles

Els eurodiputats de CiU, ICV i ERC demanen que es respecti la normativa europea que vetlla per la diversitat lingüística

Ramon Tremosa i Salvador Sedó (CiU), Raül Romeva (ICV) i Ana Miranda (en representació d'ERC) han presentat dues preguntes a les institucions europees en referència a la interlocutòria publicada ahir pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), on defensa que l'atenció individualitzada en castellà no és suficient i que, si un sol alumne ho demana, s'ha d'adaptar el sistema educatiu a tota la classe o unitat escolar.

Els eurodiputats demanen a la Comissió Europea i al Consell Europeu que es posicionin davant d'aquesta qüestió que està amenaçant, una vegada més, la immersió lingüística en el sistema educatiu a Catalunya. Destaquen que aquest és un model d'èxit reconegut, entre d'altres, per l'informe del Grup d'Experts d'Alt Nivell sobre Multilingüisme a les Comunitats Europees, publicat el 2007.

La diversitat lingüística està protegida per l'article 22 de la Carta dels drets Fonamentals a la Unió Europea. A més, l'article 21 d'aquesta prohibeix la discriminació per raó de llengua. Per aquest motiu, els eurodiputats catalans demanen a les institucions europees que es pronunciïn i es faci valer el dret dels pares i les mares a educar els seus fills en la immersió lingüística, encara que un alumne de la classe demani el contrari.

En les preguntes parlamentàries presentades, els eurodiputats catalans demanen el posicionament concret del Consell Europeu, que s'ha manifestat en vàries ocasions a favor de la diversitat lingüística reconeixent la importància de l'ensenyament de les llengües oficials d'una comunitat per tal de garantir la integració de parlants no natius. En aquest sentit, demanen que Espanya compleixi la Carta Europea de Llengües Regionals i Minoritàries, ja que va signar aquest document jurídic el 2001.

Els eurodiputats catalans han anunciat també que en la trobada que mantindran properament amb la Comissària Vassiliou, encarregada del departament de Multilingüisme, aquesta serà una de les qüestions que tractaran.

 

11)
 
Article publicat a la secció "La llengua a l'abast" de L'Espira, suplement cultural del "Diari de Balears" diumenge 7 d'abril del 2013
Article publicat en el blog EL DO DE LA PARAULA dilluns 8 d'abril del 2013
http://dodeparaula.blogspot.com/2013/04/cinisme-governamental.html
 
Jaume Corbera
 
Previsiblement dins pocs dies s'aprovarà el decret del govern d'aquí per a regular el tractament integrat de llengües a l'ensenyament no universitari de les Balears. L'esborrany del decret que he pogut veure és una extraordinària demostració de cinisme per part dels qui el signen, el president i el conseller d'educació provincials: tot just a la introducció ja s'atreveixen a dir que "les institucions de les Illes Balears han de garantir l'ús normal i oficial dels dos idiomes, prendre les mesures necessàries per assegurar-ne el coneixement i crear les condicions que permetin arribar a la igualtat plena de les dues llengües quant als drets dels ciutadans de les Illes Balears" i que "la seva normalització [del català] ha de ser un objectiu dels poders públics". Quina barra! Invocar l'Estatut per a dir que les institucions, que ells controlen!, han de fer tot el contrari d'allò que ells fan, com si volguessin fer creure que realment fan allò que haurien de fer en lloc d'allò que fan... (perdonau el joc de paraules, però sé cert que serà ben entenedor per a en Bauzá, ben expert en aquesta matèria). Però així com avança la lectura d'aquest esborrany veus que el cinisme es va llevant descaradament la màscara i deixa entreveure ja quins són els vertaders objectius dels governants: "... en aquelles comunitats autònomes que tenen una cooficialitat de llengües, las dues han de ser tractades com a llengües vehiculars en totes les etapes educatives." (És a dir: s'ha d'introduir el castellà allà on no hi era.) "En aquests moments es considera oportú disposar d'un projecte que abordi el tractament integrat de les dues llengües oficials, així com de la llengua estrangera, i que inclogui accions de suport a totes les llengües, d'innovació educativa i d'atenció a la diversitat lingüística i cultural. L'educació plurilingüe, entesa com a valor afegit distintiu del centre i personal de cada alumne, ha de ser prevista en el nou projecte..." Darrere aquestes frases tan ben sonants, els vertaders objectius són –com més va més clar és– desfer tota la feina feta durant més de 30 anys, amb la qual s'havia aconseguit un ensenyament efectiu en l'única llengua pròpia de les illes, la catalana, que ha donat uns fruits esplèndids i ha fet del sistema escolar possiblement la realització més exitosa d'aquestes 3 dècades d'autonomieta. Si n'hi havia cap dubte, de quina finalitat té, els articles 6 i 7 del projectat decret l'esvaeixen: "Article 6. 1. Els alumnes d'aquesta etapa han de rebre l'ensenyament en les dues llengües oficials i s'han d'iniciar en la llengua estrangera a partir del segon cicle d'educació infantil... Article 7. 1. Els alumnes d'educació primària han de rebre l'ensenyament en les dues llengües oficials i en la llengua estrangera." L'única pretensió d'aquest decret no és millorar el sistema educatiu balear, que s'ha manifestat excel·lent tant en la preparació general dels alumnes com, sobretot, en l'assoliment del domini de la llengua catalana per part de tots ells, siguin de la procedència que siguin, sinó precisament entrebancar al màxim aquest èxit de la immersió lingüística, gràcies a la qual avui tothom que ha passat per la nostra escola és capaç d'expressar-se en la nostra llengua. Però, a més a més, la mentalitat purament imperialista dels promotors del decret es manifesta en la qüestió de la llengua estrangera, que segons ells ha de ser preferentment l'anglesa (article 3): si allò que es pretén a la teoria és que els alumnes coneguin una tercera llengua que els faciliti posteriorment l'encaix laboral, ¿per què no es proposa un ventall ample de llengües estrangeres i es deixa llibertat als centres i a les famílies per a triar quina tercera llengua volen que s'ensenyi? A unes illes com les nostres, on el turisme és la principal font de riquesa (per a uns més que per a altres, és clar), on vénen turistes de tot Europa, on hi ha àrees en què la població visitant alemanya és superior a l'anglesa, on ara es parla molt d'atreure turisme rus, ¿per què no hi ha d'haver la possibilitat d'aprendre com a tercera llengua l'alemany, el rus, el francès o l'italià, per exemple? Tot l'enfocament del decret està encaminat a sustentar sòlidament la concepció uniformista que tenen els seus promotors, que no cerquen la riquesa del plurilingüisme, sinó la instauració del bilingüisme imperialista (espanyol i anglès), amb una espècie de rèmora que ara per ara no poden eliminar del tot i es veuen obligats a suportar, el català.
 
 
12)
 
 
(dijous 18 d'abril del 2013)
 
http://www.acpv.cat/butlleti-e/2013-04-18.html
 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
 
InfoMigjorn és un butlletí que distribueix missatges informatius relacionats amb la llengua catalana, com ara:
– Retalls de notícies de premsa.
– Articles, publicats o inèdits.
– Informacions sobre seminaris, congressos, cursos, conferències, presentacions de llibres, publicacions de revistes, etc.
– Ressenyes de llibres, publicades o inèdites.
Així com altres missatges informatius relacionats amb sociolingüística, gramàtica històrica, dialectologia, literatura, política lingüística, normativa, etc.
 
 
Enviat pel servei Sala de premsa de DRAC telemàtic http://drac.com
 
PROTECCIÓ DE DADES. En virtut de les lleis vigents en matèria de protecció de dades (LOPD) us informem que us hem enviat aquest correu utilitzant les dades de contacte que ens vàreu facilitar en el seu moment i que vàrem incorporar al nostre arxiu. Teniu dret a sol·licitar l'accés, la modificació o la cancel·lació de les vostres dades, incloent-hi l'adreça de correu electrònic, del nostre arxiu. Podeu contactar amb nosaltres enviant un missatge a l'adreça infomigjorn@telefonica.net Si voleu donar-vos de baixa, cliqueu ací